Min rullande landsväg/chassidyno

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Min rullande landsväg/chassidyno

Inlägg av Max B »

Tänkte starta en tråd om min bromsbänk.

Bild

Vet väldigt lite om den men det jag har köpt är hälften av en bänk byggd för 4-hjulsdrift därav vinkelväxeln på sidan.

Planen är att köra den utan broms i början och mappa in min ascona. Kommer använda en arduino mega till att samla mätdata.

Därefter kommer det nog inte hända så mycket då jag förhoppningsvis får börja bygga riktig verkstad i höst eller vår.
Tanken är då att sänka ner den i plattan och bygga en mer seriös anläggning.
Max B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons jan 15, 2014 6:54 pm
Ort: Uppsala

Re: Min rullande landsväg/chassidyno

Inlägg av Max B »

Första provkörningen och bänken fungerade bra☺

Det som inte gick var bilen. Körde några lågfartsrepor till 4000rpm. När jag sen drog hela vägen till 6000 smäll det till och kardanaxel gick av!
Som tur var så lossnade den bakre delen helt från knutkorset så den han inte slå sönder hela underredet.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Min rullande landsväg/chassidyno

Inlägg av thomass »

Kul!
Jag och en vän köpte en liknande koloss förra sommaren som vi gjorde iordning och köpte mätsystem till.

Dessvärre fanns inte tiden att komma någe längre då vi båda har småbarn och sambos som tyckte att det fanns viktigare saker att göra?!

Vi hade problem med hjulspinn då vi körde lite vassare turbomaskiner, men detta avhjälpte vi med lite annan nedspänning och Biltema remspray efter bra tips av kunniga här på forumet. Funkade kanon det lilla vi hann köra

Upp med lite filmklipp på nästa körning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Skriv svar