lyyski skrev:
Kadett4wd skrev:
Spontant utan beräkning.
400 i diam, svarvad av massivt matrial, behövs då väldigt väldigt liten balansering för att funka mot ca 200km/h.
Ca 500 bred.
60mm axlar.
Ja räknade lite på en 400mm solid klump, det blir dryga 400kg på en 40cm bit, är det inte rackarns mycket?
Har fått lite hjälp med att skära ut plåt och på så vis kunna välja vikten och diametern.
Ja tänker skära ut diametern ja vill åt och samtidigt ett hål i mitten för axel, svetsa ihop så många skivor de behövs för rätt vikt och sen svarva och balansera.
utan att veta exakt så låter det som en vettig storlek jag var med och lekte i en bänk med liknande storlek(mc-bänk) med "moppe"
det jag upplevde var att på högre växlar stämde inte svephastigheten med verkligheten på högsta växeln troligen för att
en moppe med gubbe väger kanske 150 och en motsvarande ball stor mc väger det dubbla.
lösningen var att köra svepet på 3an så blev det som på vägen typ
som Patrik säger så är det "ointressant" vad rullen väger men jag skulle säga att om du kan göra den stor så
funkar det att köra större maskiner utan att svephastigheten flippar ur trots högsta växel(kan ju vara rätt kul om en turbo hayabusa
kan komma och hälsa på i moppebänken

).