Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Inte för hur mycket förgasaren fylls upp väl? Det borde väl bara vara en fråga om flöde till förgasaren. Flottören stryper ju bara när förgasaren är full så vid allt under full kopp borde man väl ha i princip fullt flöde in? Eller tänker jag galet?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Thunderbo1t »

Jo en strypning finns i nålventilen, den finns till de flesta förgasare i olika storlekar beroende på hur mycket soppa som förbrukas.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av dsimila »

Det brukar väl finnas en urtappningsskruv på flottörhuset? I så fall borde det gå att öppna den och se hur mycket som kommer pet minut.
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Jag förstår. Så hellre än att mixtra med soppapump och retur och skit så kanske mam helt enkelt kan hitta en lite mer öppen nålventil som flödar bättre?

Jag får göra så, kan ju vara så enkelt att det helt enkelt funkar utan vidare ingrepp :)
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag vet inte om det är en skröna, men jag har hört talas om våldstrimmade mopeder där kranen inte flödat tillräckligt, men det är ju lätt i detta fall att provflöda alla delar var för sig.
En tokig tanke vore kanske att trycksätta tanken med delar av laddtrycket :twisted: men det kan kanske sluta med farliga saker :shock:
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Trycksätta tanken vill jag nog helst inte, skulle man lägga hojen så lär det ju spruta soppa överallt och det kan ju bli halvkul... :D

Ledsen att det varit så tyst på sistone. Jag har inte dött, jag lovar :D Det har bara visat sig lite svårare än det var tänkt, det här med att få tid/tillfälle till att bygga... Är det inte ren tidsbrist som gör att jag inte kan pyssla så är det brist på tillfällen då jag behöver ha hojen till diverse körningar... Och då är det ju en fördel om den inte är halvt isärmonterad och har en turbo halvprovisoriskt påslängd utan att saker och ting är inkopplade :D Nu ska jag dock inte ha hojen till något speciellt förrän om knappt två veckor så nu kan jag börja bygga så smått! :)

Och lite händer det, sakta men säkert! :) Idag har jag svarvat avgasflänsarna som ska utgöra grunden för grenrörsbygget:
BildBild
Det kanske inte låter som ett sådär enormt framsteg, men med tanke på hur mycket som bråkade är det nästan ett under att jag ens kom såhär långt på en kväll... Det har varit Murphys dag idag kan man ju lugnt påstå...

Nästa steg är att ta av avgasrör och förgasare, skruva dit flänsarna, montera upp turbon provisoriskt, måtta in var rör och annat ska gå, kapa rör och svetsa fast på flänsarna och så vidare så ska man väl få sig ett grenrör byggt vad det lider :)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av bop »

Spännande bygge, milt sagt.

I MCM byggde ju en a medarbetarna en suzuki med turbo för 10 år sen eller så.. Har för mig att han körde med cv-förgasare (orginalbryggan) och trycksatte flottörhusen för att få mer sås ner det började ladda.. Däremot körde han med soppapump, men det var nog mest för att tanken ar monterad under motorn..

Hoppas det hjälpte lite!
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Benghaan »

Angående tändning. Har jobbat flera år som mc mek med bland annat just HD. Och då och då har jag sprungit på små universalboxar med både bbl och vissa med smal bandare som det gått att efterjustera tändningen på.
Och dom har sittit på HDs av äldre model med förgasare.
Vet inte så mkt om dom men kan vara värt att kolla upp?
Kan till och med kanske ha en i garaget liggandes med lite tur.
Annars kanske powercomander har nått som kan funka?
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

bop skrev:Spännande bygge, milt sagt.

I MCM byggde ju en a medarbetarna en suzuki med turbo för 10 år sen eller så.. Har för mig att han körde med cv-förgasare (orginalbryggan) och trycksatte flottörhusen för att få mer sås ner det började ladda.. Däremot körde han med soppapump, men det var nog mest för att tanken ar monterad under motorn..

Hoppas det hjälpte lite!
Tack för input! var det en sugturbo han byggde eller konventionell tryckturbo?

Jag vet som sagt inte om jag kommer behöva någon pump eller om självfall från tanken räcker, men jag gillar att vara förberedd så att jag kan fixa det hyfsat snabbt ifall det visar sig att det inte funkar så som jag först tänkt :)
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Benghaan skrev:Angående tändning. Har jobbat flera år som mc mek med bland annat just HD. Och då och då har jag sprungit på små universalboxar med både bbl och vissa med smal bandare som det gått att efterjustera tändningen på.
Och dom har sittit på HDs av äldre model med förgasare.
Vet inte så mkt om dom men kan vara värt att kolla upp?
Kan till och med kanske ha en i garaget liggandes med lite tur.
Annars kanske powercomander har nått som kan funka?
Tack för tipset! Jag får kika på det där när det väl börjar bli dags för provstart, jag siktar ju på att ladda väldigt lite och inte vinna särskilt många hästar så min förhoppning är att det helt enkelt ska funka utan att jag behöver göra något med tändningen. Men det lär ju visa sig, och då får jag försöka lösa det då :) Däremot vill jag inte gå och köpa någon dyr databox ifall det visar sig att den inte behövs...
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Idag åkte luftburk, förgasare och avgasrör av, avgasflänsarna monterades och turbon hängdes upp där den ska sitta (högst provisoriskt). Sen kunde jag börja måtta och bygga grenrör :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Rent spontant känns det som att turbon tar lite mer plats än jag hade tänkt mig... Var den verkligen såhär stor när jag köpte den?? :D Nåja, det ska nog gå. Faktum är att den luftburk jag kör med i dagsläget bygger nästan lika mycket ut på sidan så förhoppningsvis ska det gå att få plats med högerbenet runtom. Sen får man väl se hur mycket isolering som krävs för att man inte ska bränna sönder sig på turbinen... :D

Började sedan att bygga en enkel collector som leder in avgaserna separat uppåt in i turbon så att de garanterat flödar dit de ska och inte möter varandra rakt på:
Bild
Bild
Bild

Det ska ändå lindas med avgasbandage så jag bryr mig inte om svetsarna blir fula så länge de är täta :D
Därefter ska jag försöka leda rör från avgasflänsarna och ner till collectorn :)
Bild
Det blev i lite fel ordning då jag insåg att jag nog bör börja med collectorn och sen utgå från den näör jag drar rören upp till flänsarna så just den här rörbiten ska byggas om, men den fick hänga med som ett illustrativt exempel :)
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Drakir »

Fränt bygge, men det blir nog till att linda benet också med avgasbandage :)
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av pickis »

det blir bra det där
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av Bushido »

Drakir skrev:Fränt bygge, men det blir nog till att linda benet också med avgasbandage :)
Haha, jag börjar med att försöka bygga en isolerad värmesköld så får vi se ;)
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Harley Davidson Softail sugturbo, amatörbygge.

Inlägg av bop »

Bushido skrev:
bop skrev:Spännande bygge, milt sagt.

I MCM byggde ju en a medarbetarna en suzuki med turbo för 10 år sen eller så.. Har för mig att han körde med cv-förgasare (orginalbryggan) och trycksatte flottörhusen för att få mer sås ner det började ladda.. Däremot körde han med soppapump, men det var nog mest för att tanken ar monterad under motorn..

Hoppas det hjälpte lite!
Tack för input! var det en sugturbo han byggde eller konventionell tryckturbo?

Jag vet som sagt inte om jag kommer behöva någon pump eller om självfall från tanken räcker, men jag gillar att vara förberedd så att jag kan fixa det hyfsat snabbt ifall det visar sig att det inte funkar så som jag först tänkt :)
Han tryckte genom förgasarbryggan.
Projekt Stressfläkt hette det visst i MCM, kolla upp det?
Skriv svar