BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt jobbat med tråget,kul med en video
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt! Vad har du för tigsvets?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Snyggt!
Kommer det en video till på när du gör klart tråget?
Du glömde ju nämligen att svetsa upp och fila till kylflänsarna på den nya biten..
/David
Kommer det en video till på när du gör klart tråget?
Du glömde ju nämligen att svetsa upp och fila till kylflänsarna på den nya biten..
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul att ni gillade lilla filmklippet.
Såpass oredigerat går det ju rätt snabbt att dra ihop.
Kylfänsar, jorå tanken slog mig, men någon måtta får det vara.
Jag köpte en beg. TIG200P för några år sedan, maskinen är 9-10år gammal.
Typ en sån här
https://www.ebay.com/itm/STAMOS-Alu-Wig ... SwwcRaeI5D
Såpass oredigerat går det ju rätt snabbt att dra ihop.
Kylfänsar, jorå tanken slog mig, men någon måtta får det vara.
Jag köpte en beg. TIG200P för några år sedan, maskinen är 9-10år gammal.
Typ en sån här
https://www.ebay.com/itm/STAMOS-Alu-Wig ... SwwcRaeI5D
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Dags för nästa steg på 528an.
Avgassystem, jag hade ett gammalt JT-Tuning grenrör liggande hemma.
Ombyggt med något klenare och nu lika långa rör mellan kollektorer och Y
Sen 2,5" rör hela vägen.
Och jo just det, bilen fick katalysator också.
https://www.youtube.com/watch?v=2IqIRBa ... e=youtu.be
Avgassystem, jag hade ett gammalt JT-Tuning grenrör liggande hemma.
Ombyggt med något klenare och nu lika långa rör mellan kollektorer och Y
Sen 2,5" rör hela vägen.
Och jo just det, bilen fick katalysator också.
https://www.youtube.com/watch?v=2IqIRBa ... e=youtu.be
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Gillar den nya trenden med videosnuttar
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Vad använder du för kamera?
Snyggt (och snabbt!!!) jobbat!
Snyggt (och snabbt!!!) jobbat!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Man ju nästan ett genetiskt nedärvt hat mot tjällossning, men med vårsolen speglande på e28an är det ju acceptabelt
Japp bilen har vart ute, och första provkörningen har skett, med nya avgassystemet.
Känns mycket lovande, precis lagom ljudnivå.
Vid första hårda accelerationen med ned hissade rutor virvlade det runt ett papper som låg i passagerarsätet.
" Kontrollera kardanaxel åtdraget vid hardy skiva ? "
En omtänksam lapp jag skrivit till mig själv
Kameror...
Stillbilder som ovan, är 99% tagna med en gammal Sony A580 system kamera, med ett Tamron 17-50 2,8
Filmning som svetsning, och sådant "action fyllt" en ISAW Extreme action kamera, finns nog inte på marknaden längre.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=isawmonster
Japp bilen har vart ute, och första provkörningen har skett, med nya avgassystemet.
Känns mycket lovande, precis lagom ljudnivå.
Vid första hårda accelerationen med ned hissade rutor virvlade det runt ett papper som låg i passagerarsätet.
" Kontrollera kardanaxel åtdraget vid hardy skiva ? "
En omtänksam lapp jag skrivit till mig själv
Kameror...
Stillbilder som ovan, är 99% tagna med en gammal Sony A580 system kamera, med ett Tamron 17-50 2,8
Filmning som svetsning, och sådant "action fyllt" en ISAW Extreme action kamera, finns nog inte på marknaden längre.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=isawmonster
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Riktigt inspirerande, filmerna gillas. Här uppe har vi is och snö fortfarande.
Inte tror jag katalysatorn är i vägen direkt på en sådan bil, men det kan ju omöjligt varit ett krav från transport-styrelsen då det kanske bara fanns på sista årsmodellen?
Inte tror jag katalysatorn är i vägen direkt på en sådan bil, men det kan ju omöjligt varit ett krav från transport-styrelsen då det kanske bara fanns på sista årsmodellen?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Värre vinter än vanligt här nere i söder, snö is och -13 ° i natt...
Stämmer med katalysatorn, eftersom jag tog bort Puls Air systemet på gamla gjutna grenrören, kompenserade jag med Katalysatorn.
Tänker att dels slipper eventuella miljömuppar bry sig om avgaslukt, och mitt avgassystem kommer leva längre.
Jag tror inte någon e28 hade Kat original i sverige ?
Är ju inte ens motronic på denna, men jag tror Katten överträffar Pulsair på alla punkter, även utan lambda reglering.
Stämmer med katalysatorn, eftersom jag tog bort Puls Air systemet på gamla gjutna grenrören, kompenserade jag med Katalysatorn.
Tänker att dels slipper eventuella miljömuppar bry sig om avgaslukt, och mitt avgassystem kommer leva längre.
Jag tror inte någon e28 hade Kat original i sverige ?
Är ju inte ens motronic på denna, men jag tror Katten överträffar Pulsair på alla punkter, även utan lambda reglering.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Vad händer, tja.
Jag kan skriva lite elände om felsökning på min Servo ABS på Motorcykeln om det intresserar... ?
Det har tagit många kvällar i anspråk.
635an är ute och rullar iallafall.
Och nu den 6 Juni på Nationaldagen ställer jag ut bilen i Växjö på Biltema meet.
https://www.facebook.com/events/2032452820408329/
Enda ingreppet i år.
Jag drog ihop en ny konsol till laddtrycksmätaren.
En VDO mätare, i tidsenlig design och lämpliga skalan 1,5 Bar.
Kommer nog ett litet bildspel ifrån tillverkningen framöver.
Annars har jag bara kört med bilen egentligen.
Jag kan skriva lite elände om felsökning på min Servo ABS på Motorcykeln om det intresserar... ?
Det har tagit många kvällar i anspråk.
635an är ute och rullar iallafall.
Och nu den 6 Juni på Nationaldagen ställer jag ut bilen i Växjö på Biltema meet.
https://www.facebook.com/events/2032452820408329/
Enda ingreppet i år.
Jag drog ihop en ny konsol till laddtrycksmätaren.
En VDO mätare, i tidsenlig design och lämpliga skalan 1,5 Bar.
Kommer nog ett litet bildspel ifrån tillverkningen framöver.
Annars har jag bara kört med bilen egentligen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
blir inget för mig detta året iaf
håller på o (nästan) totalrenoverar bakvagn
om allt går som det ska så nästa år =)
håller på o (nästan) totalrenoverar bakvagn
om allt går som det ska så nästa år =)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Long time no see.
Men 635an rullar på, bild ifrån Halmstad By Night, hade inte anmält mig, så vi improviserade lite med parkeringen vid en cykelväg.
Och så skruvar jag 528an.
Är nu under huven och snyggar till, har lackat om Luftrenare ventilkåpa och insug.
Samt bytt ut diverse musätna kablar.
Någon här som vet logiken bakom Slangarna till fördelaren och magnetventilen (Blå) ?
Ett relä i samma kablage som magnetventilen påverkas på 4ran och 5ans växel.
Antar att det har med avgasrening att göra, men vad är tanken och varför ?
Övre (röd) anslutning får fullt vakuum vid tomgång, och minskar vid gaspådrag.
Nedre (Grön) anslutningen Ökar Vakuum vid små spjällutslag.
Men 635an rullar på, bild ifrån Halmstad By Night, hade inte anmält mig, så vi improviserade lite med parkeringen vid en cykelväg.
Och så skruvar jag 528an.
Är nu under huven och snyggar till, har lackat om Luftrenare ventilkåpa och insug.
Samt bytt ut diverse musätna kablar.
Någon här som vet logiken bakom Slangarna till fördelaren och magnetventilen (Blå) ?
Ett relä i samma kablage som magnetventilen påverkas på 4ran och 5ans växel.
Antar att det har med avgasrening att göra, men vad är tanken och varför ?
Övre (röd) anslutning får fullt vakuum vid tomgång, och minskar vid gaspådrag.
Nedre (Grön) anslutningen Ökar Vakuum vid små spjällutslag.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
... känns ju helt klart som en plåsterlösning för avgaskrav eller förbrukning från tiden innan man styrde detta helt elektroniskt.
(Killgissar lite nedan för jag har ingen aning egentligen)
Är ventilen normalt öppen och stängs på 4an och 5ans växel?
I så fall så vill man inte sänka tändningen mha vacum på de högre växlarna?
Kan vara för att "lugna ned" gasresponsen på högre växlar och samtidigt ha en piggare motor på låga växlar? t.ex. NEDC-cykeln ligger man mycket runt 70km/h och kör och då är det väl låga varv på höga växlar som gäller...
(Killgissar lite nedan för jag har ingen aning egentligen)
Är ventilen normalt öppen och stängs på 4an och 5ans växel?
I så fall så vill man inte sänka tändningen mha vacum på de högre växlarna?
Kan vara för att "lugna ned" gasresponsen på högre växlar och samtidigt ha en piggare motor på låga växlar? t.ex. NEDC-cykeln ligger man mycket runt 70km/h och kör och då är det väl låga varv på höga växlar som gäller...
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hur och när ventilen ska öppna / stänga har jag inte lyckats hitta ännu.
Men än jag vet att 4 / 5 växel är inblandad.
Det verkar som att den svenska versionen är en av få (enda?) som har just denna lösningen.
De andra verkar ha ett annat nummer på fördelaren, och ingen ventil / logik ihop med växellådan.
Det här med "Portat vakuum" på spjället eller förgasare, verkar ha sitt ursprung i Puls Air, eller andra typer av lufttillskott i grenrören.
Ska senarelägga tändningen på tomgång och strax över för att hålla avgaserna varmare.
Har lite olika värden på förtändning med, korkat att inte strobba motorn innan jag plockade isär
22° vid 2150 Rpm. BMW Instruktionsbok tyvärr till fel årsmodell.
22° vid 2900 Rpm. Haynes Rep handbok.
Nu drar den ned tändningen på tomgång till 3-4° vilket känns onödigt lågt.
Får söka vidare...
Men än jag vet att 4 / 5 växel är inblandad.
Det verkar som att den svenska versionen är en av få (enda?) som har just denna lösningen.
De andra verkar ha ett annat nummer på fördelaren, och ingen ventil / logik ihop med växellådan.
Det här med "Portat vakuum" på spjället eller förgasare, verkar ha sitt ursprung i Puls Air, eller andra typer av lufttillskott i grenrören.
Ska senarelägga tändningen på tomgång och strax över för att hålla avgaserna varmare.
Har lite olika värden på förtändning med, korkat att inte strobba motorn innan jag plockade isär
22° vid 2150 Rpm. BMW Instruktionsbok tyvärr till fel årsmodell.
22° vid 2900 Rpm. Haynes Rep handbok.
Nu drar den ned tändningen på tomgång till 3-4° vilket känns onödigt lågt.
Får söka vidare...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo