Flytta panhardstag (Med bilder på hur det blev)

Modifieringar och tips
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

Jo för hållfastheten i gängan.
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

En finare gänga är starkare i sträckning pga större area som exempelvis en mutter tar i! samt starkare i knäck och böj pga grövre minsta diameter(och om gängan inte är skruvad i botten hjälper också den grövre minsta arean för sträckningen)! se på coilovers jätte fin gänga dels för att kunna fin justera och så ska den ju hålla för bilens vikt. har möjlighet att göra i m22/m20x1 det blir ju bra med såpass fin gänga så man verkligen kan justera in bakaxeln då kan man justera in på en halv millimeter! Är det fint nog att bakaxeln är centrerad inom 0.5mm? enda nackdelen jag ser med så fin gänga är att den är känsligare mot rost men jag får smörja in den ordentligt och bilen kommer ju bara gå på fina sommardagar.

Och vad det gäller wattlänken så är det dyrt för man måste köpa en ny kåpa för det är väldigt tunt i original kåpan tror det är svårt att hålla med original och få det att se snyggt blir ju ingen vidare att bara ingen vidare att bara bomba på med med material. i min applikation är det redan trångt bränsletank samt ljuddämpare ska också klämmas in i dom krokar där bak, wattlänken tar mer utrymme. dessutom om jag förstått det hela rätt så är det inte jätte mycket att vinna på wattlänken om man inte har så lång fjädringsväg.

mvh!
mvh! Jonathan Hall
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av MatsN »

Man justerar in både svarvar och fräsar med vanlig gängstång. Inom nån hundradels mm. En så fin gänga kommer nypa direkt med lite skit i.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av The »

Du kan ju dock bara justera halvvarv I denna applikation.
Är ju lite av en engångsjustering i denna tillämpning så känslighet mot smuts spelar ju mindre roll.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Truls_Nordahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 407
Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Ort: Österlen/Skåne

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Truls_Nordahl »

jompazx skrev:En finare gänga är starkare i sträckning pga större area som exempelvis en mutter tar i! samt starkare i knäck och böj pga grövre minsta diameter(och om gängan inte är skruvad i botten hjälper också den grövre minsta arean för sträckningen)! se på coilovers jätte fin gänga dels för att kunna fin justera och så ska den ju hålla för bilens vikt. har möjlighet att göra i m22/m20x1 det blir ju bra med såpass fin gänga så man verkligen kan justera in bakaxeln då kan man justera in på en halv millimeter! Är det fint nog att bakaxeln är centrerad inom 0.5mm? enda nackdelen jag ser med så fin gänga är att den är känsligare mot rost men jag får smörja in den ordentligt och bilen kommer ju bara gå på fina sommardagar.

Och vad det gäller wattlänken så är det dyrt för man måste köpa en ny kåpa för det är väldigt tunt i original kåpan tror det är svårt att hålla med original och få det att se snyggt blir ju ingen vidare att bara ingen vidare att bara bomba på med med material. i min applikation är det redan trångt bränsletank samt ljuddämpare ska också klämmas in i dom krokar där bak, wattlänken tar mer utrymme. dessutom om jag förstått det hela rätt så är det inte jätte mycket att vinna på wattlänken om man inte har så lång fjädringsväg.

mvh!
Stämmer det du säger, men efter några år i utsatt läge och lite rost är det inte
mycket kvar av en sådan gänga som håller.

Aja, nog om det! :)
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

MatsN skrev:Man justerar in både svarvar och fräsar med vanlig gängstång. Inom nån hundradels mm.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
The skrev:Du kan ju dock bara justera halvvarv I denna applikation.
Är ju lite av en engångsjustering i denna tillämpning så känslighet mot smuts spelar ju mindre roll.
Japp halv varv därav blir justeringen 0,5mm steg med 1mm stigning.

precis! jag smörjer gängan ordentligt och så har jag har funderat på att sätta en strumpa över gängan med buntband bara för säkerhets skull!

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av Anders_Karlsson »

Styrstagen på de flesta bilar brukar vara nåt i stil med M14x1,5 och de sitter ju lite utsatt om man säger så.
Jag har sett flera styrstag där de synliga gängorna är illa åtgångna, men de som är innanför låsmuttrar och sånt har varit friska.

M22x1 blir bra i det här fallet, det lär hålla i flera decennier om du kletar på lite fett och trär på en damask. Cykelslang funkar bra till sånt.
Den ska ju bara justeras en eller två gånger, kommer det grus i gängan så får man väl borsta bort det innan man går lös med skiftnyckel och slägga.

Ang. gängstång i fräsar och svarvar så pratar vi oftast om trapetsgängor och de har i regel ganska grov stigning, annars får man veva som en galning för att fräsbordet/tvärsliden ska flytta på sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av MatsN »

Ang fräsar och svarvar så är tassarna i vanlig stigning. Kan man justera in dom inom nån hundring så duger det nog i en bil

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

Okej! jag lägger upp bilder på när det är klart! dels hur jag fäst det nya fästet bakaxeln i mina tappra försök att undvika att kröka axeln samt hur jag löst justeringsmöjligheterna på samtliga stag!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Flytta panhardstag (plus ny följdfråga!)

Inlägg av jompazx »

Jag sa ju att jag skulle återkomma och visa hur jag gjorde för att inte kröka bakaxeln.(nu 6månader senare) Det gamla fästet kapades bort men ganska mycket lämnades för att kunna svetsa nya fästet i. samt bärarmsfästet som syns på bilden så inget är svetsat rakt i axelröret. På såhär vis fick jag ju också fästet långt ut åt höger samt långt ner vilket ska vara gynnsamt.

Bild
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar