B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Drog fram oscillioskopet, Här är spänningen över spolen med 4.5ms Dwell. En ruta är 5v och 2ms
https://imgur.com/1cLHqrA

EDIT: Bra nyheter! Problemet löst! Superbra länk Baxman :thumbright:, tackar. Insåg inte att en spole drar så mycket ampere, och hade helt förträngt att jag satt dit en futtigt 10A säkring tidigare. Kopplade spolen direkt på batteriet och inga mer misständningar!
Då återstår väl bara frågan hur man kopplar det så att inte detta händer igen? För det är ju kopplat via ett relä i originalutförande vill jag minnas. Och jag vill nog inte åka runt med en osäkrad 12v direkt på spolen. :)
/Daniel P.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av mauser240 »

Ser bra ut tycker jag. Är det där inom problemområdet?
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av mauser240 »

Vad var problemet? Säkringen bör inte begränsa strömmen nämnvärt så länge den inte brinner av.
//MartinL
Lokepi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör jan 21, 2017 3:10 am
Ort: Arvika, Värmland

Re: B230FK Misständer vid ladd efter installation av sprut.

Inlägg av Lokepi »

Hmmm man ska nog inte ropa hej försän björnen är i säcken eller hur är det man säger?
Får fortfarande misständningar, men nu är det inte en vägg av smatter utan snarare ett par stycken spridda mellan 5000-6000 varv.
Har fortfarande 0.30mm gap , 4.5ms dwell och hade petat upp lambdan till mellan 12.7-13 afr för att pröva, med ca 23 graders förtändning. Så det går ju absolut år rätt håll. Är det bättre tändsystem som gäller helt enkelt? Kanske köra wasted spark? :?

Edit: Liten följdfråga, tänkte pröva NGK tändstift, vad tror ni om projected tip vs non-projected, alltså porslin och elektrod som sticker ut en bit eller porslin och elektrod som är lite mer skyddade. Tänkte bpr7es eller br7es. Har hört att non-projected br7es ska vara lite bättre på att förhindra spark blowout?
/Daniel P.
Skriv svar