Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 11:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön aug 05, 2018 2:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
Jo för hållfastheten i gängan.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 06, 2018 12:21 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
En finare gänga är starkare i sträckning pga större area som exempelvis en mutter tar i! samt starkare i knäck och böj pga grövre minsta diameter(och om gängan inte är skruvad i botten hjälper också den grövre minsta arean för sträckningen)! se på coilovers jätte fin gänga dels för att kunna fin justera och så ska den ju hålla för bilens vikt. har möjlighet att göra i m22/m20x1 det blir ju bra med såpass fin gänga så man verkligen kan justera in bakaxeln då kan man justera in på en halv millimeter! Är det fint nog att bakaxeln är centrerad inom 0.5mm? enda nackdelen jag ser med så fin gänga är att den är känsligare mot rost men jag får smörja in den ordentligt och bilen kommer ju bara gå på fina sommardagar.

Och vad det gäller wattlänken så är det dyrt för man måste köpa en ny kåpa för det är väldigt tunt i original kåpan tror det är svårt att hålla med original och få det att se snyggt blir ju ingen vidare att bara ingen vidare att bara bomba på med med material. i min applikation är det redan trångt bränsletank samt ljuddämpare ska också klämmas in i dom krokar där bak, wattlänken tar mer utrymme. dessutom om jag förstått det hela rätt så är det inte jätte mycket att vinna på wattlänken om man inte har så lång fjädringsväg.

mvh!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 06, 2018 6:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Man justerar in både svarvar och fräsar med vanlig gängstång. Inom nån hundradels mm. En så fin gänga kommer nypa direkt med lite skit i.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 06, 2018 6:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Du kan ju dock bara justera halvvarv I denna applikation.
Är ju lite av en engångsjustering i denna tillämpning så känslighet mot smuts spelar ju mindre roll.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 06, 2018 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 313
Ort: Österlen/Skåne
jompazx skrev:
En finare gänga är starkare i sträckning pga större area som exempelvis en mutter tar i! samt starkare i knäck och böj pga grövre minsta diameter(och om gängan inte är skruvad i botten hjälper också den grövre minsta arean för sträckningen)! se på coilovers jätte fin gänga dels för att kunna fin justera och så ska den ju hålla för bilens vikt. har möjlighet att göra i m22/m20x1 det blir ju bra med såpass fin gänga så man verkligen kan justera in bakaxeln då kan man justera in på en halv millimeter! Är det fint nog att bakaxeln är centrerad inom 0.5mm? enda nackdelen jag ser med så fin gänga är att den är känsligare mot rost men jag får smörja in den ordentligt och bilen kommer ju bara gå på fina sommardagar.

Och vad det gäller wattlänken så är det dyrt för man måste köpa en ny kåpa för det är väldigt tunt i original kåpan tror det är svårt att hålla med original och få det att se snyggt blir ju ingen vidare att bara ingen vidare att bara bomba på med med material. i min applikation är det redan trångt bränsletank samt ljuddämpare ska också klämmas in i dom krokar där bak, wattlänken tar mer utrymme. dessutom om jag förstått det hela rätt så är det inte jätte mycket att vinna på wattlänken om man inte har så lång fjädringsväg.

mvh!

Stämmer det du säger, men efter några år i utsatt läge och lite rost är det inte
mycket kvar av en sådan gänga som håller.

Aja, nog om det! :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 06, 2018 12:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
MatsN skrev:
Man justerar in både svarvar och fräsar med vanlig gängstång. Inom nån hundradels mm.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Jag förstår inte riktigt vad du menar?

The skrev:
Du kan ju dock bara justera halvvarv I denna applikation.
Är ju lite av en engångsjustering i denna tillämpning så känslighet mot smuts spelar ju mindre roll.


Japp halv varv därav blir justeringen 0,5mm steg med 1mm stigning.

precis! jag smörjer gängan ordentligt och så har jag har funderat på att sätta en strumpa över gängan med buntband bara för säkerhets skull!

mvh!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 07, 2018 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 425
Ort: Jönköping
Styrstagen på de flesta bilar brukar vara nåt i stil med M14x1,5 och de sitter ju lite utsatt om man säger så.
Jag har sett flera styrstag där de synliga gängorna är illa åtgångna, men de som är innanför låsmuttrar och sånt har varit friska.

M22x1 blir bra i det här fallet, det lär hålla i flera decennier om du kletar på lite fett och trär på en damask. Cykelslang funkar bra till sånt.
Den ska ju bara justeras en eller två gånger, kommer det grus i gängan så får man väl borsta bort det innan man går lös med skiftnyckel och slägga.

Ang. gängstång i fräsar och svarvar så pratar vi oftast om trapetsgängor och de har i regel ganska grov stigning, annars får man veva som en galning för att fräsbordet/tvärsliden ska flytta på sig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 07, 2018 9:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Ang fräsar och svarvar så är tassarna i vanlig stigning. Kan man justera in dom inom nån hundring så duger det nog i en bil

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 07, 2018 9:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Okej! jag lägger upp bilder på när det är klart! dels hur jag fäst det nya fästet bakaxeln i mina tappra försök att undvika att kröka axeln samt hur jag löst justeringsmöjligheterna på samtliga stag!

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010