Opel Ascona A

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Cassius skrev:Hojta till om du vill åt en reservlåda, jag har en som skräpar du kan få rätt billigt :) Frakten blir kanske inte snorbillig men.. Har du vägarna förbi Skellefte (närmare bestämt Burträsk) så går den ju hämta. Den kommer Inte försvinna snart :)
Det kan ju vara bra att veta, jag har visserligen en till låda som jag fick med bilen men förr eller senare behövs det säkert.
M40 trodde man ju aldrig skulle ta slut men nu får man betala en bra slant för dom.
Turbokoftan skrev:Coolt stuk på den där! Är fronten i glasfiber eller är det byggt i plåt? Ser ut att bli väldigt bra, du har verkligen ett gott öga för detaljer (som även märktes på Duett-projektet!).
Tack för det 8)
Det är en glasfiber spoiler som sitter där.
Steve skrev:Nu kanske du inte ens har tänkt det, men koppla inte BTRn på vakuum(gjorde så själv, funkar inte bra :lol: )
Det var tanken. Varför ska det inte vara så?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Steve »

Den kommer att dö vid t.ex. landsvägskörning

Man har ju inte så högt bränsletryck från första början och en BTR höjer trycket med laddtryck och sänker med vakuum
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Klabbe Persson »

Man kopplar väl den som vanligt efter spjällen?
Det jag vet är att när brorsan snickrade ihop sin förgasarturbo var att det behövdes samlas ihop vakuum från alla 4a runners på insuget för att den skulle gå ordentligt.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Steve »

Nej, BTR med förgasare ska kopplas till tryckrör eller plenum före spjäll

En motor med insprutning har ofta 3 bar grundtryck. Med en 1:1 BTR har man 4 bar bränsletryck vid 1 bar laddtryck. Med vakuum på typ tomgång/delgas kanske man har t.ex. 2,5 bar
En motor med förgasare har kanske 0,3 bar grundtryck, och då 1,3 bar bränsletryck med 1 bar laddtryck. Vad har du då för bränsletryck med vakuum?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jag får flytta anslutningen till BTR'en till andra sidan förgasarna.
Det står ju bara att laddtrycket ska in och jag trodde i min enfald att den inte sänkte trycket vid vacum :wink:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Steve »

Såg att du hade stationen bredvid BTR och förstod nästan att du skulle koppla ihop dom så tänkte jag skulle tipsa :)

Rätt vanligt fel: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31343
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Steve skrev:Såg att du hade stationen bredvid BTR och förstod nästan att du skulle koppla ihop dom så tänkte jag skulle tipsa :)

Rätt vanligt fel: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31343
Tack för tipset.
Man brukar väl säga att man lär sig nåt nytt varje dag, nu är det kanske inte så efter drygt 40 år.
Men det här har jag lärt mig nu iallafall :thumbright:

Veckan har spenderats med att laga den rost som fanns.
Båda domkraftfästena fram med golv samt cirka 5cm längst ned på skärmen bak.
Sedan var det ~100 hål för gamla ljuddämpare i bagagegolvet. :roll:
Avslutade lördagen med att måla.

Bild

Bild

Bild

Igår var det äntligen dags att lyfta i motorn 8)

Bild

Bild

Bild
Bara resten kvar nu.

Köpte två begagnade glas och testade hur det vart med röda bakljus

Bild

Bild

Sedan tog jag och tillverkade en gaspedal då den var borta och jag inte hittade nån att köpa

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

En dryg månad sedan förra uppdateringen.

Det har hänt lite trots att jag varit borta på jobb 2 veckor.

Bild

Bild

Den här gången gick resan västerut, passade på att beställa en tank från Summit som jag tog med mig hem 8)
Tillverkat lite fästen för det som ska vara i bagaget och monterat det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Trots att jag provmonterat allt så dyker det upp små problem med utrymme hela tiden...
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Ascona A

Inlägg av p.hedman »

Kul att se att du kommit så långt , känner lite avundsjuka men vi kommer snart dit bi med :)
/ Peter
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Jobb och semester har effektivt bromsat framfarten i garaget :doh:
Det har dock hänt en del men jag har varken fotat eller uppdaterat...

Bild
Ny hatthylla utan hål och solblekt konstskinn :thumbright:

I söndags var det en stor dag då jag rullade ut den för varmkörning och lite grov justering.

Bild

Bild

Körde den lite nere på gatan men då den är både avställd och oförsäkrad smög jag bara.
Det dök upp lite nya punkter på listan men vi får se om jag får till allt innan besiktning 15/5 8)

Det som oroar mest är att den ryker en hel del...
Verkar vara olja men jag vet inte var den drar i sig det?

Nya försök till helgen när jag är hemma igen.
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Ruskigt långt sedan jag uppdaterade här :roll:

Besiktning gjordes i slutet på maj.

Bild

Bild

Bild

Det gick nästan bra, den gick inte igenom med det var inte omöjligt att fixa.
Stärkt av detta och med tillåtelse att köra en månad började jag använda den lite, efter lite buggar med bränsletrycket fick jag den att funka.
Dock så upplevde jag den allmänt "trött", visst den hade bra körbarhet med det vart aldrig någon riktig knuff :(
Givetvis måste man ju ställa upp trycket lite så när jag skulle ha den till jobbet en morgon gick den lite orent och vatten sprutade ut avgasröret...
Jag hade tagit på mig ett A-Traktor bygge åt en kollega så Opeln fick helt enkelt stå och skämmas.
När jag väl hittat lite tid beställde jag en bättre toppackning

Bild

Det visade sig inte räcka och jag forsatte mina felsökningar.

Bild

WondarWeld gjorde det lite bättre men långt ifrån bra.

Som en dåre satte jag igång att byta topp till den som följde med vid köpet, den hade för stora förbränningsrum men men jag bestämde mig för att testa och helt enkelt ladda mer 8)
Efter en hel söndag med skruvning gick den igen på kvällen.
Jag sprickindikerade både cylindern och det man kommer åt av toppen men ingen spricka hittades.

Bild

Bild

Efter lite varmkörning verkade det som om problemet med vattnet vara borta.
Ny provkörning, med lite högre ladd går den så bra som man kan förvänta sig med den här stenålderslösningen.
Men säg den lycka som håller i sig.
Grenröret sprack under sista svängen, vet inte vart jag bara körde hem och parkerade :thumbdown:

Nu ger jag upp den här CIH Motorn och förgasarna. Innan den kommer ut igen blir det troligtvis SFRO Ombyggt fordon med annan motor, vad har jag inte bestämt än 8)
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Opel Ascona A

Inlägg av p.hedman »

En Kadett GSI 2,0 16v motor med eller utan tryck hade ju suttit fint :)
/ Peter
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Opel Ascona A

Inlägg av fugazi »

V6:a och twinentry-turbo...
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Cassius »

Audi 2.7 BiTurbo motor? Kort, billig, rs4 koppling (kostar typ 2000) och uppgraderade turbosar med mappat std sprut = 380hk ;)

Är du snabb så vet jag av en Audi A4 -97 2.8Q som är riktigt billig nu (sist jag prata med farsan skulle han se om de fanns ett sätt att få några kronor från sånna som åker runt och hämtar bilar). Bra bas att bygga med då motorn rent fysiskt är samma som biturbo spisen, roligare kammar att ha i en BT också ;)

Problemet med den är just nu fel på avgasvärdena och lite ryckig gång. Farsgubben har bytt en massa grejer i hopp om att få den å gå rent å bra igen utan lycka så nu är han less! Skicka PM om de skulle va intressant. Bilen står i Burträsk, 4 mil söder om Skellefteå och går bra att köra, dock ej besiktad för tillfället.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Ascona A

Inlägg av Steve »

Gjort nåt mer med den?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar