min cbb 454 går varmt.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

här är lite bilder på kylaren och locket, det var 16lbs.

men om dom går att trycka ihop vad är felet då?
Elutte,
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

Baxman. jag får kanske ta å köpa några andra fläktar, nackdelen är att jag inte får dit vad som helt som tex volvo fläckt då utrymmet mellan kylare och vattenpump inte är tillräckligt.

har även funderat på en alu vattenpump som är kort modell? för att få bättre plats, då kanske en volvo fälckt går att sätta dit?. är det nån skillnad mellan kort och lång vatten pump samt alu eller järn?
Elutte,
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Kolla att metallbrickan på kylarlockets undersida är fjäderupphängd och inte dinglar löst.
Plåten som fläktarna sitter på kanske begränsar luftflödet genom kylaren, tror det skulle gå kallare utan plåt i detta fall.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Om slangarna är mjuka så är det öppet ut i luften någonstans, troligen locket på något vis.
Kan du inte ha fläkt framför kylaren?
Kort eller lång pump kyler lika.
En del "sportiga" alu pumpar flödar sämre på låga varv och bättre på höga jämfört med original så det bör inte hjälpa i detta fall.
Du har inte en pump som är gjord för rotation åt andra hållet från en motor med plattrem?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Steve »

Tror det är en sån här jag har i min bil: http://server.pure-pf.com/webshop2/se/s ... mance.html

Sen går det inte att jämföra en bigblock med typ en B23 på något sätt, det blir mer värme helt enkelt

Funkar det om du har huven öppen?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

okej lär kolla bättre nästa gång jag prov åker hur slangarna blir.

jo skulle kunna montera fram men hört att sugande fläcktar är bättre an tryckande, sen har jag oljekylning till växellådan på framsidan.
vattenpumpen vet jag inte då jag köpte av pro parts i rättvik och sa att jag skulle ha till cbb 454
Elutte,
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

okej. får kika på en spal. ja cbb eller just 454 bygger väldigt mycke värma vet jag men jag har inga innerskärmar på bilen och öppna huven vet jag inte om det hjälper. men tänker att utan innerskärmar så leds luften bort bra. =)
Elutte,
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

vad tror ni om olje kylare till motor oljan då? efter som att det tar en stund innan han når max temp?
tänkte att under den tiden hinner oljan värmas på bra
Elutte,
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av The »

Gissar på att en stor del av problemet är din plåt på kylaren.
Du minskar i stort sett kylande area till motsvarande storleken på hålet för fläkten
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Kent Holmgren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: tor dec 29, 2016 9:21 pm
Ort: Rolfstorp

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Kent Holmgren »

Håller med förgånende
Se över fläktar och fläktkåpa så kommer
Det nog fungera.
Kan vara bra att kolla så den inte går för snålt
På tomgång med detta kan göra att det blir varmt men bara på tomgång då.

Kent
För lite tid
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

okej med körde ju utan denna plåt först och blev inge bättre då. snarare snabbare upp i temp.
och då påstod andra vänner att jag skulle bygga en kåpa för det var A och O i detta fall.
Elutte,
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Kåpa är jättebra, men den får inte vara för platt, och gärna ha "gummiflärpar" som öppnar i fartvinden, brukar t.ex. sitta på de flesta original elfläktkåpor. Jag undrar fortf. om den lilla metallbrickan på undersidan av kylarlocket är fjäderupphängd eller hänger löst?
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

är det denna som du menar?
Bild
Elutte,
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Baxman »

Elutte skrev:Baxman. jag får kanske ta å köpa några andra fläktar, nackdelen är att jag inte får dit vad som helt som tex volvo fläckt då utrymmet mellan kylare och vattenpump inte är tillräckligt.

har även funderat på en alu vattenpump som är kort modell? för att få bättre plats, då kanske en volvo fälckt går att sätta dit?. är det nån skillnad mellan kort och lång vatten pump samt alu eller järn?
Det må du.
For mange år siden hadde vi en Volvo 242 med en lett trimmet 327 CID CSB som hadde betydelige problemer med kjøling. Vi fikk etter hvert laget en custom radiator med maksimal BTU kjølekapasitet, men vi ble aldri 100% kvitt problemet. Grunnen var at vi først brukte for svake elektriske vifter (10 - 12 A :( ) og deretter en mekanisk vifte som var for liten.
En 454 CID CBB trenger god luftgjennomstrømning i motorrommet fordi hele motoren avgir mye varme. En stor mekanisk Flexa-lite vifte trekker nok 10 hk på maks (10 Hp = 7,35 KW = 7353 W som tilsvarer ca. 600 A på 12 V), men jeg tror at den nok løser kjøleproblemet ditt. :)
Senast redigerad av Baxman den ons jun 06, 2018 11:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Baxman »

Les Customer Reviews for Flex-a-lite 1818 - Flex-A-Lite 7-Blade Fans her: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... s=FiveStar
Skriv svar