B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Hej! Har ett problem med min 940 som har plågat mig de senaste månaderna och jag nu har helt slut på ideér om hur jag skall gå vidare.
Lite motorinfo:
Motormodell: B230FK + 531 Topp, Vx3-kam
Motorstyrning: Eftermarknadssprut, Speeduino. (Lite unikt, https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino, liknar megasquirt fast Atmega baserat), bredbandslambda bosch LSU 4.9.
Avgas/turbo: Hemmabyggt pulse-split grenrör, Borg Warner s200 turbo. Extern WG 50mm. 3 tum avgas. MAC boost-ventil, styrd från sprutet med PID.
Tändning: Original Bosch 124 tändmodul. MSD Blaster 2 spole. Original tändstift.
Bränsle: Justerbar BTR, kör 4-bar grundtryck. 420cc spridare @ 3 bar, 044 pump.

Problem: Motorn misständer smått runt 4000varv när man laddar runt 1 Bar. Vid ca 4500-5300 varv (varierar beroende på väder, temperatur, månfas, etc..) smattrar det precis som ett varvstopp, och bilen varvar inge mer. Ibland sker detta så fort 1 bars ladd är nått. Når aldrig fram till varvstoppet som är satt till att retardera tändning vid 6500 rpm. Har som mest kommit till 6000 rpm men brukar släppa gasen så fort det börjar smattra. Bilen är näst intill okörbar då den når fullt ladd runt 4200-4500 varv och där slutar den varva.

Laddar man ca 0.6 Bar så tar den sig till varvstopp utan problem.

Saker jag prövat: Bytt tändspole, bytt tändstift, sätta tändstiftsgapet till allt från 0.9 till 0.6mm, prövat alla värden på dwell från 1 till 4.5 ms med olika tändspolar. Dubbelkollat att remskivans TDC markering stämmer med faktiskt TDC, kollat kamdrev/kamrem, Ändrat tändmapp ca 100ggr.

Här är vad som stör mig mest, förra året körde jag med chippade boxar och hederligt bonnmeck med 3" lmm etc, då fick jag inga misständningar vid dessa laddtryck! Inte ens vid 1.5 bar! Sedan stod bilen still under vintern medans jag pluggade, jag bytte sprut i våras utan att prova bilen först, och nu har detta problem infunnit sig. :?

Jag har även märkt att misständningarna blir mindre markanta när man ökar tändningen. Förra veckan märkte jag att vid ca 9 grader tändning @ 1bar så tar man sig inte förbi 4000 rpm. Vid 20 grader tog man sig till 5000. Jag hade tröttnat på problemet vid detta laget och tänkte att ja ökar tändningen tills det löser sig eller skrotar motorn. Vid 30 grader tog den sig till 5800 med besvär. Detta var då vid 1.1 kilo ladd. 30 grader. Inga spikningar. 1.1 bar(!!?) :shock: . Tänkte att det var märkligt och märkte då att kamdrevet hade hoppat ett kugg fel. Nu när detta är rätt så går den lite bättre med lägre tändning, men har kört max 20 grader efter kamremsjusteringen och har fortfarande samma problem. Prövat massa random saker och märkt att motorn även har riktigt bra tomgång vid 20-30 grader och en helt ok tomgång vid 40-50 grader förtändning vilket jag inte vet om det är normalt eller ej. Vet ej hur jag ska gå vidare. AFR ligger alltid där jag vill ha det, runt 11.5 vid max ladd. Bifogar lite grafer nedan. Här var dwell 3.5ms, 12 grader tändning. 2a växeln, full gas. Smattrade vid 5400-5600 rpm. Kan bifoga massa mer grafer och info om det hjälper. :)

Bild
https://imgur.com/lWJRxmT
/Daniel P.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av The »

Är tändningen kollad mellan sprut och verklighet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Yes, flera gånger om. Även prövat att låsa tändningen vid ett gradtal och sett så den håller sig fixt hela vägen till varvstopp med tändningslampan.
/Daniel P.
N0rdlander
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 25, 2018 9:44 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av N0rdlander »

Kan du bifoga en bild på dwell-inställningarna?
Går motorn att tomvarva till varvstopp?
Har inte sprutet inbyggt tändsteg så du slipper bosch-modulen?
Skulle nog har försökt begränsa mig till AFR 12, går den att dra längre om du magrar lite? Har haft problem med misständningar över 1bars ladd på original tändstiftsgap. 0.5mm brukar löst problemet, är ju inte rätt väg att gå men det fungerar. Mvh Johnny
N0rdlander
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 25, 2018 9:44 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av N0rdlander »

Bifoga även en bild på tändmapp och lite övriga inställningar som trigger mm. 12 grader på ca 1bars ladd är väldigt lågt. Du kan nog åka det dubbla (20-24).
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av nkro »

Är du säker på afr. När du har misständningar kan du inte lita på mätningen. Bilen kanske går fett.
Niklas
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Tack för engagemanget :). Här är en bildlänk till dwell och senaste tändmappen efter kamremsjusteringen. https://imgur.com/y0vl5iW Jag har kört med ca 10 grader mer vid ladd innan jag justerade kamremmen. (Hoppas det är så man gör med bildlänkar?).

Sprutet har tyvärr inget inbyggt slutsteg för att driva spolen, men jag har kört med just denna boschmodul förut och det har funkat fint. Får även en ganska fin gnista från tändhattarna som både smäller fint man testar med skruvmejsel och hoppar ett par cm till jord. Något gulaktig är den om den hoppar långt dock.

Jag kan torrvarva motorn till varvstopp, och även med mindre ladd.

Jag trodde att misständningar orsakade 'lean' spikar i lambdavärdet, men kan mycket väl ha fel där! Lite extra info om avgasdelen; Lambdasonden har en bra temp på 780 grader och sitter efter downpipe. Dock har jag en screamerpipe ned bredvid downpipen, och där hörs allt smattrande från misständningar mest (Bara ren lathet att den slutar där just nu :roll: ). har Har märkt att den ibland dykt ned till 10.5 vid problemområdet. Ska pröva senare idag att ställa upp tändningen samt öka AFR till strax över 12 och se om det blir bättre!

Känner att jag har något dålig koll på hur man ska ställa tändning vid turboladd (och utan ladd för den delen). Vissa säger att motorn bör spika sönder över 15 grader vid ladd och att 8-9 grader är säkert, och andra verkar köra med hur mycket förtändning som helst utan problem. Rent spontant känns det som att b230 tycker om lite mer tändning än genomsnittsmotorn?

EDIT: Här är trigger settings också; https://imgur.com/S0yVEL3
/Daniel P.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av mauser240 »

Tänk om du har "lean spikar" då? Och blandningen du sprutar in är betydligt fetare än vad lambdan visar.

Tändningen ställer du lämpligen i bänk men jag skulle inte bli förvånad om din maskin vill ha uppemot 30 grader vid baret laddtryck.

Vem säger att motorn bör spika sönder över 15 grader?
//MartinL
N0rdlander
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jun 25, 2018 9:44 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av N0rdlander »

Som det ser ut nu med din tändkurvan kan man säga att du har 15-16 rakt av över hela belastningsregister. Om detta tillsammans med för låg AFR skapar missar kan jag inte säga men spontant ligger tändningen väldigt lågt över hela registret förutom på 1.4bar, där börjar vi komma nära verkligheten. Motorn borde bli väldigt slö och producera mycket värme. Det ska ju finnas inställningar för Spark Output också, tex Going High(inverterad). Iallafall i MS då jag mest sysslat med det. Mvh Johnny
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av dundersmurfen »

Prova banka ihop stiften till 0.30mm å se ifall det hjälper. Då är det överslag eller helt enkelt för klen gnista. Kör 4ms dwell till å börja med. Träffar rotorn rätt i fördelarlocket?

Man får tyvärr åka med litet gnistgap ibland. Det är inget fel egentligen. Sålänge den går fint på tomgång å låglast är det lugnt. Gör inget negativt på maxeffekten å gå ner i gap sålänge man klarar tända.

Är det en standard 8v turbo typ så 30 till 35 grader tändning på 100kpa
20 till 25 grader på 200kpa
15 till 20 grader på 300kpa typ sålänge den går på lambda 0.80 och däromkring.

Det går lättare att antända vid högre tändning då det dynamiska trycket är lägre
Det går lättare att antända lambda 0.85 till 0.90 än 0.75 till 0.80 men tycker en turbomotor ska gå på 0.80 vid 200kpa och 0.75 vid 300kpa

På ett ungefär
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Hej igen! Körde precis en runda efter att ha mappat om bilen. AFR låg precis på 12.1, hade endast 70% TPS, förtändning 25 grader vid 200Kpa eller 1 bar boost. Samma symptom, misständer en gång runt 4500 och bara börjar smattra vid ca 5500 varv och tar sig inte längre. Stoppade i de gamla original stiften jag körde på förra året som jag laddade 1.5 bar med dessutom. Blir galen på detta.. :(

Ska dra ihop stiften rejält o se vad som händer..
/Daniel P.
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Här är en bild på stiftet efter kort körning med några pådrag.
https://imgur.com/GrhPyj8
/Daniel P.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av thomass »

Hej,
Ja prova med 0,30-0,40 gap på stiften. Har gjort mirakel de gånger jag haft misständningar på högt varv/laddtryck


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Baxman »

1. Sörg for at det er minst 12V inn på coilen.
2. Sörg for at tenningsmodulen har god jording.
3. Sett Dwell til 4,5 - 4,8 ms. http://roguetuning.com/944951_ignition
4. Justere stiften til 0,35 mm.
5. Bruk Volvo original fordelerlokk og rotor og Volvo original eller Magnecor tennpluggledninger.
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Ökade dwell och körde 0.30mm gap, ingen skillnad alls.. :? Har även kollat rotorn och fördelaren, stiften där ser splitter nya ut. Tändningsmodulen är jordad direkt mot den grova jordkabeln från batteriet till karossen. Tändningsmodulen får 12v och triggar på sjunkande signal som den ska. (Going High inverted i MS). Spolen matas med plus direkt från batteriet just nu. Har original tändkablar som fungerade fint förra säsongen.

EDIT: Kom ihåg fel, spolen matas genom ett Biltemarelä tillsammans med all annan ström till styrsystemet vidare genom en 10A säkring. Kan det vara detta som spökar?
/Daniel P.
Skriv svar