Snik portning
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Snik portning
Jag har hört uttrycket "snik portning" och undrar helt enkelt vad det innebär?
/Jompa
/Jompa
mvh! Jonathan Hall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Snik portning
Jag kan bara gissa att det innebär att man portar lite, å inte lägger så mycket tid på det.
Re: Snik portning
Precis, innebär att man "snyggar" till kanalerna utan att egentligen ändra form eller volym på dem. Som ex. tar bort gjutskägg och andra ojämnheter efter gjutningen. För egen del så är det just "snikportning" jag nu mer brukar nöja mig med när jag bygger en ny motor och då brukar jag även sträcka mig till att rundar av kanten (som brukar finnas) under ventilsätet och machporta insug/grenrör.Jonas Enderlein skrev:Jag kan bara gissa att det innebär att man portar lite, å inte lägger så mycket tid på det.
Att porta en topp på riktigt tar oändligt med tid och en herrans massa kunskap och kräver flödesbänk och gärna tillgång till bromsbänk. Och ska man gå hela vägen så ska man ha några extra toppar att testa olika idéer på innan man sätter tänderna i den egentliga toppen.
/Markus
Re: Snik portning
Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar (tex org styrningar ventiler för 100kr styck billiga retainers omslipad kan istället för råämne mm)
Beror ju på vilket samanhang mm.
En folkracetopp brukar ju va en typisk sniktopp man läger minsta möjliga tid för så bra effekt som möjligt utifrån sitt kunnande och dom verktyg mm man har.
I mitt fall brukar de bli portning utan att bry sig så mycket om finish bara rätt form och aria (hur mycket beror på vad förgasarna/insprutet klarar) sedan frästa säten.
Org ventiler men tillfixade och hårdare enkelfjädrar med org retainers sedan en planing på det.
Då har man inte bytt något förutom fjädrarna men toppen klarar bra mycket mera effekt än innan.
Beror ju på vilket samanhang mm.
En folkracetopp brukar ju va en typisk sniktopp man läger minsta möjliga tid för så bra effekt som möjligt utifrån sitt kunnande och dom verktyg mm man har.
I mitt fall brukar de bli portning utan att bry sig så mycket om finish bara rätt form och aria (hur mycket beror på vad förgasarna/insprutet klarar) sedan frästa säten.
Org ventiler men tillfixade och hårdare enkelfjädrar med org retainers sedan en planing på det.
Då har man inte bytt något förutom fjädrarna men toppen klarar bra mycket mera effekt än innan.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Snik portning
Jag håller helt med föregående.
Det lilla man gör i början för små pengar gör ofta mer än allt man kan göra efter det.
Dom första hästarna är de billigaste och de sista de dyraste.
Erland
Det lilla man gör i början för små pengar gör ofta mer än allt man kan göra efter det.
Dom första hästarna är de billigaste och de sista de dyraste.
Erland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Snik portning
Okej tack för bra svar men jag har en följd fråga på det som Streetvw sa om matchning mot grenröret. Är det bra eller dåligt? har hört att det ska uppmuntra tillbakaflöde in i cylindern på låga varv om man har en kamaxel med mycket överlapp. alltså att man vill "strypa flödet bakåt" så det är värt den lilla turbulens som skapas.
mvh! Jonathan Hall
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Snik portning
Grenröret ut från toppen ska vara större än toppen i flänsen.
Särskilt i botten av kanalen kan det hjälpa att ha en kant.
Erland
Särskilt i botten av kanalen kan det hjälpa att ha en kant.
Erland
Re: Snik portning
Är porta samma sak som att bygga topp hos er?CÅ skrev:Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar
//MartinL
Re: Snik portning
När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli störremauser240 skrev:Är porta samma sak som att bygga topp hos er?CÅ skrev:Utrycket kan väll betyda allt ifrån att man knappt rör toppen till att man bygger rejstopp på billiga delar
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....
Re: Snik portning
Jo men då har man ju ändå inte (nödvändigtvis) bytt ut några delar. Att bygga topp innebär för mig att man byter åtminstone något (annat än kam) i toppen till värre / bättre.CÅ skrev:När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli större
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....
Jag vänder på frågan; går det åt delar vid en portning? Eller tvärtom; kan man bygga topp utan nya / andra delar?
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Snik portning
Läs CÅ´s svar igen.
Och tillägger, att toppen jag i stort sett lämnat sämst ytfinish i vad ögat anser, har lämnat mest effekt.
Tankeställare!
Och tillägger, att toppen jag i stort sett lämnat sämst ytfinish i vad ögat anser, har lämnat mest effekt.
Tankeställare!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Snik portning
Man kanske kan anse att en "snikportning" inte är det samma som en "snik byggd topp"? Vad begreppet "bygga" innebär är nog ganska individuellt, det skulle också kunna vara att man konstruerar en topp från scratch t ex. Att modifiera en topp kan vara allt från att lacka den till att porta max och byta alla utbytbara delar utom stommen.mauser240 skrev:Jo men då har man ju ändå inte (nödvändigtvis) bytt ut några delar. Att bygga topp innebär för mig att man byter åtminstone något (annat än kam) i toppen till värre / bättre.CÅ skrev:När olle 14 år ringer kalle 15 år och frågar om inte kalle kan göra en snikportning på hans puch dakota är det inte ens en topp utan en cylinder som kanske våldtas med en borrmaskin utan någon annan tanke än att hålen ska bli större
Ringer det däremot någon åt Erland och frågar efter pris på en snikportning kan man nog förvänta sig att det iaf ska ingå ett sätesjobb slipade ventiler och ev en planing.
Så det beror som sagt på sammanhanget....
Jag vänder på frågan; går det åt delar vid en portning? Eller tvärtom; kan man bygga topp utan nya / andra delar?
Så det handlar nog mest om vad man själv har för värdering av de olika orden, vilket är vad jag tolkar CÅ's svar som också
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Snik portning
som ett sidospår så tycker jag den där Max verkar göra rätt hafsiga jobb ibland, skulle betydligt hellre köpa än Erland-portad topp än en som Max gjort!
Re: Snik portning
Nu handlade det ju om vad ordet "snikportning" betyder och det jag egentligen funderade på är om ni brukar inbefatta byte av delar i ordet "(snik)portning".
Ofta läser man ju att någon har en portad topp med större ventiler t.ex. Om större ventiler ingick i portningen så borde man ju kanske inte skriva ut det. Man säger ju inte att man har en strokad motor med vev med större slaglängd. Eller gör man?
Innan ni eldar upp er alltför mycket måste jag väl tillägga att det nog inte har nån egentlig betydelse hur man uttrycker sig så länge man gör sig förstådd...
Ofta läser man ju att någon har en portad topp med större ventiler t.ex. Om större ventiler ingick i portningen så borde man ju kanske inte skriva ut det. Man säger ju inte att man har en strokad motor med vev med större slaglängd. Eller gör man?
Innan ni eldar upp er alltför mycket måste jag väl tillägga att det nog inte har nån egentlig betydelse hur man uttrycker sig så länge man gör sig förstådd...
//MartinL
Re: Snik portning
Max har ju gjort allt. Det går liksom inte mer.Ersviken skrev:som ett sidospår så tycker jag den där Max verkar göra rätt hafsiga jobb ibland, skulle betydligt hellre köpa än Erland-portad topp än en som Max gjort!
//MartinL