B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

Hej skulle provköra min bil med ny motor idag b230fk lätt trimmad startade han lät han gå någon minut på Tomgång sedan åkte jag ca 150meter vände o sen tillbaka o detta lungt. Gasade till lite en gång på väg tillbaka (körde bara på 2ans vxl). när jag kom tillbaka öppnande jag huven o såg att turbon började bli varm då den precis började ändra lite färg så stängde av han o då såg jag även att grenröret var rött. Tiden motorn var igång var ca 15min va kan orsaka detta!!?
Motorn som sitter i 140:
*B230fk
*240 lh2, 4 sprut
*Gröna Rspridare
*Kl racing grenrör(lindat)
*16t turbo
*3"lmm (efter intercooler)
*Intercooler
*Chippade boxar (vet ej från vad medföljde motorn)
*ARF mätare
*Öppen dump (innan intercooler)
*enkel svänghjul

Andra noteringar är att den inte varit jätte stabil på AFR värdet kan pendla lite från 12 till 15 ligger liten stund på ex 12 sen kanske man gasar till lite på Tomgång o sen lägger den sig på 14 osv. Laddtrycksmätaren visar att den bara ligger på ca - 0,2 bar på Tomgång o man hör tydligt hur turbo suger mycket som om den laddar nästa, varvar man till så precis när man släpper o varvet börjar sjunka så blir de normalt sug I den tills den kommer ner mot Tomgångsvarv då den lägger sig på - 0,2 igen. Då de är 2 poling tempgivare till instrument på b230o enkel på 140 så Jordan jag bara ena o andra på den kontakt som 140in har o den visar ju när bilen varit igång liten stund men vet inte om den visar rätt?

Min tanke är att den tänder försent så de antänds i grenröret därav att de blir varmt? Och såfall tänker jag att de måste vara fel med chipper I boxen? För svänghjuls givaren är testad på annan motor. Kan man stoppa i ett org svart box o test med de som är på motorn på Tomgång eller blir de knas? Han inte kolla med stroboskoplampa idag ska göra detta i helgen,

Vad tror ni om detta några idéer?
Mvh
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av dsimila »

Det är normalt att grenröret blir rött. Det händer även på helt oskruvade bilar.

Ps. Man bör inte ha öppen dump tillsammans med luftmassamätare.


Vänta lite, vad menar du med att lmm sitter efter intercooler?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

Jo men så himla fort? Innan vattentemperaturen knappt blivit varm på låg last, under 2500rpm?

Glömde o tillägga att den är lite orklös inte så rapp på gas responsen.

Jo har testa o sätta plugg vid dump utan några resultat.

Ja att luftmasse sitter mellan Insuget o intercoolern.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av »

Kollat så kammen står rätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser tändkurvan ut?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

Okej kollade med stroboskoplampa nu o de är ju hel knas!
Bild

Så här stord markeringen I förhållande till noll. Ritat med vitt för att de ska synas

Bild

Och såhär ser de ut på dödpunkt vilket jag tycker verkar stämma?
Kan de bli såhär om svänghjul sitter fel?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

Jens Gustavsson skrev:hur ser tändkurvan ut?
Detta har jag ingen aning om pga att jag fick med chippen när jag köpte motorn. Man kan väl sätta dit en vanlig svart box vilket jag har. För o testa med om den går bättre på Tomgång? Eller blir de lustigt pga allt trim?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av »

Det är Mkt vanligt att markeringen flyttar sig då remskivan är 2 ihop vulkade bitar som ska agera vibration/svängningsdämpare när dom blir dåliga kan markeringen börja vandra.
Så mäta upp så nollpunkten stämmer (går smidigt att göra igenom ett tändstiftshål
Är nollpunkten rätt är det troligt att svänghjulet sitter fel det har ju 8 bult så det kan vara 1/8 fel
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

CÅ skrev:Det är Mkt vanligt att markeringen flyttar sig då remskivan är 2 ihop vulkade bitar som ska agera vibration/svängningsdämpare när dom blir dåliga kan markeringen börja vandra.
Så mäta upp så nollpunkten stämmer (går smidigt att göra igenom ett tändstiftshål
Är nollpunkten rätt är det troligt att svänghjulet sitter fel det har ju 8 bult så det kan vara 1/8 fel
Okej! De visste jag inte om,:) men om jag ställer den i dödpunkt o skruvar bort startmotorn så borde gapet utan hål var mot startmotorn? O då borde de vara rätt eller? Om de nu är rätt så borde de troligtvist vara chippet som är fel?
Kommer kolla upp detta imon:)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av dsimila »

CÅ skrev:Det är Mkt vanligt att markeringen flyttar sig då remskivan är 2 ihop vulkade bitar som ska agera vibration/svängningsdämpare när dom blir dåliga kan markeringen börja vandra.
Så mäta upp så nollpunkten stämmer (går smidigt att göra igenom ett tändstiftshål
Är nollpunkten rätt är det troligt att svänghjulet sitter fel det har ju 8 bult så det kan vara 1/8 fel
Nej 1/8 fel blir 45° så svänghjulet sitter nog rätt. Däremot brukar kamaxeln hamna fel om man har trasig remskiva, har hänt mig 2 gånger hittills.
Och så en tredje gång har tändningen hamnat fel med fördelartändning. Så rätt vanligt problem med trasig remskiva mao. 3 av 5 bilar typ :-)
Nånting som kan få grenröret att lysa rött, även på sugmotorer, är snål bränsleblandning.

Är det verkligen rätt med lmm efter ic:n?
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

dsimila skrev:
CÅ skrev:Det är Mkt vanligt att markeringen flyttar sig då remskivan är 2 ihop vulkade bitar som ska agera vibration/svängningsdämpare när dom blir dåliga kan markeringen börja vandra.
Så mäta upp så nollpunkten stämmer (går smidigt att göra igenom ett tändstiftshål
Är nollpunkten rätt är det troligt att svänghjulet sitter fel det har ju 8 bult så det kan vara 1/8 fel
Nej 1/8 fel blir 45° så svänghjulet sitter nog rätt. Däremot brukar kamaxeln hamna fel om man har trasig remskiva, har hänt mig 2 gånger hittills.
Och så en tredje gång har tändningen hamnat fel med fördelartändning. Så rätt vanligt problem med trasig remskiva mao. 3 av 5 bilar typ :-)
Nånting som kan få grenröret att lysa rött, även på sugmotorer, är snål bränsleblandning.

Är det verkligen rätt med lmm efter ic:n?
Okej men om remskiva hamnat fel så borde inte de påverka motorns gång? Har btr och bblambda så bränsle har jag koll på. Att de blir rött även på orginal b230 vid hård körning g vet jag om men de kan ju inte bli de av att man puttrar i 20km/h i 15 min om inte något är fel. Sen är han orklös märkte jag när jag skulle köra iväg o han ville dö för han inte orka, men de var lite olika i bland rulla han igång utan större problem o ibland orka han inte. Så något är fel o misstänker tändningen.
Att jag har lmm på tryck sida o inte framför turbo som org är för att de inte är plats till att sätta dit det vid turbon. Vet att man kan blåsa ur lmm mm om den sitter i tryckledningen men får vara för tillfället.
Tack för all info än slänge.!
Kom gärna med förslag vad jag ska kolla upp då jag ska till bilen imon (bilen är inte hemma hos mig för tillfället)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av mauser240 »

Har du kollat så kammen står rätt?

Jag lyckades få min en eller två kuggar fel en gång (minns inte åt vilket håll) och den tappade vakuum på tomgång och laddet kom väldigt långsamt samtidigt som det pös något fruktansvärt redan från tomgång. Inte vart bilen pigg heller men den gick nätt trots allt.

Sen är det ju alltid lite gambling med sådant "bondmek", eller överlag när man inte riktigt vet vad som sitter i boxarna o.s.v. så det kan vara en bra idé att eliminera allt "okänt" först, innan man börjar felsöka djupare.
//MartinL
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av dsimila »

niklas117 skrev: Okej men om remskiva hamnat fel så borde inte de påverka motorns gång?
Jo, om man byter kamaxel eller rem _efter_ att remskivan blivit dålig.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av niklas117 »

mauser240 skrev:Har du kollat så kammen står rätt?

Jag lyckades få min en eller två kuggar fel en gång (minns inte åt vilket håll) och den tappade vakuum på tomgång och laddet kom väldigt långsamt samtidigt som det pös något fruktansvärt redan från tomgång. Inte vart bilen pigg heller men den gick nätt trots allt.

Sen är det ju alltid lite gambling med sådant "bondmek", eller överlag när man inte riktigt vet vad som sitter i boxarna o.s.v. så det kan vara en bra idé att eliminera allt "okänt" först, innan man börjar felsöka djupare.
Jag satte i en org tändbox idag utan resultat. Jag fick inte av remhjulsskivan när jag skulle kolla kammen den satt som tusan o tillslut besegrade tiden mig.
Men jag skruvade bort startmotorn för att se så svänghjul ett satt rätt. Då såg jag att när svänghjulett var rätt, så var remskivan där jag sa att den stord med stroboskoplampan då den blinkade, men vred jag till 0 så var de inte där (gapet utan hål som ska vara mot startmotorn) . Någon skrev att om man sätter de ett bulthål fel så blir de 45° fel kan de vara detta? Har aldrig satt de fel innan, kan motorn bete sig så här utav detta?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230fk grenrör blir rött efter bara några minuter?

Inlägg av mauser240 »

Jag ser inte dina bilder och förstår inte riktigt din förklaring men att nolla via tändstiftshålet är aldrig fel, då kan du kolla om markeringarna stämmer. Jag brukar bara sticka i en skruvmejsel och nolla "på känn" och det brukar kasta högst ett par grader. Står något fel brukar det vara betydligt mera fel. När du nollat enligt den metoden skall de saknade groparna infinna sig för startmotorn.
//MartinL
Skriv svar