Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 4:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör apr 28, 2018 11:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 173
Var o bes min ford från 1954 och har luftfjädring på den i bak och kapade fjädrar fram. O bes den den likadant i 10 år men fick jag helt plötsligt 2a på att de va luftfjädring och han tyckte fjädrarna va för korta.. 2an löd fjädring fram och bak ändrad funktion sämre. Han menade att det behövde reggad med luft? Vad är det för krav då?

Sen fick jag även 2a på att hastigmätaren inte funka i sig inget konstigt men har för mig att det finns nån regel om att bilar före 1955 inte har krav på hastighetsmätare?

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 28, 2018 6:52 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5225
Ort: Lykksällä
Citera:
33 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.


Så om det sitter en där så lär den väl ska funka. Ser det inte ut som det ska sitta nån där blir det nog svårare för dom att ge en tvåa

Reggning av luftfjädring verkar vara lite luddigt vad jag hört(står inte så mycket i reglerna och kan tolkas lite olika) så är nog bäst att fråga den som du ska regbesikta hos

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 28, 2018 7:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 173
Ja de verkar ju allt behöva funka om det finns då iaf.

Ja de verkar rätt luddigt de där med luftfjädring. Konstigt nog så verkar de inte brytt sig om det när bilen togs till Sverige för de var gjort redan i usa


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 05, 2018 7:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Inlägg: 22
Ort: Grycksbo
när jag tänkte regga min cuttlas 64 med luft runt om ringde jag å prata med en reggbestiktare,vad jag minns sa han att i alla höjder ska det inte ta i någon stans i däcken/fälgen, samt att du ska ha tryck mätare på alla bälgar som visar tryck så du kan utgå från ett " körläge". och att du inte ska kunna hissa/sänka bilen när du har driven i eller back.. så du ska bara kunna manövrera i "p" läge,
samt att du ska kunna visa papper/intyg från tillverkaren,

_________________
Elutte,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 06, 2018 12:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 80
Ort: Kjula Eskilstuna
Steve skrev:
Citera:
33 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.


Så om det sitter en där så lär den väl ska funka. Ser det inte ut som det ska sitta nån där blir det nog svårare för dom att ge en tvåa

Reggning av luftfjädring verkar vara lite luddigt vad jag hört(står inte så mycket i reglerna och kan tolkas lite olika) så är nog bäst att fråga den som du ska regbesikta hos


Steve har helt rätt i sin tolkning av hastighetsmätare.
En gyllene regel är att samtliga fabriksmonterade funktioner så som hastighetsmätare mm SKA fungera.
Det fanns tidigare en misstolkning där det (många år sedan) godkändes gamla jänkare under regbesiktning
där mätaren bara visade miles men ägaren tejpade dit maskeringstejp och skrev siffror på instrumenttavlan...
Så himla trist att folk kan köpa dyra bilar och sedan tjabblar ihop en sådan ful lösning...
Då är det faktiskt bättre att åta original tavlan sitta kvar orörd och sedan köpa en snyggare cykeldator med belysning som
man monterar lite halvdolt, på detta sätt behöver man inte göra några overkan på originalbrädan!

Vad det gäller luftfjädring och fjädrar:
Det finns ingen annan som kan ge dig ett besked om vad som gäller än besiktningsorganen.
Man får inte glömma att bara för att ett fordon inte underkänns på den specifika område innebär inte
att det är godkänt! Med andra ord så den teknikern som underkände din bil ska i första skedet inte klandras
för att ha gjort fel utan istället ska fokus bringas på de teknikerna som inte har tagit med detta på 10år!
Ibland blir det än allt för nära vänskaplig relation mellan kund och tekniker vilket såklart kan (SKA INTE) påverka
de beslut som tas, fram för allt i mindre städer där man ska ta en kall i samma bar efter par timmar.

Men kapade fjädrar är ett dåligt sätt att sänka en bil så sitter inte fjädrarna fast (fulla utslag), felaktig funktion eller belastning mm
kan absolut leda till en anmärkning enligt den du har fått.

Men rekommendationen är:
*Ta kontakt med en ingenjör på den nämnda stationen eller företaget
*Ställ frågan vilka åtgärder som förväntas och vilka underlag som önskas för att få den godkänd.
*Skaffa helst en fjäder som är okapad i rätt längd och montera.

Lycka till och återkom hur det gick

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 07, 2018 7:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 173
Jo att kapade fjädrar inte är de bästa de e jag med på och kan erkänna att de e lite väl mkt kapade ifram . Jo får väl ta ett snack med bes o höra med dom Hur de tycker de ska se ut.. helst hade jag velat bygga ny bakvagn då de e riktigt klåparmodell på den egentligen. Men ny vill man ju helst ut o åka i de fina vädret.

Känns som de kan va svårt o få till nåt körläge då min bil är manuell men kanske går o sätta nån slags brytare på handbromsen så att den måste vara dragen för att de ska gå o höja och sänka bilen ..



Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 08, 2018 7:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2077
Ort: Luleå
Jag bessade 242an idag. Han var lite kluvan ang detta med luften. Jag påpekade att grannen som importerat bil från staterna, inte behövde regga luften. däremot var dom inte superimpade av avsaknaden utav stötdämpare fram, tänka sig :)

En annan polare byggde luft på en W124 merca, han var in & pratade med någon (tekniker eller ingenjör vet jag inte) på opus i Luleå
& han sa att han inte behövde regga in det eftersom han bara ersatt fjädrarna & inte byggt om länkarmar eller gjort andra större
ingrepp i chassiet. Om man choppar ramen över axeln kan du ju räkna med regbess direkt förmodligen eftersom det är såpass stort
ingrepp.

Jag klarade då mig iaf från att regga in min, hans egna ord var efter lite diskussion ungefär "Ah fast va fan vet jag, jag är ju inte besiktningsingenjör".
Påpekade dock att gubbarna i besiktningsbussen var mer pålästa så håll låg profil :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 08, 2018 10:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 173
Ja de lär väl få o försöka få till nån slags det bes som de verkar e ju både höjd kick up på ramen och hemgjorda länkarmar..

Skulle de annars va möjligt o plocka bort bälgarna o sätta ett par vanliga spiraler så länge?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 11, 2018 8:59 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 80
Ort: Kjula Eskilstuna
Tjena,

ja, om du sätter dit ett par spiralfjädrar som är fastskruvade både i toppen och botten samt får rätt körhöjd så
lär det inte ordas mycket om det sålänge... Så har du vintern på dig att göra en seriös lösning som går att regga med.

//Ákos

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010