Hej, "folk brukar ju säga att en turbo "drivs" av värme". vad menas med det? är att volymen avgaser som passerade turbinen hade blivit mindre om det inte vore varmt? och är det därför man vill ha avgas bandage för att hålla värmen inne i grenröret så värmen inte går förlorad och därav avgasernas volym minskar?
/Jompa
Dethär med turbo och värme
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Dethär med turbo och värme
mvh! Jonathan Hall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Dethär med turbo och värme
drar en lite copy paste men detta är nog ett bra svar
"När ett föremål värms upp sätts atomerna i rörelse. Det innebär att atomerna kräver mer utrymme i föremålet. Ju varmare föremålet blir desto snabbare rör sig atomerna och desto mer utrymme behöver de för att kunna röra sig. Det är förklaringen till varför ett föremål utvidgar sig, dvs får större volym, när det blir varmt. Eftersom volymen har ökat men antalet atomer fortfarande är lika stort innebär det att föremålets densitet har minskat. Olika ämnen har olika stor förmåga att utvidga sig. I allmänhet gäller att gaser utvidgar sig mest och fasta ämnen minst."
Ju varmare det blir desto högre hastighet har gaserna. Avgasbandage har man väl för att hålla värmen inne, rostfritt leder inte värme lika bra så egentligen är det ett bättre ämne än svartstål men såklart har det sina nackdelar så som att det har en tendens att spricka och kostnaden blir hög och att många rostfria rör tappar sin rostfria funktion om man värmer det mer än 500 grader många gånger. Sen finns det även inconel men vem fan har råd med det.
"När ett föremål värms upp sätts atomerna i rörelse. Det innebär att atomerna kräver mer utrymme i föremålet. Ju varmare föremålet blir desto snabbare rör sig atomerna och desto mer utrymme behöver de för att kunna röra sig. Det är förklaringen till varför ett föremål utvidgar sig, dvs får större volym, när det blir varmt. Eftersom volymen har ökat men antalet atomer fortfarande är lika stort innebär det att föremålets densitet har minskat. Olika ämnen har olika stor förmåga att utvidga sig. I allmänhet gäller att gaser utvidgar sig mest och fasta ämnen minst."
Ju varmare det blir desto högre hastighet har gaserna. Avgasbandage har man väl för att hålla värmen inne, rostfritt leder inte värme lika bra så egentligen är det ett bättre ämne än svartstål men såklart har det sina nackdelar så som att det har en tendens att spricka och kostnaden blir hög och att många rostfria rör tappar sin rostfria funktion om man värmer det mer än 500 grader många gånger. Sen finns det även inconel men vem fan har råd med det.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dethär med turbo och värme
Turbon drivs av gastryck, differensen mellan inlopp och utlopp på turbinen.
Trycket ökar med värme, mao högre tryckdifferens.
Därav folk missförstått den drivs av värme.
Ska man hårddra det så skulle ju turbon börja snurra isåfall om man lade den i ugnen
Trycket ökar med värme, mao högre tryckdifferens.
Därav folk missförstått den drivs av värme.
Ska man hårddra det så skulle ju turbon börja snurra isåfall om man lade den i ugnen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Dethär med turbo och värme
Okej men då måste ju ändå värme vara energikällan. för tryck är väl inte energi? Annars borde det väl vara som att säga att en cykel drives av att framdrevet roterar? Men de facto drivs cykeln av att man accelererar med jordens mitt med sin massa med trampan där emellan.
//Liten avstickare
Då måste ju turbos vara alldeles ypperliga för en motors verknings grad (om bränslet tillåter hyfsade kompressionsförhållande och tämligen tidig förtändning) Eftersom man utnyttjar värmeenergi som inte utnyttjats i motorn som annars bara läcker ut i avgasröret. Det måste ju också vara anledningen till att det är så poppis med turbo på nya bränsle snåla bilar.
(jag är verkligen inte någon expert på fysik så citera mig ej i något annat ändamål än att sätta mig på rätt spår om jag är fel ute för jag har inga särskilda belägg/meriter/källor för vad jag säger det bara "känns" som det borde vara så om jag totalt missuppfattat så vill jag gärna veta det)
//Liten avstickare
Då måste ju turbos vara alldeles ypperliga för en motors verknings grad (om bränslet tillåter hyfsade kompressionsförhållande och tämligen tidig förtändning) Eftersom man utnyttjar värmeenergi som inte utnyttjats i motorn som annars bara läcker ut i avgasröret. Det måste ju också vara anledningen till att det är så poppis med turbo på nya bränsle snåla bilar.
(jag är verkligen inte någon expert på fysik så citera mig ej i något annat ändamål än att sätta mig på rätt spår om jag är fel ute för jag har inga särskilda belägg/meriter/källor för vad jag säger det bara "känns" som det borde vara så om jag totalt missuppfattat så vill jag gärna veta det)
mvh! Jonathan Hall
Re: Dethär med turbo och värme
Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Dethär med turbo och värme
Kolven drivs också av gas som värmts upp.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Dethär med turbo och värme
Du har rätt! jag har googlat lite övertrycket har energi på ungefär samma sätt som en boll som ligger på ett bord.The skrev:Tryck är kraft per areaenhet, så ja. Tryck är energi.
Jo det är därför turbo måste vara bra för att få hög verkningsgrad, värmen som inte utnyttjas för knuffa kolven sätter snurr på turbon.dsimila skrev:Kolven drivs också av gas som värmts upp.
mvh! Jonathan Hall
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Dethär med turbo och värme
gastrycket... åter igen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!