Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 16, 2018 7:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bränsleslang som håller?
InläggPostat: tis jun 12, 2018 10:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Vad svårt det är med bränsleslang numera :doh:
Bytt mina korta stumpar 4ggr (varje vår)
Kör på 98 oktan bensin.

Testat 2 olika från hydroscand
Biltema
Semperit slang.

Köpte slang igår från Swedol som och är semperit men annat art. nr på den.
Har inga höga förhoppningar.

Så vad ska man ha om man vill att de håller några år iaf?
Sett många nämna trelleborg slang men vart köper man det?

MVH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 3:51 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Vi har nån på jobbet från Specma som tydligen ska vara bra, men har inte provat den själv
Sen fick jag artikelnumret på en annan från Specma som ska tåla E85, och man kan ju tycka att den ska tåla bensin bättre då

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 5:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 425
Ort: Jönköping
Jag har Hydroscandslang på min gamle bil och den har hållit sig i tre-fyra år nu. Kör också på 98 oktan, det ska inte vara med är 2-3 % etanol i den enligt Cirkle-K men man vet ju aldrig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 6:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Tjena
Ska kolla specma om jag hittar nåt här i Göteborg.

Ja slangarna håller ju med är spruckna på utsidan.
Har du vikt dina lite o tittat Anders?

Mina höll i motorrummet ett par år men dom vid tanken är helt kassa...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2379
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag har sett samma problem.

Har provat Biltema, Swedol, Semperit, Gates, och ingen verkar hålla i längden.

Kan tillägga att jag även kör E85 ibland, men Swedol slangen skulle klara detta, men den är en av de sämre.



Jag har sökt mig till DIN 73379 TYPE 3 E

Denna säljare har på Ebay.

https://www.ebay.co.uk/itm/100-BIO-Fuel ... 1182149018

Eller här.

https://www.advancedfluidsolutions.co.u ... s-89-c.asp

Jag har inte handlat ännu, men just den DIN standarden tror jag inte skit slangarna uppfyller.
Vissa slangar som uppfyller den standarden verkar ha ett invändigt plast skikt, troligen av PA12 eller Teflon.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 7:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Hej Daniel.
Då behöver jag inte prova swedols e85 slang heller låter de dom...
Sett "cohline" märket på nån svensk site. Kanske va speeding eller street power..?
Man kanske ska prova de med.

Måste hitta nåt nu. Trött på att byta hela tiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 8:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 425
Ort: Jönköping
Kwirk: Verkar som att jag haft samma problem fast tvärtom, mina slangar torrsprack i motorrummet men bak vid tanken har jag inte bytt sedan 2010 då jag gjorde i ordning bilen.
Har en del snäva böjar bak vid tanken också, men har inte sett några torrsprickor än.

"Cohline" har jag haft på slangar till oljekylet, köpta på Hydroscand. Vet inte om det är deras eget märke?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 9:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1506
Ort: Skelleftehamn
Är det verkligen fel på slangarna?
Att flera olika märken inte klarar av låter galet, måste vara annat som förstör dem t.ex värme? Prova isolera dem och se om det blir bättre.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 9:23 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5243
Ort: Lykksällä
Hur isolerar man en bränsleslang ovanpå en original 240-tank? Och vad isolerar man den från?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 12, 2018 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 617
Ort: Ljusdal
Ja vad beror det på att slangar inte är som förr? Jag har några original slangstumpar från 1973 på min Plymouth som fortfarande är mjuka och sprickfria (sitter iofs på kolkanistern) och även slang från 1986 från tanken till bränsleröret på -67:a Impalan, och den har dessutom gått på E85 i minst 8 år. De nya slangarna i motorrummet är bytt flera gånger sedan millennieskiftet på båda bilarna. Var det HA oljor i slang förr i tiden?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 4:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Big Al skrev:
Är det verkligen fel på slangarna?
Att flera olika märken inte klarar av låter galet, måste vara annat som förstör dem t.ex värme? Prova isolera dem och se om det blir bättre.


Ja det är nåt med slangarna. Blir inte varmt vid tanken.
Det är dessutom dom i motorrummet som klarat sig längst för mig... har testat isolera. Blir inte lika synligt där dom är skyddadde men har spruckit endå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 6:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 896
Ort: Skellefteå trakten..
De är inte ett alternativ att gå över till PTFE slang då? Jag inbillar mig att den borde fungera bra med E85 i alla fall men kan vara helt ute och cykla med :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 6:52 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Cassius skrev:
De är inte ett alternativ att gå över till PTFE slang då? Jag inbillar mig att den borde fungera bra med E85 i alla fall men kan vara helt ute och cykla med :)


Ptfe funkar bra. Det sitter på förövrigt men jag vill ha slang stumpar vid ändarna av ledningarna samt från tanken till pumparna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 1:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 896
Ort: Skellefteå trakten..
Någon speciell anledning? Annars låter de ju som en vettig uppgradering... :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 13, 2018 2:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 199
Det är trångt och tråkigt att försöka få dit ptfe vid pumparna..(allt underbilen ink..catch)

Sen tar mjuka slangar bort pulserande trycket som annars kan bli problem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010