B230 FT Kolvar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

B230 FT Kolvar.

Inlägg av Packo »

Tjena gott folk.

Har försökt hitta svar på min fråga och läst i alla möjliga trådar här , men har inte riktigt hittat svaret på frågan som jag är nyfiken på .
Hur mycket tryck / eller effekt kan man pressa original B230 FT kolvar till innan dom ger upp ?
Alltså vad anses vara "safe" ?
Givetvis så kommer kolvarna att bäras upp av H-profil stakar.
Soppan är tänkt att vara en 50/50 blandning av bensin och E85.
Turbon T3/T4 kina aggregat.
Styrsystem LH2.4.
Siktad effekt : Så mycket som möjligt.

// Packo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av The »

Så länge det inte spikar så ganska mycket.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av jompazx »

Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
mvh! Jonathan Hall
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av Packo »

Tackar för svaren.
Då kör jag på med original FT kolvar :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av Jens Gustavsson »

jompazx skrev:Jens Gustavsson körde 700 hästar på sugmotors kolvar. Hollö performance körde 677 hästar på hjul på original kolvar (inte säker vilka men inte smidda b23et)
ft/fk ska väl va näst bäst efter smidda b23et kolvarna
900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av jompazx »

Jens Gustavsson skrev:900+ hk va det till och med och helt utan problem. men det va med bra tuning och ett koncept som lira. med dåliga chipp trim kan de ge upp vid 220hk men det gör dyra fina kolvar också då det inte lirar.
Jag var inte säker på om du bytte kolvar i dragrace motorn nånstans mitt av processen i eller hade sug kolvar hela tiden så jag valde ett säkert kort!
mvh! Jonathan Hall
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av Packo »

Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av ahberg »

Packo skrev:Kan ni tipsa mig om någon som kan bränna seriöst mappade chip till 2.4 som kan leverera uppåt 400 hp ? eller för dessa effektuttag måste byta
styrsystemet ?
Jag kommer så klart att lämna fullständig info om alla prylar som är använda vid bygget för att få en översikt av vad den skulle kunna vara kapabel till och sedan ta fram chippet efter dessa parametrar.
Har en kontakt utanför Ryd.
Pm för mer info

Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av Packo »

Jag hör av mig via PM när det blir aktuellt. Just nu i planerings stadiet och listar upp vad jag behöver köpa på mig.
Därav min nästa fråga.
Är original Bosch BTR som sitter på railen. Är den linjär eller progressiv ?
Den sänker trycket vid vakuum i insuget och ökar trycket en aningen mer när vakuumet är mindre.

Men jag ser inte nånstans att någon nämner att samma tryckregulator kan öka trycket mer i samband med laddtryck. För den gör ju det. Fjädern får ju hjälp (av trycket via samma membran som den använder att lyfta) från insuget att pressa käglan hårdare än vad den hade gjort enbart med fjädertrycket. Så den borde vara progressiv i min ögon.

Har jag fel ? rätta mig om jag är ute och cyklar.....
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av mauser240 »

Den är linjär och fjädern står för grundtrycket.
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av Packo »

Så den ökar inte trycket om man trycksätter den i vakuum slangen.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av mauser240 »

Jo trycket ökar. Den vet inte om den jobbar mot under- eller övertryck. 3 bar grundtryck + 1 bar laddtryck = 4 bar bränsletryck.
//MartinL
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230 FT Kolvar.

Inlägg av fredde_vit_pv »

progressiv innebär att den ökar bränsletrycket MER än inkommande tryck
en lite mer avancerad regulator med dubbla membran i olika storlekar typ

/F
Skriv svar