Mira skärstål / 531 prat

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Kadett4wd »

Nej inte att ge upp, Du måste se skillnaden.
En chaufför med mindre plånka vill inte utveckla och laborera, han vill köra sina rejs.
En människa som arbetar med topplock dagligen måste utveckla för att ligga först.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Jo så är det.
Men många som trimmar gör det ju bara för pengar.
Det är ganska ovanligt att ha ett så stort intresse för det som jag har.
Jag ser framstegen jag gör som nästan mer värda än pengarna dom ger.
Men man behöver ju pengar för att leva och för att göra framsteg.
Och andra yrkesgrupper tar betydligt mer betalt än trimmare per timme.
En av mina hundar blev biten i svansen av sin syster för snart 3 veckor sen.
Det har kostat 30000:- än så länge men huvudsaken är att han blir bra.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska försöka komma svara en gång till och förklara vad jag menar innan jag ger upp :D lägger upp bilden först här där jag har en sån dator.

en bild på en standard M kam, en bild på en gat trimkamaxel sts247 som är bland de värsta man kan ha som ändå ger bra delgas egenskaper och vacium på tomgång för att köras som vanlig bil och med singel spjäll på 550+ turbo hk. sen en Race kam som jag säljer som behöver separata spjäll och som drar från 4500-8500rpm på 2.4-2.8L fullrace sugisar. skulle kunna ge 1000++hk på måttligt ladd också i en bra dragrace/extrem gat dragrace turbo bil men ......

bilden är vid tänkt ventilspel. 104 nock på RC kamaxeln och 108 på de andra.

sorry kvallan är inte bäst men de blå lodrätta markörerna är på tdc överlapp och den andra på 76 grader då kolven är på väg ned som snabbast. återkommer med mer vart jag vill komma med att det blir olika sätes jobb för de olika kam/motortyperna.

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

STS 247:an, hur nära en K kam är den?
När du säger gatkam, menar du då 745 som ska dra husvagn?
Jag har betydligt vassare gatkammar som fungerar alldeles utmärkt med singelspjäll.
Som ger 500 hästar redan vid 1 bar.
Det är det som jag tycker är trist med turbo för 500 hästar är 500 hästar för de flesta oavsett laddtryck.
Var finns då utmaningen?
När du säger 1000++ hästar på måttligt ladd, hur många bar menar du då?

Det är en bra illustration för att visa varför det krävs olika ventiljobb.
Men intressant att veta kan vara att flera stycken har gjort ventiljobb på sina motorer i pickuper med snälla kammar.
Och ventiljobben som flödade mindre på låga lyft gav mer effekt.
I början av lyftet är gaserna ofta på väg i fel riktning även högt upp i vatalsregistret.

Jag ser att du också har Audie kammätning.
Har du problem med att acc och ytterligare derivata blir hoppiga för det har jag.
Vet inte om jag gör nåt fel så det hade varit kul med en lektion från nån som använt programmet kängre.
Drar du runt kammen för hand eller med motor?

Erland
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Jonas Enderlein »

Va brukar ni köra för sätesbredd när ni mirafräser v8 or?

/ Jonas E
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mira skärstål / 531 prat

Inlägg av Erland Cox »

Mellan 1,5 och 1,3mm.

Erland
Skriv svar