kamaxel och lyftar matrealval
kamaxel och lyftar matrealval
Hej, jag behöver göra kamaxel och tryckare till en veteranbil, max 6000 rpm ,vilket matreal behövs på dessa delar? någon som vet?
har hört att man bör ha olika matreal och hårdhet på kam respektive tryckare, vet ej om det stämmer, tack på förhand.
har hört att man bör ha olika matreal och hårdhet på kam respektive tryckare, vet ej om det stämmer, tack på förhand.
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Vad för motor?
//Nisse
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?
tack för snabba svar : )
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?
tack för snabba svar : )
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Förstod du inte?mauser240 skrev:Är "matreal" dialekt för material?
Hacka på folks felstavningar är lågt om man ändå förstår vad det menas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Man använde gjutjärn länge sen, med lite värmebehandling. Tex tidiga B20 kam. Materialet har blivit bättre, och nyförtiden kammar är mycket hårda, ca 50 HRc.
Det finns firmor som gör kamaxlar från billetämne, huru mycket får den kosta?
Det finns firmor som gör kamaxlar från billetämne, huru mycket får den kosta?
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Hej,och tack för svar, priset är inte så noga i det här fallet , utan kvaliteten är viktigast, har du någon ide eller erfarenhet av att göra kammar och lyftare , tack på förhand.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Matrialet i de flesta kamaxlar kallas för 'segjärn'.
Vill du köra stålkammar bör du ha coatade lyftare som är hårdare än kammen.
Normalt är segjärn bra pga lite självsmörjande egenskaper.
Vill du köra stålkammar bör du ha coatade lyftare som är hårdare än kammen.
Normalt är segjärn bra pga lite självsmörjande egenskaper.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: kamaxel och lyftar matrealval
För mig får du skriva matreal om du vill. Har bara lagt märke till att MÅNGA gör det, därför jag funderade om det är nån vida utspridd dialekt eller om det kan ha nån annan mening än just "material".kolvbult skrev:Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?
tack för snabba svar : )
//MartinL
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Tack för tippset,vet du någon beteckning för dom olika matrealen, samt inköpsställe, och vad coatingen heter, samt någon som gör det.
Angående stavfel så beror det på att jag var i garaget mer än i skolan : )
Angående stavfel så beror det på att jag var i garaget mer än i skolan : )
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Det finns bättre ställen att fråga om dialekt än i tekniska trådar.
Hursom.
Segjärn är ju ett slags gjutjärn, och inköpsställe vet jag ej, coating finns olika, DLC heter en coating, men det finns många fler.
Hursom.
Segjärn är ju ett slags gjutjärn, och inköpsställe vet jag ej, coating finns olika, DLC heter en coating, men det finns många fler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Det kamaxel material som den gode Apfelbeck anger i sin bok om hur man själv tillverkar kamaxlar är
Werkstoff 16Mn 5Cr dvs. vanligt sätthärdningsstål SS 2511. Brukar kosta runt 30Kr/kg
Har själv tillverkat en hel del drev i detta material, det är lite märkligt att svarva i, som en blandning mellan stål och gjutjärn...
Apfelbeck rekommenderar att kamaxeln härdas till 62-63 HRC och med ett härddjup på min. 1 mm.
Det finns en rad andra stålmaterial som också går att använda, ska se om jag kan leta fram dom
Werkstoff 16Mn 5Cr dvs. vanligt sätthärdningsstål SS 2511. Brukar kosta runt 30Kr/kg
Har själv tillverkat en hel del drev i detta material, det är lite märkligt att svarva i, som en blandning mellan stål och gjutjärn...
Apfelbeck rekommenderar att kamaxeln härdas till 62-63 HRC och med ett härddjup på min. 1 mm.
Det finns en rad andra stålmaterial som också går att använda, ska se om jag kan leta fram dom
Re: kamaxel och lyftar matrealval
intressant, kan man ha samma matrial i tryckaren tro, och samma hårdhet.
Re: kamaxel och lyftar matrealval
hittade en ritning på en tryckare SIS2511 härddjup 0,6mm 60 Rc.
Niklas
Re: kamaxel och lyftar matrealval
Hej, tack för svar.