ventiltätningar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

ventiltätningar

Inlägg av jompazx »

Jag tog isär en 530 topp igår. och blev förvånad över att det inte fanns några ventiltätningar på en enda av avgasventilerna ska det vara så? eller är det någon som slarvat bort dom? Om det är meningen att det inte ska vara några varför sket volvo i att dom läkte olja i avgasporten? så dom snålade in på ventiltätningar? mvh
mvh! Jonathan Hall
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: ventiltätningar

Inlägg av OttoB »

Tja. Det är lite övertryck i avgasporten, så motorn klarar sig utan. Insug kan ha ganska hög vakuum, som skulle suga olja kraftigt.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: ventiltätningar

Inlägg av »

Det är korrekt att det inte ska vara några där och som tidigare skrev så är det ju inget undertryck som suger med sig olja där.
Sen smörjer ju det lilla som letar sig ner där (inte något negativt när ventilerna går rätt varma på avgas sidan)
Och är allt fräscht kanske det går en dl/1000 mil den vägen så inget som påverkar avgasvärden osv direkt.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av jompazx »

Okej men b20 har ju tätningar överallt, varför har man det där?
mvh! Jonathan Hall
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: ventiltätningar

Inlägg av OttoB »

Kanske ventiltryckare funkar som en ☂️ paraply? Det är mer öppet hos B20.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: ventiltätningar

Inlägg av DreRacing@ »

det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av jompazx »

Okej vissa säger att det inte ska sitta några ventiltätningar på avgasventilerna och vissa säger att det ska det. Kan det varierar beroende på vilken topp?(i detta fall var det en vanlig 530) årsmodell? eller om det är en topp till turbo eller sug? Turbo har ju avsevärt mycket högre tryck i i grenrör/kanalerna så på turbo topparna kanske man inte ville att det skulle läcka in tryck i toppen från avgaskanalen?
mvh! Jonathan Hall
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: ventiltätningar

Inlägg av »

DreRacing@ skrev:det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230
Kan du visa en bild eller något ur en verkstadshandbok där det finns ventiltätning på avgas?
Enligt den verkstadshandbok jag har ska det bara sitta på insug och i dom iaf 100+ topparna av alla olika jutnummer jag haft isär eller sett någon ha isär har det aldrig suttit något på avgas sidan.
Använder man bronsstyrningar och kan ha mindre spel brukar man ju inte ha på insug heller (på tävlingsmotorer mm då)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: ventiltätningar

Inlägg av DreRacing@ »

Nej du har rätt, tankte bara på att dom renoverings kit jag sett så följer det med 8stk iaf.
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: ventiltätningar

Inlägg av Torbo »

Jeg har prøvd uten ventiltetninger på B20-motor og B16, og da ble ventilene sotete. Vi snakker om en ejektorvirkning både på eksos og innsug, og på Volvo B20 leveres det åtte stk. Så jeg setter tetninger på alle på disse motorene.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av Erland Cox »

Oljan har mycket svårare att nå styrningarna på en 230 motor.
På en trimmade motorer kör jag utan tätning in också.
På B20 har jag tätningar på alla.

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: ventiltätningar

Inlägg av DreRacing@ »

hur är det med 16v då? jag kör med tätningar på alla 16
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av Erland Cox »

Med turbo och E85 hade jag kört utan tätningar.
Ofta så sätter jag i bronsstyrningar och jag kör ganska små spel, max 2 hundradelar.
Så det är mindre plats för oljan att läcka genom.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av jompazx »

menar du inga tätningar på insug häller? tål dom inte etanol eller? och varför vill man inte tätningar med turbo? för att trycket i in-kanalen är såpass högt så det inte läcker in nån olja? men kan det inte läcka bakvägen? så trycket i vevhuset ökar? eller är det en piss i rymden?
Varför kan man ha tightare spel med bronsstyrningar? varför vill man ha bronsstryningar? lägre friktion? borde väl slitas snabbare?
mvh
mvh! Jonathan Hall
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: ventiltätningar

Inlägg av DreRacing@ »

vad är nackdelen med tätning?
Skriv svar