Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Tänkte höra om det finns några Ford trimmare här på forumet .
Tanken var att få till lite roligare motor tips på kam och dyligt eller ska man gå turbo (sug) ?
Ev stående Weber 40 och lite frän kam och extraktor rör?
/ Peter
Tanken var att få till lite roligare motor tips på kam och dyligt eller ska man gå turbo (sug) ?
Ev stående Weber 40 och lite frän kam och extraktor rör?
/ Peter
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Hade en Cortina GT tidigare i Anglian. Kollade en massa i england om kent mototr trim, finns ju hur mycket som helst till dessa motorer, dock så verkar de inte vara så stadiga, utan man får byta en hel del om man vill ha lite effekt. Men ca 170hk verkar vara max som sugmotor. Så kostnaden gjorde att jag valde volvomotor istället. Sedan spårade det ur.
Vad är målet? Bara en kul motor?
Vad är målet? Bara en kul motor?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Kent BCF2 Kam med 2x 40 DCOE Webrar funkar bra. Lite mer komp och bra avgas. Varvar över 7000 och drar snällt. Kanske 100 Hk ärliga.
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Det är så simpelt att jag vill ha lite sång i maskinen och att den ska låta lite gått.
Vi ska kunna åka på fika träffar och sånt och det är ju kul om den låter lite gott .
Lite tuff tomgång/lågvarv så den låter stöddig när man crusar runt med den
Stående Weber rup rup kam ventil fjädrar exraktor rör 2" avgas system är tanken.
Så om någon har ett bra förslag på kam/fjädrar och ev något annat man kan göra eller behöver göra för att få till det skulle vara kul.
/ Peter
Vi ska kunna åka på fika träffar och sånt och det är ju kul om den låter lite gott .
Lite tuff tomgång/lågvarv så den låter stöddig när man crusar runt med den
Stående Weber rup rup kam ventil fjädrar exraktor rör 2" avgas system är tanken.
Så om någon har ett bra förslag på kam/fjädrar och ev något annat man kan göra eller behöver göra för att få till det skulle vara kul.
/ Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Du får mycket bättre gång från låga varv med dubbla Weber.
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
http://www.kentcams.com/product-details ... --Clubmans
Den här drar fint, mycket effektivare än 244 och funkar från låga varv med dubblas. Låter effektivt också. Max. insug lift 100-103 grad.atdc.
Om du ska ha bara en förgasare, hellst en weber dcoe eller dell. dhla. 40 eller 45mm med så lång insug vad det finns plats. 1-2 cyl. och 3-4 cyl drar ihop, inte alla 4 ihop och delningen till förgasaren, inte nån plenumkammare x 2 före förgasaren.
Insugs rör 38 mm utanpå, 35mm inuti, raka rör av steel, inte konade, måste böja förstås mellan topp och en förgasare.
Insugs kanal 34-35mm, mycket jobb att få det så stor, 40-35 ventiler.
Original GT eller sport extractor är tillräckligt bra.
Den här drar fint, mycket effektivare än 244 och funkar från låga varv med dubblas. Låter effektivt också. Max. insug lift 100-103 grad.atdc.
Om du ska ha bara en förgasare, hellst en weber dcoe eller dell. dhla. 40 eller 45mm med så lång insug vad det finns plats. 1-2 cyl. och 3-4 cyl drar ihop, inte alla 4 ihop och delningen till förgasaren, inte nån plenumkammare x 2 före förgasaren.
Insugs rör 38 mm utanpå, 35mm inuti, raka rör av steel, inte konade, måste böja förstås mellan topp och en förgasare.
Insugs kanal 34-35mm, mycket jobb att få det så stor, 40-35 ventiler.
Original GT eller sport extractor är tillräckligt bra.
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Hej
Erland : ja dubbla Webrar skulle sitta fint men jag har alu insug och 2 ports förgasare redan och extraktor rör.
Jarmo Y : den motorn låter go men just nu har jag inga tankar att bygga en sådan rejs motor kommer att behålla org ventiler tills vidare. Det får inte bli ett till tok projekt
Har suttit och kollat på Burton powers hemsida.
Har funderat på denna kam http://www.burtonpower.com/camshaft-roa ... eg-a2.html till sammans med det jag har så kanske det kan bli något
/ Peter
Erland : ja dubbla Webrar skulle sitta fint men jag har alu insug och 2 ports förgasare redan och extraktor rör.
Jarmo Y : den motorn låter go men just nu har jag inga tankar att bygga en sådan rejs motor kommer att behålla org ventiler tills vidare. Det får inte bli ett till tok projekt
Har suttit och kollat på Burton powers hemsida.
Har funderat på denna kam http://www.burtonpower.com/camshaft-roa ... eg-a2.html till sammans med det jag har så kanske det kan bli något
/ Peter
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Snikvarianten är GTinsug, extraktor och 1300kolvar. Att få upp kompressionsförhållandet är det viktiga.
Dom låter ju trevligt ändå pga tändföljden 1243
Dom låter ju trevligt ändå pga tändföljden 1243
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Nu är det väl inte svar på frågan och inte så korrekt att hänvisa till ett annat forum men vill man läsa om X-flow trimning och annat så ska man kolla på:
http://www.turbosport.co.uk/
Det finns ganska mycket delar på engelska ebay fortfarande. Fast priserna är nog på väg upp. Torrsumpdelar är ganska billigt så vill man bygga om så är det inget problem.
Motorn fanns i en hel del olika utföranden beroende på årsmodell, t ex tidiga hade ett litet förbränningsrum i toppen och dessutom i kolvarna och de senare med "flat" topp och förbränningsrummet enbart i kolvarna. Man får kolla upp vilken variant man har och vilka kolvar som är lämpliga. Det lär vara sämre radie på kanalerna i toppen med (litet) förbränningsrum jämfört med de flata men jag har inte kollat upp det närmare. Finns högkomp versioner och lågkomp också.
Själv sålde jag den bil jag hade med X-flow för några år sen och alla delar åkte med då.
http://www.turbosport.co.uk/
Det finns ganska mycket delar på engelska ebay fortfarande. Fast priserna är nog på väg upp. Torrsumpdelar är ganska billigt så vill man bygga om så är det inget problem.
Motorn fanns i en hel del olika utföranden beroende på årsmodell, t ex tidiga hade ett litet förbränningsrum i toppen och dessutom i kolvarna och de senare med "flat" topp och förbränningsrummet enbart i kolvarna. Man får kolla upp vilken variant man har och vilka kolvar som är lämpliga. Det lär vara sämre radie på kanalerna i toppen med (litet) förbränningsrum jämfört med de flata men jag har inte kollat upp det närmare. Finns högkomp versioner och lågkomp också.
Själv sålde jag den bil jag hade med X-flow för några år sen och alla delar åkte med då.
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Vi har flat toppen och förbrännings rummet i kolven.
/ Peter
/ Peter
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Jepp, kortare slag. Men jag har för mig att det skiljer på vevstakslängden, och att skillnaden på kolvarna är storleken å förbränningsrummet i kolvarna. Jag har 1100kolvar i min 1300.p.hedman skrev:Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Om du vill ha det billigt med originaldelar och runt 105-110hk så kolla senaste FF1600 reglementet
Iprincip allt är original Cortina GT ex avgassystem.
Iprincip allt är original Cortina GT ex avgassystem.
MGB GTSR - 1970
Austin Mini Van 1380cc - 1965
Lotus Europa S1 - 1968
Austin Mini Van 1380cc - 1965
Lotus Europa S1 - 1968
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
Ja det är kul har inte haft tid med Esorten för PVn har slukat all tid .
Har du någon länk till det reglementet ?
Jag har många ideer ang Escorten så alla förslag är välkommna.
/ Peter
Har du någon länk till det reglementet ?
Jag har många ideer ang Escorten så alla förslag är välkommna.
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)
En polare har mk1 Escort 1300 cc, dubbla förgasare osv. Reggad bil, närmast som historic racing bil med bur å allt, ca. 130 hk. Kör 1/4mile på skoj, eller hans fru kör och jävligt bra hon kör trots att har just börjat.
15,2/ 150 är bra tid för en 1300 cc. Körde sist på lördagen.
15,2/ 150 är bra tid för en 1300 cc. Körde sist på lördagen.