min cbb 454 går varmt.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av tdacke »

The skrev:Gissar på att en stor del av problemet är din plåt på kylaren.
Du minskar i stort sett kylande area till motsvarande storleken på hålet för fläkten
Håller med Torbjörn här, den plåten är inte optimal på något sätt utan sänker effektiviteten av den kylaren med säkert 50%.
Tänker man efter logiskt så är kylaren byggd för ett genomflöde av luft, hur ska det ske med en kylare där en plåt ligger nästan dikt
emot? Så där har du ett fel vad det gäller kylkapaciteten.

Allt jag skriver är sakligt och ej personligt.
Varför har inte tändläget och TDC verifierats korrekt vid motorbygget? Detta är ett nummer vid all motorbygge och speciellt jänkemotor
som har såpass stort "spel" på allt inklusive markeringar? Detta är inte svårt så börja där innan du gör något mera.
Vad sitter det på för förgasare? Om du har köpt en ny förgasare, har du fått den injusterad korrekt på rullande landsväg så den ger rätt mängd på hela registret?
Finns ingen anledning till att lägga ner stålar på att kyla en feljusterad maskin.

Detta med förgasare är en hybris hos många jänkeälskare.. Stort ska det vara fast den ger sämre botten och mellan register.
Det är nästan intill bättre att köpa en ny original eller ett snäpp större en som många går loss på de större gasarna och förstör
allt vad det heter körbarhet, ekonomi, besiktningsvänlighet mm helt i onödan.
Den största fördelen med en större gasare är att den mäktar med att mata en motor på höga varv men vad är syftet med det när många
som åker knappt varvar något över 4000 varv mer än knappt 1% av körtiden? Är det inte ett lämpligare att välja rätt gasare för de andra 99% av tiden?

Men åter till topic samt rekommendation:
*Bort med den platta plåten och dit med en plåt som är mer som en strut istället.
*Dit med fläkt/fläktar som har en kapacitet på minst 30amp, allt under det är bara ljud.
*Kontrollera TDC noggrant och behövs så markera nytt märke (Stansa in)
*Ställ tändningen korrekt och prova
*Åk och gör en mappning hos någon med kunskap inom förgasare så motorn går korrekt på alla varvtal.
Räkna med ca 10000kr (kan bli billigare också) men detta är en del av ditt motorbygges budget (Ska vara varjefall)

Har en bekant som byggde om en motor från sprut (för det var så krångligt tyckte han) till förgasare, direkt efter detta fick han värmeproblem
Jag frågade vem som har justerat in gasaren åt honom så sa han "Den ska passa denna motor enligt grabbarna i USA"... hahahah

Med en vänlig hälsning
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

okej får göra om plåten, men vad tror du om att ta bort den helt och ist försöka sätta dit en bra volvo fläkt?

har du nå bra tips på att säkerställa tdc. måste man bort med 1ans stift ? för att mäta ttdc? för är ett helvete att få ur 1ans nu pga hedders...

vad jag har blivigt informerad om är att tädningen ska bara ca 12 grader på 900rpm och ca 36-38 vid 2500rpm? är detta korrekt??

som tändningen står nu 12 grader på 900rpm och 30 grader på 2500rpm. är detta dugligt eller behövs vikt byte i fördelaren?
Elutte,
JBE
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: tor sep 30, 2010 7:00 am
Ort: Västerås

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av JBE »

Har bara "skummat" igenom tråden.
MEN har du 50%:ig glykol blandning?
Allt under 8", är för litet...
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

nej har ungefär 20% glykol. vet att detta är fel. men kan detta göra så mycket på värmen?
Elutte,
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Elutte skrev:är det denna som du menar?
Bild
Japp denna "bricka" ska ligga i spänn mot gummipackningen i locket.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Du har väl ställt tändningen med vakuumdosan urkopplad? Verkar vara rimliga värden om så är fallet.

En Volvofläkt eller liknande är garanterat mycket bättre än nuvarande set up, jag kyler en Impala (350 iofs) med 2 ton husvagn efter med en S**B 900 elfläkt även vid 28 grader i skuggan, 30 mils körning.
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

jaa vakuum urkopplat. men hur är det på 2500rpm ska det vara i eller ur?
Elutte,
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

ur
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

åkte lite idag. och slangarna bli rätt hård går att trycka in dom ca 1/4,

samt att alla diskussioner ang, min fläkt kåpa så håller sig värmen den bit jag åkte idag iallafall mellan 190-200 f. det är när jag står still på tomgång den börjar stiga, så vad jag kan "tycka" är ju att en helt täckande kåpa är bra när man står still,då man får sugkraft på hela kylaren. men sämre när man kör? men vid detta fall idag så håller han sig skapligt vid körning, kanske är ide att såga upp några luft hål, sen byta till nå kraftigare elfläktar bara?

har även justerat tändningen till ca 14 grader. och kan ha blivit något bättre.
Elutte,
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av The »

Man får nog skilja på körning och stillestående.
Behövs inte många km/h innan fartvinden ger mer luftflöde än vad alla fläktar du kan få dit mäktar med, vilket är anledningen till att det oftast fungerar ok även om kylkapaciteten är något för låg så länge man kör men den stiger som fasen vid krypkörning eller tomgång.

Om du har dåligt med plats bakom men hyfsat med plats framför kylaren så finns det ju även tryckande fläktar

Finns ju en anledning till att original fläktkåpor (speciellt till mek fläktar) är en lång tratt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

ang min fläktkåpa, ser inget fel förutom luftnings hål, "det ska jag fixa", sen att köpa bättre elfläktar. annars har ju nästan varenda bil elfkäktar , kolla på volvo dom har el samt kåpa liknade min?
Elutte,
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Ort: Skogås

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Jag tror att bättre fläktar kommer att lösa dina problem.
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

håller på att lägga en order från summit nu på spal fläktar-

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

vad tror ni om detta?
dom 2 biltema jag har nu flödar 1600 m3/h. tillsammans

och dom här på spal på 10" och 12" flödar tillsammans 3619 M3/h.
altså 2019 m3/h mera än dom jag har nu,
Elutte,
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av The »

Elutte skrev:ang min fläktkåpa, ser inget fel förutom luftnings hål, "det ska jag fixa", sen att köpa bättre elfläktar. annars har ju nästan varenda bil elfkäktar , kolla på volvo dom har el samt kåpa liknade min?
Volvovarianten har mer utrymme mellan cellerna och fläkten. Blir det för litet avstånd mellan fläkten och kylaren så blir den effektiva kylande arean bara samma som fläkten.
Det optimala är ju om fläktarna täcker så stor del av kylaren yta som möjligt.

Elfläkt är ju inte nödvändigtvis bättre ur kylsynvinkel, däremot är det mycket bättre ur bränsleförbrukningshänseende. En stor mekanisk fläkt går tuuuungt.
Elfläkten har ju den fina finessen att bara gå när den behövs.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av tdacke »

Tjena,

Om man ska ta reda på TDC på ett noggrant sett så görs detta med toppen av så cylinder ett blottas
och så monteras ett kolvstopp. Sedan vrider man runt motorn moturs tills kolven tar i stoppet och gör en markering med spritpenna/liknande på
svängningsdämparen och indikatorn (som används för bland annat tändinställning).
Motorn vrids sedan medurs till kolven återigen tar i stoppet och ett nytt markering med spritpenna.
Exakt mitt emellan dessa markeringar har du TDC.

Det går även att göra samma procedur fast genom tändstiftshålet men då får du bygga en adapter likt denna:
http://tomme.se/blogg/?p=2350

Effektiviteten på en kylare är sänkt och precis som Torbjörn skriver så om du ligger på gränsen nu så är du illa ute redan...
Vad kommer att hända när du ska ut på cruising vid 30graders värme? Du kan bli en av grabbarna som står vid sidan av vägen med kokande motor..

Hade du mera info om dina förgasare? Vad är det för något och är bilen injusterad?

Häls
Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Skriv svar