ventiltätningar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: ventiltätningar

Inlägg av Thunderbo1t »

Mindre smörjning.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av jompazx »

Mer motstånd? dom är ju tämligen tighta på skaften (om dom inte är slut)
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: ventiltätningar

Inlägg av fredde_vit_pv »

Om man har mycket lyft på kammen vill man ha långa styrningar och tätningarna
tar plats
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av Erland Cox »

jompazx skrev:menar du inga tätningar på insug häller? tål dom inte etanol eller? och varför vill man inte tätningar med turbo? för att trycket i in-kanalen är såpass högt så det inte läcker in nån olja? men kan det inte läcka bakvägen? så trycket i vevhuset ökar? eller är det en piss i rymden?
Varför kan man ha tightare spel med bronsstyrningar? varför vill man ha bronsstyningar? lägre friktion? borde väl slitas snabbare?
mvh
Spritbränslen har mer bränsle så styrningen på insug tvättas mer så det smörjer sämre.
Med tryck i kanalen får oljan svårare att komma in i styrningen.
Brons är en bättre lagermetall än järn.
Med mycket spel får man den effekten att styrningen bara stödjer i ändarna och bara slits där.
Då får man snabbt timglasform på styrningen.

Erland
Vadru
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 20, 2020 5:12 pm

Re: ventiltätningar

Inlägg av Vadru »

Vet att de är en gammal tråd dock så vart jag lite nyfiken då jag håller på att renovera min topp från en b230fk och har tätningar på både insug och avgas.
Dock inte mycket till tätningar kvar då dom är helt förmultnade.

Men antar att jag med gott samvete bara kan köpa 4 och sätta på insuget då?

Konstigt att de inte står någonstans att de finns, kan ju dock vara någon tjomme som satt dom där i efterhand.. Men den här toppen ser inte rörd ut i övrigt, iaf inte på många många år/mil.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: ventiltätningar

Inlägg av Erland Cox »

På en vanlig körbil använder jag tätningar in eftersom den går mycket med undertryck i insuget.
Till race kör jag utan tätningar.

Erland
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: ventiltätningar

Inlägg av mstahl »

Körde utan tätningar o e85 som drivmedel på en 230 turbo snurra jag hadde förr och fick sanera portarna på insug från kladd varje år .de lilla olja styrningen släppte förbi blev som tuggummi vid ventillstyrningen i porten kanske har med kallstart i -15 grader också. oförbränd e85 ångor o kondens kvar i toppen som orsak möjligtvis.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Stahl
Skriv svar