Volvo tvåhastighets elfläkt
Moderator: backeliten
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Volvo tvåhastighets elfläkt
Hej
Är det någon här som har koll på hur volvos två hastighets elfläktar Funkar och bör kopplas?
Kommar att montera en sådan på min cheva och frågan är,
Behöver den vara avsäkrad? och i så fall hur många amp?
Måste både hög och lågfart var på för att köra högfart?
Någon som har tips på en tvåpolig termoswitch att styra fläkten med, min termostat är på 89 grader så den bör ju inte gå igång innan det?
Kent
Är det någon här som har koll på hur volvos två hastighets elfläktar Funkar och bör kopplas?
Kommar att montera en sådan på min cheva och frågan är,
Behöver den vara avsäkrad? och i så fall hur många amp?
Måste både hög och lågfart var på för att köra högfart?
Någon som har tips på en tvåpolig termoswitch att styra fläkten med, min termostat är på 89 grader så den bör ju inte gå igång innan det?
Kent
För lite tid
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Jag är osäker på om det finns flera typer, men den jag har är två-pols (från 850) och jag kör enbart det höga steget.
Den behöver definitivt säkring och relä, dom drar hiskeligt med ström.
Själv kör jag med kyl till AC bilar i min gamle Volvo, det borde gå att sätta den termokontakten i de flesta kyl om det går att borra den storleken på hål.
Den behöver definitivt säkring och relä, dom drar hiskeligt med ström.
Själv kör jag med kyl till AC bilar i min gamle Volvo, det borde gå att sätta den termokontakten i de flesta kyl om det går att borra den storleken på hål.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: ons mar 02, 2016 9:47 pm
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Vi kör 850 och 940 fläkt i våra drifting bilar, vi kör på höga läget.
Dom drar mycket ström i starten.
40a har vi säkrat av med. Under det så brann säkringen.
Dom drar mycket ström i starten.
40a har vi säkrat av med. Under det så brann säkringen.
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
850/940 fläkten har jag mätt upp med tångamperemeter och den drar inte så sjukt mycket ström som alla säger, vid start på höga läget så peakar den upp mot ca 72A men sen går den snabbt ner på ca 25-30A vid kontinuerlig drift
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Och det är inte mycket menar du? Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet Vad tål inte ett 30A relä av i längden?Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
- Ort: Rolfstorp
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Tack för bra tips.
Min tanke var om man kunde köra den i två steg
Så den startar på lägsta hastigheten och om värmen fortsätter
Att öka så skulle höga hastigheten gå in.
Har sökt runt en del om termokontakter men inte hittat någon lämplig än.
Ang relän så finns det kraftigare än 30amp som verkar vara det vanligaste.
Jag tänkte använda en säkrings/relälåda från ebay till att samla allt i.
Var lite mer intreserad av amp på säkringar då dom inte verkar var avsäkrade på std bilar.
Kommer att prova 40amp.
Men hur funkar det på std bilar med hög och lågfart
Växlar den mellan dom eller är båda på samtidigt på högfart?
Kent
Min tanke var om man kunde köra den i två steg
Så den startar på lägsta hastigheten och om värmen fortsätter
Att öka så skulle höga hastigheten gå in.
Har sökt runt en del om termokontakter men inte hittat någon lämplig än.
Ang relän så finns det kraftigare än 30amp som verkar vara det vanligaste.
Jag tänkte använda en säkrings/relälåda från ebay till att samla allt i.
Var lite mer intreserad av amp på säkringar då dom inte verkar var avsäkrade på std bilar.
Kommer att prova 40amp.
Men hur funkar det på std bilar med hög och lågfart
Växlar den mellan dom eller är båda på samtidigt på högfart?
Kent
För lite tid
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Kraftigare reläer är ju inget konstigt.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2191694352
Finns även bosch och andra kända tillverkare om man inte vill ha ett omärkt kinarelä.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2191694352
Finns även bosch och andra kända tillverkare om man inte vill ha ett omärkt kinarelä.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Närmare 1000w är ju en hel del ändå
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Kolla gärna vad vanliga Spal-fläktar drar. Jag har den största(tror jag) med kraftigare motor och den ska dra typ 22A och deras vanliga fläktar drar inte i närheten av det. Rymdes tyvärr inte en Volvofläkt i min bil annars hade det blivit en sånLövet98 skrev:Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet Vad tål inte ett 30A relä av i längden?Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Kolla gärna vad vanliga Spal-fläktar drar. Jag har den största(tror jag) med kraftigare motor och den ska dra typ 22A och deras vanliga fläktar drar inte i närheten av det. Rymdes tyvärr inte en Volvofläkt i min bil annars hade det blivit en sån[/quote]Lövet98 skrev:Menar inte att 72A inte är mycket men de är som sagt en väldigt väldigt kort stund/en peak sen är strömmen nere på 25-30A. De jag syftade på är att många får de att låta som att den drar så sjukt mycket ström under drift men den drar ju inte mycket mer än tex spal fläktar vid kontinuerlig drift. Har någon mätt upp vad tex en spal fläkt drar i start ögonblicket? Kanske peakar uppåt 60-70A också vem vet Vad tål inte ett 30A relä av i längden?Steve skrev:Och det är inte mycket menar du? Ett vanligt 30A relä tål inte sånt i längden
Ska mäta vad min spal fläkt drar vid start vid nåt tillfälle så får vi se
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Vad mäter du strömmen med? 72 A peak tycker jag låter väldigt lite. Är inte ovanligt med en startström på 10 gånger märkströmmen.
Ett 30 A relä torde heller inte ta skada fast strömmen når t.ex. 100 A under slutögonblicket, problemet kommer om du har strömmen en längre tid eller under brytögonblicket. Dock har ju Volvo själv alltid i lågfarten först vilket ju fungerar som en mjukstart.
Om man avsäkrar eller inte är en smaksak men jag skulle aldrig lägga mig precis på gränsen ifall en bränd säkring kan förstöra ett race eller en motor. Då är det t.o.m. bättre med en liten kabelbrand.
Och kör man Volvos relä går det bra att köra båda hastigheterna samtidigt. Hur det är med själva fläkten vet jag faktiskt inte.
Ett 30 A relä torde heller inte ta skada fast strömmen når t.ex. 100 A under slutögonblicket, problemet kommer om du har strömmen en längre tid eller under brytögonblicket. Dock har ju Volvo själv alltid i lågfarten först vilket ju fungerar som en mjukstart.
Om man avsäkrar eller inte är en smaksak men jag skulle aldrig lägga mig precis på gränsen ifall en bränd säkring kan förstöra ett race eller en motor. Då är det t.o.m. bättre med en liten kabelbrand.
Och kör man Volvos relä går det bra att köra båda hastigheterna samtidigt. Hur det är med själva fläkten vet jag faktiskt inte.
//MartinL
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.mauser240 skrev:Vad mäter du strömmen med? 72 A peak tycker jag låter väldigt lite. Är inte ovanligt med en startström på 10 gånger märkströmmen.
Ett 30 A relä torde heller inte ta skada fast strömmen når t.ex. 100 A under slutögonblicket, problemet kommer om du har strömmen en längre tid eller under brytögonblicket. Dock har ju Volvo själv alltid i lågfarten först vilket ju fungerar som en mjukstart.
Om man avsäkrar eller inte är en smaksak men jag skulle aldrig lägga mig precis på gränsen ifall en bränd säkring kan förstöra ett race eller en motor. Då är det t.o.m. bättre med en liten kabelbrand.
Och kör man Volvos relä går det bra att köra båda hastigheterna samtidigt. Hur det är med själva fläkten vet jag faktiskt inte.
Re: Volvo tvåhastighets elfläkt
Jag undrade snarare vad du har för tångamperemätare som mäter peak-värde. Någon dyrare grej kanske?Lövet98 skrev:Jag mäter med en tångamperemeter. De jag försökt få sagt att 72A peak är en helt annan sak mot 72A konstant ström och att de inte är "mycket" efter som de är just en peak när fläkten startar från noll. Det är höga läget jag mätt för att klar göra de också.
//MartinL