Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 3:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 04, 2018 11:27 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Mapsensor sitter efter spjällen i en samlingsburk kopplad till dom bägge synkuttagen på insugningsrören via 1mm nipplar ihop med alla andra uttag.
Tryckmätaren sitter där också. På den blir det ca 0.3 bar i 110.
Har inte tänkt på att kolla mapsensorn i loggen men ska kolla fast det borde väl vara samma?
Fick med 3 olika fjädrar till dumpen, kanske skulle byta till en klenare då?

Jag antar att man justerar stången till wastegaten så att den precis stänger och pyttelite till i obelastat läge?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 05, 2018 7:26 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Har du inget vakuum från samlingsburken så kommer inte dumpen att öppna.
Det låter ju smått otroligt att det ska gå åt så mycket effekt ur motorn i 110 km/t att det ska bli 0.3 bar.

Kolla en datalogg och se vad MAP-sensorn visar..

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 11, 2018 7:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Det blev ladd bara för att kina dumpen inte var av membrantyp utan sög ”förbi kolven” så att den inte öppnade. Nu funkar det mycket bättre! Kanske börjar ladda vid 110.

Har köpt MAC ventil nu för att kunna höja trycket.
Spelar det nån roll vilket håll man vänder kablarna för jag ser ingen polaritet?
12+ och jorda i ledig GPO?

Svettigt igår förresten:
En bränsletrycksslang lossnade och sprutade ner hela benet och halva hojen otäckt nära grenröret,
själv långt ut i den kruttorra skogen!!!!
-Det tog sej inte som tur var. Hade ju varit snyggt med mej, hojen och skogen uppeldade!!!!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 8:10 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Polaritet spelar ingen roll på ventilen, det är en vanlig solenoid där inne.

Ja, det här med slangar och bränsle måste man ta på allvar. Synd det ryms så lite grejer på en hoj, man skulle haft en sån där liten handsläckare iaf.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 14, 2018 6:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Håller på att bygga en intercooler nu, och jag har för mej att när jag höll på med 240 turbo i början på 90 talet så gick motorn bättre om man satte slangen till Wastegaten på plenumet istället för i turbon?
Är det så eller minns jag fel? Tänker att man räknar bort lite tryckfall eller så?
Eller vill man ha så snabb respons som möjligt? Kommer använda laddtrycksmagnetventil.

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 14, 2018 4:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4684
Ort: Boden
Om du sätter wastegateslangen efter spjället (I plenumet dvs) istället för på kompressorhuset, vad händer då med regleringen när du släpper gasen?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 14, 2018 7:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Jag har separata spjäll i insuget efter plenum.

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 8:19 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Om du sätter slangen till WG efter spjällen så lär vakuumet hjälpa till att hålla den ännu mer stängd så den ligger och bygger laddtryck på delgas/landsväg tills du öppnar upp spjällen mer. Det är ingen bra idé på externa wg's då man suger varma avgaser genom ventil-styrningen, men går bra på turbos med intern wg då klockan sitter med ett stag med annan verkan utanför.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 8:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Jag tror ni har missförstått mej. Jag menar att slangen till wastegaten skulle sitta i plenum FÖRE spjällen. Jag vet ju givetvis att trycket borde vara samma vid turbon som vid plenum. Jag har bara för mej att bilen gick bättre när slangen satt vid plenum.

Intercooler bygget fortskrider...!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 15, 2018 10:17 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Ja du kommer ju reglera trycket lite mer mot vad som ska vara i plenumet och kompensera för tryckfallet genom intercooler, men så stor roll spelar det sällan. Det blir alltid tryckfall när man kyler luften, men med laddtryck-styrning (elektrisk) så får du alltid det du vill ha.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 09, 2018 4:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Är färdig med intercoolern nu och provkört och det gjorde ju susen.
Har även gjort ett nytt grenrör som är bättre utformat och när jag mäter mottrycket så gjorde det också stor skillnad. Laddar 0,5 och innan hade jag ca 1bar i mottryck men nu verkar mottrycket följa laddtrycket. Jag antar att det är bra?

När man använder magnetventil till laddtrycksstyrning, hur mycket ska man förspänna staget då?
Räcker det med ett varv bara för att ha lite spänn eller måste man ha mer om man vill ladda lite mer så inte mottrycket blåser upp klaffen eller hur ska man tänka?

Ska mappa på onsdag...

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 09, 2018 6:06 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2165
Ort: yttertavle/umeå
det bör inte vara för slapp förspänning(laddtryck utan laddstyrning) då blir
laddet ostabilt.jag skulle satsa på grundtryck + 50% tillgängligt från laddstyrningen.
alltså om jag tänkt ladda max 1.5bar skulle jag köra med 1bar på klockan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 13, 2018 5:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Då var turbon paj... Kinaskitens axel rök av men inget mer pajade!
Men det var ju bra för nu sitter det en lite större snurra på och det känns som att det blev mycket bättre. Den kommer bara aningen senare men tar aldrig slut utan det kan man ju styra bort med laddtrycksstyrningen antar jag. Jag skaffade en modell större som sitter på t.ex golf 1,9D.
Hann ju inte färdigt i bänken så jag får åka dit igen.
Fortsättning följer!
(Fan va gött den gick nu, släppte av när den laddade 1,2 och herrejösses)

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010