Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 2:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny bräsnlesnål wankel?
InläggPostat: sön jul 01, 2018 10:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm
Inlägg: 448
https://www.nyteknik.se/automation/snal ... id-6920937

Vad tror ni? Ut-och-in-vänd wankelmotor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 02, 2018 7:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 196
Ort: Ulricehamn
Oj vad liten den var!

Jag har också haft en ut och in motor då motorkuddarna var paj så motorn hoppade och kolvarna stod still ;)

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 02, 2018 6:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 03, 2018 9:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Robert Markström skrev:
gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:


Du menar "standard-dieseln"? :hihi:

Skämt åsido, jag reagerade på samma sak. De har släpat in nåt halvkomplett (gillar 4 skruvar i sprängkåpan :)) rackelrede, som de knappt orkat spola av, som de jämför med "mirakelmotorn".

Luktar lite Tesla vs. Dodge över det hela men visst är det en intressant motor bara man bortser från texten och bilderna.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 06, 2018 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1013
Ort: Eslöv
"Den tyske uppfinnaren presenterade sin genialiska rotationskolvmotor 1953" enligt tidningen. "Wankel received his first patent for the engine in 1929. He began development in the early 1950s at NSU, completing a working prototype in 1957" enligt wiki

Wankeln lider av långa förbränningsvägar och stora kylande ytor, förutom en massa tätningar som skall hålla tätt. Jag kan inte se riktigt hur det skulle bli nån större skillnad utan att ha sett någon skissd på hur det är tänkt.

Det kommer då o då "nya" motorkonstruktioner som presenteras som fantastiska, men alla som har varit med ett tag vet hur det brukar sluta. Därmed inte sagt att detr kan finnas någon nisch där en "udda" motorkonstruktion kan vara motiverad.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010