Kallstart E85 (Ecumaster)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Jag har problem med få igång bilen med E85 när det är minusgrader..
Man ska ge den mycket soppa säger dem och det har jag provat :hihi:
Problemet är den inte ens tänder till när jag drar runt och hur vet jag om den får för mycket eller för lite (lamba ger inget utslag eftersom den inte tänder)?
Behöver tips och råd..

INFO om bilen:
Styrsystem; ECUMaster
Spridare; volvo gröna r-spridare
Motor; BMW M54B25
Tändspolar; Org M54

Länk till mapp och logg:
https://www.dropbox.com/sh/2yjgwevmtatg ... DhnLa?dl=0

https://www.dropbox.com/s/sywzs5x7m58ft ... 1.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rmcrriqm9vtrh ... 2.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/zekmtbqqih9ji ... 3.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/5utfkl7b82p4a ... 4.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/0w7ueraxj8hig ... 5.png?dl=0
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av super7 »

Hur kallt har det varit när den har startat utan bekymmer,
nånstans mellan 0 till 10+ eller?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Är det över nollan (nära nollan får man gnugga lite men hoppar igång till slut) så startar den utan problem. Men nu är det -10 och inte ett livstecken..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av mattias »

Du måste ösa på bränsle mer än du tror. ;)
20 ms räcker inte långt vid kallstart på dom spridarna. Men bra om du tar ner det med tid (du har tabell för det).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av super7 »

Om du tittar i Engine Start fliken så finns det Cranking fuel#1 som jag gissar är del av kall starten, sen Prime pulse.
Det verkar som att den som gjort mappen inte har testa nått lägre är till ca 0 gradigt, för värdena skall ju vara högre ju kallare det är.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Det är jag som varit å pillat där i tabellerna å provat fram och tillbaka, kan vara därför de ser lite konstigt ut.
mattias skrev:Du måste ösa på bränsle mer än du tror. ;)
20 ms räcker inte långt vid kallstart på dom spridarna. Men bra om du tar ner det med tid (du har tabell för det).
Ok, ska prova med det. Jag har provat att köra max i "cranking fuel #1" samt "Primepuls" och fortfarande tvärdött (25,5 ms resp 31,9 ms). Antar du menar "engine start - time correction"? Ökas både primepuls och cranking fuel med den?
Har du någon känsla för ungefär hur mycket den kan tänkas behöva vid minus 10?

"Batch all injectors" ger det mer insprutad soppa per två varv än om den inte är aktiverad (tänkte om de blir *6)?
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Har gjort ett nytt försök, hinner inte med så mycket innan jag drar ur batteriet dock.
Använde "Engine start - time correction" för att öka på "cranking fuel #1" högre än maxvärdet 25,5.
Provade öka 50% åt gången men den ger inget livstecken alls, som loggen också visar. Lambdavärdet ligger stabilt på 1,98.
Maxade alla tabeller och får då som mest 63 ms :shock: men ändå inget liv i från den. Har jag ökat i förstora steg? Kanske bara surar ner den?
Logg finns upplagd i dropbox-mappen, "20180303_1638" samt screenshots på loggen nedan.

Kan det vara något annat viktigt jag inte tänkt på eller missat?

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av super7 »

1800 skrev:Har gjort ett nytt försök, hinner inte med så mycket innan jag drar ur batteriet dock.

Kanske bara surar ner den?
Om du har hållit på och gjort en massa startförsök utan att den startat så kan det
ju vara läge att ladda batteriet.

Om tändstiften är dyngsura så är risken att dom är körda, men du kan prova att elda på dom
med gasolbrännare det kan gå att rädda dom.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Laddar batteriet mellan varven :thumbright:

Men om den är sur kan man väl bara låta den stå ett tag? Stiften blir väl inte förstörda?
Kallt å börja ta ut dem nu..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av mattias »

Får den för mycket så håller du full gas så rensar du kanske stiften. De flesta styrsystem har funktion "flood clear" så spridarna stängs av när du håller mer än visst spjälläge (antingen via tabell eller fast värde) när du drar på startmotorn.

Ja, du använder "engine start - time correction" för att minska ner berikningen med tid. Skulle säga att efter 4-5 sekunder kan man sänka dessa rejält för den ska ha startat om man har rätt inställningar.

Jag har inte utvärderat riktiga kallstarter i bruksbilar med det här styrsystemet, för på sommaren är det inte så viktigt. Men på kall vintern så..
Lite synd att det använder "millisekunder" öppningstid på spridarna för berikningen, då en ändring av spridar-storlek gör att allt sånt måste ändras.

Om du inte kopplat tomgångsmotorn så är den inte mappad och klar för att fixa det här heller. Kör du bara på spjället brukar det generellt fungera bra att dra på startmotorn och vid första svar från motorn så kan man ge den några procent pedal, så brukar det starta lättare.

Får väl se om Mattias/PSI Motor kan flika in några bra inställningar om han läser det här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Provade att disabla tomgångsmotorn men ingen skillnad. Problemet är att den inte ger något livstecken så vet inte om den vill ha mer eller mindre soppa. Har provat lite olika tändvinklar också, tidig tändning borde göra den mer lättstartad?

Jo, lite synd att den använder millisekunder. Jobbigt den dagen det ska uppgraderas med större spridare.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av The »

Plocka loss stiften och kolla, är de dyngsura så får den för mycket soppa..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av 1800 »

Dyngsura lär de väl vara hur som helst eftersom den inte tänder?

Mattias/PSI Motor får gärna svara :thumbright:

Såg i tråden Mattias gett EcuMaster tips; http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=86923

"General - Här fyller du i motorvolym, Map eller tps styrt eller olika kombinationer. Om du vill ha barometer kompensering, samt vad dina spridare flödar i cc. Använder du e85 och kör med låt oss säga 1200cc spridare Dra av ca 35% och skriv in 800cc"

Detta har jag inte gjort, jag har rätt cc inskrivet, kan det påverka?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av The »

Ja, men att hålla på att labba och jiddra i mappar med en dränkt motor lär ju inte vara speciellt givande?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Kallstart E85 (Ecumaster)

Inlägg av quattro »

Att den inte tänder alls gör att jag tror mer på att gnistan inte räcker till. Ser dessutom att du bara har 10,5-10.8 volt när du vrider på startmotorn. Frågan är hur mycket gnista du har då. Motorn gör dessutom bara drygt 150 rpm då. Tycker den bör snurra i 200 rpm på startmotorn.

Det där med att skriva in mindre spridare tror jag bara påverkar när motorn går. Under startmomentet öppnar spridarna i enlighet med vad du skrivit i "Cranking fuel" mappen. Men jag tror du skall kryssa i "Use injector cal." i Engine start - Parameters. Annars tror jag inte spridaröppningstiden kompenseras efter din batterispänning.

Jag tror det är risk att du har för dålig gnista för kall E85 som inte alls innehåller lika många lättflyktiga ämnen som bensin och därför är mer svårstartad när det är kallt. Så det är inte bara det att den kräver mer bränsle på E85, den behöver mer bränsle i gasform! Eftersom det inte är så lätt att fixa till så behövs starkare gnista på E85 än på bensin. Jag skulle parallellkoppla ett bilbatteri till och se vad som händer. Räcker inte det skulle jag spruta in lite lättflyktiga ämnen i form av startgas.

Räcker inte det skulle jag se över tändsystemet.
Skriv svar