Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av robinb3rgsten »

Var o bes min ford från 1954 och har luftfjädring på den i bak och kapade fjädrar fram. O bes den den likadant i 10 år men fick jag helt plötsligt 2a på att de va luftfjädring och han tyckte fjädrarna va för korta.. 2an löd fjädring fram och bak ändrad funktion sämre. Han menade att det behövde reggad med luft? Vad är det för krav då?

Sen fick jag även 2a på att hastigmätaren inte funka i sig inget konstigt men har för mig att det finns nån regel om att bilar före 1955 inte har krav på hastighetsmätare?

Mvh
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av Steve »

33 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.
Så om det sitter en där så lär den väl ska funka. Ser det inte ut som det ska sitta nån där blir det nog svårare för dom att ge en tvåa

Reggning av luftfjädring verkar vara lite luddigt vad jag hört(står inte så mycket i reglerna och kan tolkas lite olika) så är nog bäst att fråga den som du ska regbesikta hos
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja de verkar ju allt behöva funka om det finns då iaf.

Ja de verkar rätt luddigt de där med luftfjädring. Konstigt nog så verkar de inte brytt sig om det när bilen togs till Sverige för de var gjort redan i usa
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av Elutte »

när jag tänkte regga min cuttlas 64 med luft runt om ringde jag å prata med en reggbestiktare,vad jag minns sa han att i alla höjder ska det inte ta i någon stans i däcken/fälgen, samt att du ska ha tryck mätare på alla bälgar som visar tryck så du kan utgå från ett " körläge". och att du inte ska kunna hissa/sänka bilen när du har driven i eller back.. så du ska bara kunna manövrera i "p" läge,
samt att du ska kunna visa papper/intyg från tillverkaren,
Elutte,
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av tdacke »

Steve skrev:
33 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.
Så om det sitter en där så lär den väl ska funka. Ser det inte ut som det ska sitta nån där blir det nog svårare för dom att ge en tvåa

Reggning av luftfjädring verkar vara lite luddigt vad jag hört(står inte så mycket i reglerna och kan tolkas lite olika) så är nog bäst att fråga den som du ska regbesikta hos
Steve har helt rätt i sin tolkning av hastighetsmätare.
En gyllene regel är att samtliga fabriksmonterade funktioner så som hastighetsmätare mm SKA fungera.
Det fanns tidigare en misstolkning där det (många år sedan) godkändes gamla jänkare under regbesiktning
där mätaren bara visade miles men ägaren tejpade dit maskeringstejp och skrev siffror på instrumenttavlan...
Så himla trist att folk kan köpa dyra bilar och sedan tjabblar ihop en sådan ful lösning...
Då är det faktiskt bättre att åta original tavlan sitta kvar orörd och sedan köpa en snyggare cykeldator med belysning som
man monterar lite halvdolt, på detta sätt behöver man inte göra några overkan på originalbrädan!

Vad det gäller luftfjädring och fjädrar:
Det finns ingen annan som kan ge dig ett besked om vad som gäller än besiktningsorganen.
Man får inte glömma att bara för att ett fordon inte underkänns på den specifika område innebär inte
att det är godkänt! Med andra ord så den teknikern som underkände din bil ska i första skedet inte klandras
för att ha gjort fel utan istället ska fokus bringas på de teknikerna som inte har tagit med detta på 10år!
Ibland blir det än allt för nära vänskaplig relation mellan kund och tekniker vilket såklart kan (SKA INTE) påverka
de beslut som tas, fram för allt i mindre städer där man ska ta en kall i samma bar efter par timmar.

Men kapade fjädrar är ett dåligt sätt att sänka en bil så sitter inte fjädrarna fast (fulla utslag), felaktig funktion eller belastning mm
kan absolut leda till en anmärkning enligt den du har fått.

Men rekommendationen är:
*Ta kontakt med en ingenjör på den nämnda stationen eller företaget
*Ställ frågan vilka åtgärder som förväntas och vilka underlag som önskas för att få den godkänd.
*Skaffa helst en fjäder som är okapad i rätt längd och montera.

Lycka till och återkom hur det gick
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av robinb3rgsten »

Jo att kapade fjädrar inte är de bästa de e jag med på och kan erkänna att de e lite väl mkt kapade ifram . Jo får väl ta ett snack med bes o höra med dom Hur de tycker de ska se ut.. helst hade jag velat bygga ny bakvagn då de e riktigt klåparmodell på den egentligen. Men ny vill man ju helst ut o åka i de fina vädret.

Känns som de kan va svårt o få till nåt körläge då min bil är manuell men kanske går o sätta nån slags brytare på handbromsen så att den måste vara dragen för att de ska gå o höja och sänka bilen ..



Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av Robert Markström »

Jag bessade 242an idag. Han var lite kluvan ang detta med luften. Jag påpekade att grannen som importerat bil från staterna, inte behövde regga luften. däremot var dom inte superimpade av avsaknaden utav stötdämpare fram, tänka sig :)

En annan polare byggde luft på en W124 merca, han var in & pratade med någon (tekniker eller ingenjör vet jag inte) på opus i Luleå
& han sa att han inte behövde regga in det eftersom han bara ersatt fjädrarna & inte byggt om länkarmar eller gjort andra större
ingrepp i chassiet. Om man choppar ramen över axeln kan du ju räkna med regbess direkt förmodligen eftersom det är såpass stort
ingrepp.

Jag klarade då mig iaf från att regga in min, hans egna ord var efter lite diskussion ungefär "Ah fast va fan vet jag, jag är ju inte besiktningsingenjör".
Påpekade dock att gubbarna i besiktningsbussen var mer pålästa så håll låg profil :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja de lär väl få o försöka få till nån slags det bes som de verkar e ju både höjd kick up på ramen och hemgjorda länkarmar..

Skulle de annars va möjligt o plocka bort bälgarna o sätta ett par vanliga spiraler så länge?

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vart på bes . Vad gäller vid luftfjädring?

Inlägg av tdacke »

Tjena,

ja, om du sätter dit ett par spiralfjädrar som är fastskruvade både i toppen och botten samt får rätt körhöjd så
lär det inte ordas mycket om det sålänge... Så har du vintern på dig att göra en seriös lösning som går att regga med.

//Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Skriv svar