ventiltätningar
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
ventiltätningar
Jag tog isär en 530 topp igår. och blev förvånad över att det inte fanns några ventiltätningar på en enda av avgasventilerna ska det vara så? eller är det någon som slarvat bort dom? Om det är meningen att det inte ska vara några varför sket volvo i att dom läkte olja i avgasporten? så dom snålade in på ventiltätningar? mvh
mvh! Jonathan Hall
Re: ventiltätningar
Tja. Det är lite övertryck i avgasporten, så motorn klarar sig utan. Insug kan ha ganska hög vakuum, som skulle suga olja kraftigt.
Re: ventiltätningar
Det är korrekt att det inte ska vara några där och som tidigare skrev så är det ju inget undertryck som suger med sig olja där.
Sen smörjer ju det lilla som letar sig ner där (inte något negativt när ventilerna går rätt varma på avgas sidan)
Och är allt fräscht kanske det går en dl/1000 mil den vägen så inget som påverkar avgasvärden osv direkt.
Sen smörjer ju det lilla som letar sig ner där (inte något negativt när ventilerna går rätt varma på avgas sidan)
Och är allt fräscht kanske det går en dl/1000 mil den vägen så inget som påverkar avgasvärden osv direkt.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: ventiltätningar
Okej men b20 har ju tätningar överallt, varför har man det där?
mvh! Jonathan Hall
Re: ventiltätningar
Kanske ventiltryckare funkar som en paraply? Det är mer öppet hos B20.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: ventiltätningar
det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: ventiltätningar
Okej vissa säger att det inte ska sitta några ventiltätningar på avgasventilerna och vissa säger att det ska det. Kan det varierar beroende på vilken topp?(i detta fall var det en vanlig 530) årsmodell? eller om det är en topp till turbo eller sug? Turbo har ju avsevärt mycket högre tryck i i grenrör/kanalerna så på turbo topparna kanske man inte ville att det skulle läcka in tryck i toppen från avgaskanalen?
mvh! Jonathan Hall
Re: ventiltätningar
Kan du visa en bild eller något ur en verkstadshandbok där det finns ventiltätning på avgas?DreRacing@ skrev:det är inte korrekt att det inte skal vara ventil tätningar på avgasventilen på b230
Enligt den verkstadshandbok jag har ska det bara sitta på insug och i dom iaf 100+ topparna av alla olika jutnummer jag haft isär eller sett någon ha isär har det aldrig suttit något på avgas sidan.
Använder man bronsstyrningar och kan ha mindre spel brukar man ju inte ha på insug heller (på tävlingsmotorer mm då)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: ventiltätningar
Nej du har rätt, tankte bara på att dom renoverings kit jag sett så följer det med 8stk iaf.
Re: ventiltätningar
Jeg har prøvd uten ventiltetninger på B20-motor og B16, og da ble ventilene sotete. Vi snakker om en ejektorvirkning både på eksos og innsug, og på Volvo B20 leveres det åtte stk. Så jeg setter tetninger på alle på disse motorene.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: ventiltätningar
Oljan har mycket svårare att nå styrningarna på en 230 motor.
På en trimmade motorer kör jag utan tätning in också.
På B20 har jag tätningar på alla.
Erland
På en trimmade motorer kör jag utan tätning in också.
På B20 har jag tätningar på alla.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: ventiltätningar
hur är det med 16v då? jag kör med tätningar på alla 16
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: ventiltätningar
Med turbo och E85 hade jag kört utan tätningar.
Ofta så sätter jag i bronsstyrningar och jag kör ganska små spel, max 2 hundradelar.
Så det är mindre plats för oljan att läcka genom.
Erland
Ofta så sätter jag i bronsstyrningar och jag kör ganska små spel, max 2 hundradelar.
Så det är mindre plats för oljan att läcka genom.
Erland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: ventiltätningar
menar du inga tätningar på insug häller? tål dom inte etanol eller? och varför vill man inte tätningar med turbo? för att trycket i in-kanalen är såpass högt så det inte läcker in nån olja? men kan det inte läcka bakvägen? så trycket i vevhuset ökar? eller är det en piss i rymden?
Varför kan man ha tightare spel med bronsstyrningar? varför vill man ha bronsstryningar? lägre friktion? borde väl slitas snabbare?
mvh
Varför kan man ha tightare spel med bronsstyrningar? varför vill man ha bronsstryningar? lägre friktion? borde väl slitas snabbare?
mvh
mvh! Jonathan Hall
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: ventiltätningar
vad är nackdelen med tätning?