Kan obalans orsaka misständning?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av mattias »

I tändsystemet är det bara tändkablarna som vi inte provat byta, inget har gett resultat. Så när jag får hit bilen för felsökning ska jag troligen börja med tändkablar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av FAH »

Antar att ni kollat det men har en bekant som hade problem med misständningar kring ett visst varvtal, gick bra ovanför och under.
Visade sig vara generatorn som var boven, bytte till en ny och allt fungerade som det skulle :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har också haft en generator (eller kanske det var laddregulatorn) som falsktriggade tändsystemet.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av mattias »

Vad vi kunde se hade vi inga triggerfel och bra spänning, men allt tål misstanke vid det här laget.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Niklas Sandström »

Kan det vara pulser i fuel railen? Om det är för stora spridare i förhållande till volymen i railen?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av Wikimoe »

Tack för visat engagemang i frågan!

Det är en rallycrossbil det är frågan om så provkörning på väg kan ske i väldigt begränsad omfattning. Har provat en del på egen hand men glömde ta med datorn så har tyvärr ingen logg att titta på.

Har släckt ner garaget och sprayat vatten kring tändkablar och spole men kan ej se något överslag. Dock utan belastning.

Har mestadels rör i bränslesystem men har testat att koppla en 2m lång 12mm slang mellan rör och fuelrail för att motverka pulser men beter sig likadant.
Spridarna är något överdimensionerade men betedde sig likadant ifjol med original spridare. Fuelrail är original.

Bytt till en begagnad tps samt mätt upp båda efter bästa förmåga med hittar inget konstigt där.

Generator är en begagnad historia i okänt skick men som Mattias skrev så såg spänningen bra ut när den var i bänk. Kan ju vara värt att testa att byta.

Nu börjar motivationen tryta. Enda lågan att fortsätta böka med bilen är så att ungarna får åka lite buss i sommar.

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Wiktor Danielsson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av super7 »

mattias skrev: Dock utan kamsynk då den givaren var original och inte pålitlig.
Varför skulle inte original givaren vara pålitlig?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kan obalans orsaka misständning?

Inlägg av mattias »

Därför den inte gav signal alla gånger, och vi hade ingen annan att testa med än den som satt på motorn sedan hedenhös.. Det är ju också bra att inte ha med den i bilden när man felsöker så vet man att det inte är den som orsakar problem.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar