Oljeval b230 500hk e85
Oljeval b230 500hk e85
Har en nybyggd b230 8v, byggd för 500hk+ kommer gå på e85
tänkte höra vad ni kör för olja i era b230 som är trimmade
funkar castrol 10w60 bra eller rekomenderas nån annan?
tänkte höra vad ni kör för olja i era b230 som är trimmade
funkar castrol 10w60 bra eller rekomenderas nån annan?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Oljeval b230 500hk e85
Kendall 20 w 50 miniral liquid titanium men nu förtiden är många oljor bra det är nog viktigare att byta oljan ofta så att den inte blir utspädd med bensin å e85.
Re: Oljeval b230 500hk e85
viktigaste i det anseendet vad gäller E85 blandad olja är att komma upp i rätt temp, vid ca 80 grader kokas spriten ur. välj en olja som blandar sig med E85 så pumpen suger blandad olja istället för olika skikt, så inte lagerna får en sup med ren E85 och sen olja., för som sagt spriten kokas ju ut vid 85 grader. på min nybyggda M30 ska jag prova Payback 20w50 mineral, just av den anledningen att spriten kan blandas med olja....
M30 turbo
Re: Oljeval b230 500hk e85
okej är det att föredra mineral olja istället för helsyntet alltså?
Re: Oljeval b230 500hk e85
Generellt är motoroljor o-polärt och alkohol polärt, så dom blandar sig inte, men det finns oljor som skall klara det.
Återigen generellt, mineral oljor är naturligt o-polära, dvs alla oljor upp till och med grupp IV, så det lämnar bara vissa typer ester oljor (och vissa vegetabiliska etc). I verkligheten kan det se annorlunda ut dock då vissa mineral oljor blandar sig med alkohol och vissa ester oljor inte gör det.
Skall du köra mineral olja så är det att föredra en bas olja tappad i Kentucky för den effekten, dvs vissa Amerikanska oljor (Kendall, 76 tex. Ej Quaker state), men om dom har någon som är extra lämplig för alkohol har jag inte en aning om.
Ps. Jag vill inte starta ännu ett olje krig på nätet, så om jag har trampat nån på tårna ber jag om ursäkt .ds
Återigen generellt, mineral oljor är naturligt o-polära, dvs alla oljor upp till och med grupp IV, så det lämnar bara vissa typer ester oljor (och vissa vegetabiliska etc). I verkligheten kan det se annorlunda ut dock då vissa mineral oljor blandar sig med alkohol och vissa ester oljor inte gör det.
Skall du köra mineral olja så är det att föredra en bas olja tappad i Kentucky för den effekten, dvs vissa Amerikanska oljor (Kendall, 76 tex. Ej Quaker state), men om dom har någon som är extra lämplig för alkohol har jag inte en aning om.
Ps. Jag vill inte starta ännu ett olje krig på nätet, så om jag har trampat nån på tårna ber jag om ursäkt .ds
Re: Oljeval b230 500hk e85
jo det råder onekligen delade meningar kring mineraloljan's vara eller icke vara... i min förra maskin körde jag Cougar 20w50 helsyntet, fungerade fint, aldrig svajigt oljetryck eller så, och den oljan är egentligen att rekommendera till en motor med gjutjärnsblock, allra helst dom med mekaniska lyftare, te.x M30, CIH, B20 etc.....
anledningen till att det blev payback olja för min del var priset (läs tjänster och gentjänster,24l) så jag ger den ett försök iallafall, det återstår att se hur den ser ut efter en dag i bänken. mina 2 cent....
PS, nej PSA du har inte trampat någons tår, jag är med vad du menar...
DS
anledningen till att det blev payback olja för min del var priset (läs tjänster och gentjänster,24l) så jag ger den ett försök iallafall, det återstår att se hur den ser ut efter en dag i bänken. mina 2 cent....
PS, nej PSA du har inte trampat någons tår, jag är med vad du menar...
DS
M30 turbo
Re: Oljeval b230 500hk e85
Är det bara jag som tvekar på att gå ifrån motortillverkarens rekomendationer vad gäller viskositet?
även om det råkar va en trimmad motor så är det fortfarandd samma oljekanaler..
20w-60 låter i mina öron väldigt tjockt för en gammal volvo.. har själv testat köra på mineral 20w-50 i en b230 isbilsmaskin där lagrena var tokslut efter några veckor (topplocksras pga av andra orsaker)
har haft lite andra exempel i kompiskretsen där iallafall jag själv är helt övertygad om att viskositetn har haft endel i att ramlager gått i ras i förtid.. (saab motor ex, ska väl va 0w-30 orginal där han körde med 20w-60)
även om det råkar va en trimmad motor så är det fortfarandd samma oljekanaler..
20w-60 låter i mina öron väldigt tjockt för en gammal volvo.. har själv testat köra på mineral 20w-50 i en b230 isbilsmaskin där lagrena var tokslut efter några veckor (topplocksras pga av andra orsaker)
har haft lite andra exempel i kompiskretsen där iallafall jag själv är helt övertygad om att viskositetn har haft endel i att ramlager gått i ras i förtid.. (saab motor ex, ska väl va 0w-30 orginal där han körde med 20w-60)
David B
Re: Oljeval b230 500hk e85
Det är ju inte direkt pga flödet I oljekanalerna man har specat en viss viskositet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Oljeval b230 500hk e85
Då jag har kört 20 w 50 olja i min b230 rallymotor i över 15 år utan några problem med något, så kan vi utesluta din teori om att lagrena skulle slitas av den orsaken. Det hänger mer på hur man sätter ihop motorn hur nogran man är.David_B skrev:Är det bara jag som tvekar på att gå ifrån motortillverkarens rekomendationer vad gäller viskositet?
även om det råkar va en trimmad motor så är det fortfarandd samma oljekanaler..
20w-60 låter i mina öron väldigt tjockt för en gammal volvo.. har själv testat köra på mineral 20w-50 i en b230 isbilsmaskin där lagrena var tokslut efter några veckor (topplocksras pga av andra orsaker)
har haft lite andra exempel i kompiskretsen där iallafall jag själv är helt övertygad om att viskositetn har haft endel i att ramlager gått i ras i förtid.. (saab motor ex, ska väl va 0w-30 orginal där han körde med 20w-60)
/Jonas E
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Oljeval b230 500hk e85
En riktigt vässad motor kräver en tjockare olja.David_B skrev:Är det bara jag som tvekar på att gå ifrån motortillverkarens rekomendationer vad gäller viskositet?
även om det råkar va en trimmad motor så är det fortfarandd samma oljekanaler..
20w-60 låter i mina öron väldigt tjockt för en gammal volvo.. har själv testat köra på mineral 20w-50 i en b230 isbilsmaskin där lagrena var tokslut efter några veckor (topplocksras pga av andra orsaker)
har haft lite andra exempel i kompiskretsen där iallafall jag själv är helt övertygad om att viskositetn har haft endel i att ramlager gått i ras i förtid.. (saab motor ex, ska väl va 0w-30 orginal där han körde med 20w-60)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Oljeval b230 500hk e85
Jag körde Mobil 1 5 w 50 syntet i rallybilen på 90 talet, så var oljan slut hemma å jag skulle göra oljebyte innan tävling, en klubb kompis körde voc å hade Mobil 1 olja fast 0 w 40 syntet. Efter 2 specialsträckor stod vi i kö för att starta på tredje sträckan, motorn var lite svår startad det rök som ca 3 st tvåtaktade saabar i avgasröret det rök också runt motorn genom packboxar man hörde lagerknack på tomgång. Dagen efter rev jag isär motorn å lagrena såg ut som nya, bytte packningar och lager. Efter det så gick jag över till mineral olja 20 w 50. Jag tror att tunn olja sticker iväg från vevtappar mm när den blir varm, samt ångar ut genom packboxar, typ som om man skulle köra på 5-56.
/Jonas E
/Jonas E
Re: Oljeval b230 500hk e85
Verkar som hög viskositet Mineral verkar va populärt, trodde faktiskt helsynteten va och föredra speciellt i turbo sammanhang
Re: Oljeval b230 500hk e85
En del hänger nog på hur ofta du byter oljan, en mineral olja är ju lite "smutsigare", men vid regelbundna byten spelar det ju mindre roll.
Andra saker att tänka på är ju temperaturerna oljan ser i motorn och vad oljan har för viskositet index, även en tjock mineral olja kan vara väldigt tunn på sina ställen i motorn där värmen är hög. Om det är ett brett spann på siffrorna (tex 15W-60) så innehåller ju mineral oljan mycket tillsatser och därför mindre olja, medans en bra syntetolja som har ett högre naturligt viskositet index innehåller mindre.
Däremot om du får Riktigt extrema temperaturer nånstans så kan vissa syntetoljor brytas ner.
Frågan är ju också vad som är gjort med motorn, kör du gamla klassiska kolvringar som skall slitas in länge efter byte och det är en entusiast bil som inte körs mycket så kanske det aldrig blir aktuellt med syntetolja ändå... (Ja, det är en generalisering.)
Sedan är hela ämnet gällande vad en syntetolja är, också något att fundera på. Dom enklare syntetoljorna såldes för 15(?)år sen som mineral olja.
Så svaret är inte helt enkelt och vad som står på burken är oftast inte något man kan gå på ändå.
Vill du fördjupa dig i ämnet så finns det här forumet: https://www.bobistheoilguy.com/forums/u ... um_summary
Andra saker att tänka på är ju temperaturerna oljan ser i motorn och vad oljan har för viskositet index, även en tjock mineral olja kan vara väldigt tunn på sina ställen i motorn där värmen är hög. Om det är ett brett spann på siffrorna (tex 15W-60) så innehåller ju mineral oljan mycket tillsatser och därför mindre olja, medans en bra syntetolja som har ett högre naturligt viskositet index innehåller mindre.
Däremot om du får Riktigt extrema temperaturer nånstans så kan vissa syntetoljor brytas ner.
Frågan är ju också vad som är gjort med motorn, kör du gamla klassiska kolvringar som skall slitas in länge efter byte och det är en entusiast bil som inte körs mycket så kanske det aldrig blir aktuellt med syntetolja ändå... (Ja, det är en generalisering.)
Sedan är hela ämnet gällande vad en syntetolja är, också något att fundera på. Dom enklare syntetoljorna såldes för 15(?)år sen som mineral olja.
Så svaret är inte helt enkelt och vad som står på burken är oftast inte något man kan gå på ändå.
Vill du fördjupa dig i ämnet så finns det här forumet: https://www.bobistheoilguy.com/forums/u ... um_summary
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Oljeval b230 500hk e85
Syntetolja tål mycket högre temperaturer än mineral.
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.
Erland
Jag kör Estersyntet för att den inte rinner av kam och annat när motorn står still som Poly Alfa Olefinolja gör PAO.
Jag kär Motul för att KG trimning har det men det finns många bra märken.
I min ban Volvo har jag kört 300V Power, tror den är 5-40W.
Jag tappade en frysplugg och körde 3 varv utan vatten, krökte toppen 0,7mm.
Det var nåt år sen och jag fixade bara toppen, motorn bromsade samma effekt efter det.
Jag behövde inte ens byta olja.
Tror det var oljesprutet på kolvkylningen och ett stort kolv cylinderspel som räddade motorn, det och en olja som tålde hög temperatur.
Samma botten i nu i minst 3 år med en massa bankörning och bänkningar.
Erland