Hej!
Går i valet och kvalet att montera M90 eller ZF-låda på 240:in till vintern.
Om valet hamnar på M90, är det då möjligt att använda mitt befintliga platta svänghjul (B21-B23) med 215mm koppling om jag byter till en lamell som passar M90:ns axel?
Åker MS och triggar på fram på veven så det spelar ingen roll.
Passar det rakt på eller måste jag göra nåt med avståndet mellan solfjäder/urtrampningslager?
/Thomas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
215mm koppling M90 240
215mm koppling M90 240
/Thomas Sörensen
Re: 215mm koppling M90 240
Har åkt med en sån kombination tidigare.
Borra lös nitarna till ett m90 lamellcentrum och nita fast i en sinterlamell. Körde Saab 900 turbo tryckplatta och plant svänghjul.
Fick förlänga utrampningslagret ca 30mm med ett rör.
Borra lös nitarna till ett m90 lamellcentrum och nita fast i en sinterlamell. Körde Saab 900 turbo tryckplatta och plant svänghjul.
Fick förlänga utrampningslagret ca 30mm med ett rör.
Re: 215mm koppling M90 240
Men grymt!
Såg tillochmed att det finns att köpa 215mm lamell med M90 splines nu.
Åker Saab-platta jag också så det låter ju lovande!
Tack för svar!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Såg tillochmed att det finns att köpa 215mm lamell med M90 splines nu.
Åker Saab-platta jag också så det låter ju lovande!
Tack för svar!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: 215mm koppling M90 240
Jag har en ny fyrpuckad sinter till övers som är 215mm med m90 splines, intresserad? PM:a
Re: 215mm koppling M90 240
Du har PMManfred skrev:Jag har en ny fyrpuckad sinter till övers som är 215mm med m90 splines, intresserad? PM:a
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: 215mm koppling M90 240
Snabb fråga, körde du med standard korta lagret eller det långa?Ersviken skrev:Har åkt med en sån kombination tidigare.
Borra lös nitarna till ett m90 lamellcentrum och nita fast i en sinterlamell. Körde Saab 900 turbo tryckplatta och plant svänghjul.
Fick förlänga utrampningslagret ca 30mm med ett rör.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Re: 215mm koppling M90 240
Nu är M90 monterad och det blev en helt ny bil
För er som undrar och ska göra samma operation så kör jag alltså:
- Plant svänghjul typ B21/B23
- 215mm 6-puck fjädrad sinter
- Saab Turbo tryckplatta shimsad 1mm
- Korta standard urtrampningslagret förlängt till 58mm totalt mått. Förlängningen blev 23,5mm. Blev kanon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
För er som undrar och ska göra samma operation så kör jag alltså:
- Plant svänghjul typ B21/B23
- 215mm 6-puck fjädrad sinter
- Saab Turbo tryckplatta shimsad 1mm
- Korta standard urtrampningslagret förlängt till 58mm totalt mått. Förlängningen blev 23,5mm. Blev kanon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen