Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
bop
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av bop »

Bra kört!
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

bop skrev:Bra kört!
Tack så mycket :)

Här kommer filmerna från de tre omgångarna!
Hoppas hitta igen några filmer eller bilder utifrån också :)

Omgång 1:
https://youtu.be/Sy1XmLHjdrU

Omgång 2:
https://youtu.be/4WN3piOU8AU

Omgång 3:
https://youtu.be/Fiy-zeUHEdk

Finns tid att ta då jag fortfarande är för feg i vissa kurvor! :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej igen!

Nu var det länge sedan, har inte ens uppdaterat förra tävlingen! Skäms :)

Tävlingen gick bra, bilen fungerade klockrent och jag hade förtroende för den :)
Tävlingen var en racingspecial på en rallycrossbana, stillastående start på sidan av bana, ner på banan och sen i mål. Massa olika klasser på bilar var med och körde, allt från rallycross, rallybilar till folkrace :)

Första omgången gick sådär, körde för fegt då det var grus på asfalt i vissa kurvor.

Andra omgången tog jag i lite mer och fick till en bra tid, 2:a totalt av 21 startande!

Inför tredje omgången så började det regna så alla försämrade sina tider, jag försämrade dock generellt mindre än de andra så kändes bra :)

Nedan en lite halvtaskig film från sista omgången när det börjat regna, snorhalt!

https://youtu.be/as4VMmRJL3M

Även en bild från tävlingen, här syns det att jag har mer utfjädring bak än tidigare (bilden luras, bakhulen är inte så sneda som de ser ut!)

Foto: Björn Hollen
Bild

Slutade som totaltvå, nöjd med min insats :) Bilen funkade klockrent och vi hann lasta blien innan det värsta regnet kom :D

Utöver det har jag inte kört några tävlingar, var ner på Mittsvergiebanan och körde när Svenska Subaru-klubben (SSC) körde! Hade lite strul med dragbilen så vi blev försenade och hann inte köra så mycket men var ändå kul att ta sig ner :)
Har dock konstaterat att bilen inte är så rolig på asfalt, fjädringen är för mjuk och den känns rätt slö :D

Inför nästa tävling (som är nu på lördag, 18 augusti i Sävar) så har jag fått tag i en snabbare styrväxel som jag hunnit byta!

Fick inviga maskinhallen som byggs hos mina föräldrar:

Bild

Bytet gick smidigt, har bytt styrväxel på bilen en gång tidigare :)

Tog en liten testrunda, grym skillnad! Väldigt mycket mer responsiv på styrningen!
Denna styrväxel har ca 2.1-2.2 varv från ändläge till ändläge :)
Får bara lära mig att göra mindre rörelser på ratten, ska blir grymt spännande att köra med attack till helgen! :)

Återkommer med uppdatering efter tävlingen, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

Tävlingshelgen är avklarad, bilen är i mål (och är hel!) och jag är grymt nöjd med hur den beter sig! :)

Tävlingen heter Umenatten och går i ett samhälle som heter Sävar beläget en bit utanför Umeå (bör ju vara känt med tanke på forumet!).
14,5 mil totalt varav 4,4 mil sträckor där SS1, den längsta, var 1,7 mil lång!

Totalt bara 18 anmälda tyvärr men hade som vanligt en Mitsubishi Evo att tävla mot i min klass.

Bilen lastades på fredag kväll så det skulle gå smidigare på lördag morgon.
Vi tog oss från stan i god tid och tur var det för väl på plats så rev jag lös stänkskyddet vänster fram när jag backade av släpvagnen!

Vi lyckades få dit det hyfsat i god tid så inför start hann jag sitta i bilen i lugn och ro en stund, bra för att kunna börja fokusera :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Första sträckan var som sagt den längsta, tog det rätt lugnt men kunde konstatera att bilen nu går som en dröm! Väldigt följsam och inga överraskningar :)

Eller ja, nu ska vi väl inte överdriva, blev oerhört överraskad efter några kilometer när det började damma inne i bilen! Blev bara värre och värre, mot slutet satt både jag och Mats och hostade :D

Efter SS1 så stannade vi och försökte kolla om det fanns något synligt hål i golv eller liknande (dammet verkade komma från baksätet) men hittade inget uppenbart.

Vi körde vidare till SS2 som var kortare men rätt snabb, dammade lika mycket där!
Är den längsta raksträcka jag kört med bilen kändes det som, gick ca 180 på mätaren, ungefär så fort som bilen orkar :) Ska kolla loggarna sen i veckan och se hur mycket de varvar och hur länge det var.

Tillbaka på servicen så började vi leta hål och annat, tejpade för brinnande livet och hoppades att det skulle göra skillnad!

Efter de två första sträckorna låg jag kring 4:e-5:e plats, inte helt nöjd med körningen (kanske framförallt på grund av dammet :D) men bestämde mig för att försöka strunta i det och fokusera på körningen.

SS3 var en kortare version av SS1. Trots dammet så kändes körningen riktigt bra, äntligen hade jag fullt förtroende för bilen och kunde lyssna på noterna! Bromspunkterna är fortfarande alldeles för tidiga men utöver det så kändes det bra, äntligen! Fan vad kul det var :D

Blev ingen skillnad på mängden damm så körde SS4 lite lugnare, hade dessutom kommit upp mycket sten så ville inte köra sönder :) Släppte även på rakan för att slippa ligga och tokvarva så länge.

Körningen räckte till en total 3:e plats och 2:a i klassen (med två startande säger det inte så mycket :P) så är ändå nöjd, en Mitsubishi Evo och en Volvo 940 EVO före :) Var 12 sekunder från 2:a platsen så var ändå rätt nära!
Var rätt långt från 1:a platsen men avståndet blir mindre och mindre!

Nedan kommer två bilder på hur bilen såg ut innuti efter sista sträckan, då hade vi ändå dammat ur det värsta på servicen mellan sträckorna!

Bild

Bild

Jag hostade resten av kvällen kan jag säga :)

Har även incar-filmer från SS2-SS4 att bjuda på:

SS2:

https://youtu.be/mMFItUKU8m8

SS3:

https://youtu.be/KJSt-RwXIpY

SS4:

https://youtu.be/j_tdOC6oVFs

Förutom dammet så måste jag bara säga igen att bilen äntligen funkar riktigt bra! Nu är det bara föraren som behöver mer tid bakom ratten för att vänja sig med farten så jag slutar bromsa i onödan :)

Nästa tävling blir en racingspecial (likt den förra) på en rallycrossbana, vill försöka köra så mycket som jag hinner innan vintern för att hålla uppe tempot i kroppen :)

Lägger förhoppningsvis upp några bilder från sträckorna om jag får tag i några, på återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Totalt bara 18 anmälda tyvärr

Vi körde vidare till SS2 som var kortare men rätt snabb, dammade lika mycket där!
Är den längsta raksträcka jag kört med bilen kändes det som, gick ca 180 på mätaren, ungefär så fort som bilen orkar :) Ska kolla loggarna sen i veckan och se hur mycket de varvar och hur länge det var.

Nästa tävling blir en racingspecial (likt den förra) på en rallycrossbana, vill försöka köra så mycket som jag hinner innan vintern för att hålla uppe tempot i kroppen :)
Hej Fredrik.

Bra kört :thumbright:

Ja det är tråkigt med så tunna startfält, det krävs ju samma antalet funktionärer oavsett 18 eller 45 startande.
Arrangörsklubben gör ju ett jättebra jobb som orkar ha tävling med så få startande :thumbright:

Tittat lite i Marcus logg och som snabbast gick det 195Km/h :revs:

Du far inte och provar lite asfalt nästa helg i Åmsele?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev: Hej Fredrik.

Bra kört :thumbright:

Ja det är tråkigt med så tunna startfält, det krävs ju samma antalet funktionärer oavsett 18 eller 45 startande.
Arrangörsklubben gör ju ett jättebra jobb som orkar ha tävling med så få startande :thumbright:

Tittat lite i Marcus logg och som snabbast gick det 195Km/h :revs:

Du far inte och provar lite asfalt nästa helg i Åmsele?

//Nisse
Tack, behöver mer mil bakom ratten bara så ska det nog gå fortare :)

Ja, det är ju det otacksamma! Verkligen, grymt bra jobbat :)

Oj, jag tror inte jag var över 170 (verklig hastighet) då min utväxling inte riktigt är gjord för dessa snabba vägar!
Ska som sagt kolla vad loggarna säger :)

Tror inte jag kommer köra, min bil är inte speciellt rolig på asfalt tycker jag!
Har provat några gånger och den upplevs framförallt alldeles för mjuk i fjädringen för att kunna åka fort :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej, long time no see!

Har varit dålig på att uppdatera här efter förra tävlingen så försöker mig på en snabb sammanfattning av vad som hänt sedan sist!

Efter tävlingen i Sävar körde jag en racingspecial i Vännäs på Pengforsbanan som jag nämnde tidigare, gick rätt bra måste jag säga!

Slutade totalt på 4:e plats med 1.8 sekunder upp till första plats! Var rätt nöjd, bilen kändes bra och fungerade klockrent :)

Bild

Bild från depån

Här nedan kommer några filmer från dagen också, både inne i bilen och utifrån bilen!

Innifrån:

https://youtu.be/rU7rTRImHsY

Utifrån:

https://youtu.be/_NdSyGDWuTk

https://youtu.be/6jPwb71aWBg

Bild

Bild

Bild

Efter tävlingen tvättade jag av bilen lite lätt inför nån månads uppehåll!

Kring november tog jag bilen till garaget igen, ville gå igenom den och byta kopplingen då den inte byttes när jag monterade lådan. Ville byta så jag inte stod med trasig koppling mitt i vintern!

Motorn kom ut ur bilen rätt smärtfritt:

Bild

Bild

Visade sig att det var hög tid att byta kopplingen, var i riktigt dåligt skick!

Bild

Bild

Bild

Bild

Sprickbildningen i svänghjulet gjorde att jag letade reda på ett annat svänghjul, eller närmare bestämt 7 st olika :D
Vägde dem och tittatde på skicket och hittade ett som var i bra skick som dessutom var ca 1.5 kg lättare än det som satt i bilen sen tidigare :)

Ny koppling beställdes från England (lagom till jul/nyår så väntetiden blev väldigt lång) och under tiden så rengjordes det lite under huven samt att kablar och kabeldragningar under huven snyggades till, var välbehövligt då vissa gamla kabelhöljen var lite skadade!

Kopplingen kom den 22:a januari, tävling den 2:A februari! Insåg att jag behövde få ihop bilen innan lördag den 26:e för att hinna provköra bilen :) Fick hjälp av min kompis Mattias som jobbat på Subaru som mekaniker tidigare så det gick som en dans att montera ihop allt igen!

Bild

Kopplingen på plats med det bearbetade svänghjulet samt nya bultar. Det ser så trevligt ut när saker är nya!

Bild

Motorn på plats i bilen igen.

Provkörde lite snabbt på fredag kväll och allt fungerade så bilen lastades och på lördag hann jag testa lite, bilen kändes som den skulle och kopplingen fungerade bra! Mycket lättare att smygköra med denna som inte är helt uppnött :D

Bild

Bild

Konstaterade dock att bilen var lite väl hal i bakvagnen så söndagen tänkte ägnas åt att försöka justera till bakvagnen för mer grepp.
Dock var det svinkallt på söndagen (mellan 20-27 minus) så kylaren frös lite lagom så bilen började gå varm! Hade inte glykol nog i garaget för att blanda 50% men tänkte att så kallt blir det väl ändå inte... Tji fick jag :)

Lyckades tina kylaren efter några timmar så hann testa lite grann i alla fall. Slutade med att jag tog bort bakre krängningshämmaren, gjorde förhållandevis stor skillnad tycker jag! Kastar inte ut lika mycket utan drar in sig bättre i kurvan :)

Tog hem bilen igen och har under denna vecka förberett bilen inför A-besiktningen som sker i kväll.
Uppdateringar i reglementet gjorde att jag behövde ny burstoppning som monterades i måndags.
Reglementet gjorde även att jag behövde göra om batterihållaren med M10 gängstång vilket gjordes i tisdags.

Bild
Bild

Blev rätt bra till slut!

Tävling på lördag alltså, Vännäs Plåtrally!
12 mil totalt och drygt 4 mil SS, 66 startade i dagsläget.

Nytt för denna tävling är att min kartläsare Mats har fått problem med ögonen och kan således inte åka med mig, tyvärr!
Har fått tag i en annan kartläsare som heter Bengt så ska bli spännande med första tävlingen :)

Det var nog allt för nu, på återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att höra hur det går
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Jens Gustavsson skrev:blir kul att höra hur det går
Tack, ska bli riktigt spännande! :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Hej!

En tävlingshelg avklarad och nu börjar det likna nått :D

Börjar med A-besiktningen som gick bra, var lite små kommentarer så kompletterade med lite burstoppning på torsdag kväll :)

Fredag lastade vi bussen med verktyg och annat så vi skulle slippa göra det på lördag morgon.

På lördag morgon bar det av till Vännäs för B-besiktning inför tävlingen, skedde på Vännäs Plåt!
Tävlingen heter Vännäs Plåt-rallyt och var i år 120 km varav 41 km var specialsträckor. Totalt 4 st sträckor.
63 startande i år och 4 st 4wd-bilar, jag gick ut som sista bil!

Bild

Bild inför besiktningen.

Efter besiktningen så körde vi till serviceplatsen och väntan började!
Däcken byttes och när det var dags ställde vi oss och väntade utanför starten på att få tidskortet.
Däcksstrategin för dagen var att sätta de bättre bak och sämre fram, ville ha så mycket fäste bak som möjligt! Sparade det bästa paret till efter servicen.

Bild

Bild

Sedan bar det iväg!

Första sträckan (SS1) kördes kring Stärkesmark där mina föräldrar har stuga så det var rätt kända vägar. Fick en bild från sträckan!

Bild

Wow vilken skillnad mot tidigare tävlingar! Nu går bilen äntligen att köra som en fyrhjulsdriven ska köras :D Mycket bättre driv, fick genast förtroende för bilen :)

Nackdelen med att åka sist visade sig också, låg ett antal bilar i diket så fick sakta ner ett antal gånger. Detta skulle visa sig vara återkommande på de andra sträckorna också!

SS2 kördes direkt efter, sträckan heter Braxsele och kördes som en del av SM-tävlingen förra året men har inte kört den men är nån gång tidigare.
Även den kändes bra, riktigt roligt!
Funkade även bra med nya kartläsaren Bengt, kul!

Efter SS2 var det service, då monterade vi ljusboxen för att vara säker på att undvika mörkret på SS4!

Bild

Bild

Bild

Bild

La på bättre däck fram, ville ha bra förutsättningar för SS4 som var ca 15 km.

Ett problem med kopplingen uppdagade sig mot slutet av SS2, kopplingen ville inte riktigt koppla ur! Efter en sträcka gick det bra men när man stått still på tomgång var det lite klurigt att få i växlarna utan motorstopp... Vi luftade systemet och hoppades på det bästa!

SS3 var Stärkesmark igen men med ett annat avslut!
På sista delen av sträckan blev jag överumplad av ett sprätt och höll på att studsa av vägen (titta på filmen längre ned så ser man det kring mitten av sträckan) :D
På slutet av sträckan började även bilen gå varm så styrsystemet sänkte laddtrycket.
Gick ute och kollade till bilen, hade väldigt mycket camber vänster bak men utöver det såg det bra ut!
Så länge jag höll varv på motorn höll tempen sig nere (har haft samma problem tidigare år) så var ingen fara, skönt :)

Kopplingsproblemet var kvar men hittade en teknik vid starterna som fungerade.

SS4 Sarsjöliden är en underbart rolig sträcka, 15 km och väldigt varierande vägkaraktär :) Fick även tag i några actionbilder från den sträckan!

Bild

Bild

Bild

Ett antal bilar i diket även på denna sträckan, var bitvis rätt ojämn så jag valde att ta det lugnt för att skona bilen. Utöver det gick det bra förutom att bilen mot slutet även här gick lite varm... Blir att kolla loggar och utvärdera varför!
Men utöver det kändes det underbart roligt, äntligen en körbar bil :D

Med bilen i stort sett hel rullade vi mot Vännäs igen, väldigt nöjda med dagen :)

När vi tittade på resultaten visade det sig att det var med all rätt, 5:a totalt efter de 4:a sträckorna! :)

Vi tappade mest på SS4 då jag tog det lugnt på slutet och kopplingen började strula mer.
Men mot det bilar jag legat långt efter tidigare var jag nu bara kring 10-15 sekunder efter några av sträckorna (totaltid kring 5:40)! :D Äntligen, kändes oerhört roligt :)

Mot Mitsubishin som jag evigt kämpar mot var jag totalt 45 sekunder efter och då tappade jag ca 30 sekunder på sista sträckan! Är ändå en bit kvar men betydligt närmare än tidigare tävlingar :)

Nedan kommer filmer från bilen på de 3 första sträckorna:

SS1:

https://youtu.be/UEOOpJFf09c

SS2:

https://youtu.be/KIglb7xK5LI

SS3:

https://youtu.be/vMFL5Ly3HT8

Utvärdering av tävlingen då?
Väldigt nöjd med det mesta, även om bilen strulade lite på slutet!
Var väldigt bra att träna innan så man hade tempot i kroppen :)
Det roligaste resultatet var att jag höll samma tempo på SS2 som jag knappt har kört, alltså verkar jag lyssna på noterna.

Bilen i sig ska få sig en genomgång inför den 23:e februari då nästa tävling är, ska plocka ner bakvagnen och kolla så inget blev krokigt samt kolla över kopplingen.

Med det checkar jag ut efter en oerhört rolig tävlingshelg och passar på att tacka alla som hjälpt till, det betyder oerhört mycket! :)
På återseende!
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Funkade även bra med nya kartläsaren Bengt, kul!

Mot Mitsubishin som jag evigt kämpar mot var jag totalt 45 sekunder efter och då tappade jag ca 30 sekunder på sista sträckan! Är ändå en bit kvar men betydligt närmare än tidigare tävlingar :)
Bengt är ju inte direkt nån rockie :thumbright: skall han fortsätta åka med dig?

Är det Mackan du syftar på Mitsubishin?
Bra gjort av han att vara så nära Lahti :thumbright:

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:
FAH skrev:Funkade även bra med nya kartläsaren Bengt, kul!

Mot Mitsubishin som jag evigt kämpar mot var jag totalt 45 sekunder efter och då tappade jag ca 30 sekunder på sista sträckan! Är ändå en bit kvar men betydligt närmare än tidigare tävlingar :)
Bengt är ju inte direkt nån rockie :thumbright: skall han fortsätta åka med dig?

Är det Mackan du syftar på Mitsubishin?
Bra gjort av han att vara så nära Lahti :thumbright:

//Nisse
Precis :) Jag hoppas det, ska åka med mig den 23:e i alla fall!

Yes, har inte varit så nära nån gång även om det är en bit kvar :)
Verkligen! :D
// Fredrik Anderholdt Helgesson
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

Så, vad har hänt under veckan och helgen?

Under veckan bytte jag slavcylinder samt vattenpumpen, varmkörde bilen i 25 minuter och luftade systemet!

Bild

Bild

Förhoppnignsvis var det ingen luft kvar i systemet :) Min far kollade över bakvagnen och justerade till hjulvinklarna så de stod som de skulle, vi hittade inget trasigt så det var skönt!

Bild

Passade på att bygga en avskrämningsplåt mellan avgassystem/turbo och kablaget bakom, blev rätt bra tycker jag :)

Till slut blev det lördag och tävlingsdag! :D

Tävlingen heter Stärkesmarksrundan och går i byn där mina föräldrar har stuga!
Tyvärr var det vatten på isbanan som skulle köras men det blev ändå ca 30-35 km SS fördelat på 3 sträckor som kördes två gånger var.
Ca 30 anmälda, 4 st 4wd-ekipage!
Kartläsare för dagen var återigen Bengt, tack för att du vill åka med mig!

Bild
(tack till Dennis Vallmark för bilderna!)
Inför start på tävlingen! Vill passa på att tacka min nya sponsor, All-bilar i Umeå!

De tre första sträckorna kördes och tyvärr insåg jag att både problemet med värme och kopplingen var kvar!
Störde min koncentration lite grann men sträckorna kändes ändå rätt ok!

Riktigt trevliga vägar även fast temperaturen var över 5 plusgrader hela dagen.

Genade lite i en innerkurva på SS2 och klippte en snöklump men tänkte inte så mycket mer på det.
Tills jag kom till servicen! :rolleyes:

Bild

Aj då, större skador än jag trodde!
Tur att vi var nära stugan, hämtade en reservlykta och lappade ihop fronten inför nästa omgång sträckor.

Denna omgång kändes det bättre, konstaterade att kopplingen fungerade om jag pumpade på pedalen vilket gjorde att starterna blev betydligt enklare!
Kunde lyssna bättre på noterna också så de 3 resterande sträckorna kändes riktigt roliga. :D
Får ta igen i gupp har jag börjat inse då fjädringen inte riktigt vill hänga med men förutom det så är bilen riktigt trevlig :)
På slutet av SS5 fick jag problem med soppatillförseln, ska gå igenom det och kolla varför.

Gick i mål utan fler skador på bilen och kände mig väl sådär nöjd med min insats.

Resultatet visade på 5:e plats totalt, med i princip samma bilar framför som förra tävlingen! :)
Så även om jag inte var nöjd med min instats gick ändå dagen rätt bra!

Fick lite incar-filmer från tävlingen:

SS1:

https://youtu.be/4VQt_s9DrBI

SS2:

https://youtu.be/9IEx4jUh1U4

SS3:

https://youtu.be/JV2afbfm7zc

SS4:

https://youtu.be/Br18tJ4wMqY

SS5:

https://youtu.be/ScW137KepEQ

SS6:

https://youtu.be/k-R2Skc1d1Q

Raggade även reda på en film utifrån på SS4, tyvärr dålig kvalitet men bättre än inget!

https://youtu.be/ZYGhhzRl9_w

Sammanfattning av helgen då;
Totalt sett gick det bra men har ändå rätt mycket att förbättra framförallt i körningen men även bilen!
Framförallt tog jag mig i mål och känner att jag utvecklas och vågar åka fortare för varje tävling som går :)
Måste försöka lösa kylningsproblemet, har några sista småsaker jag ska testa.
Kopplingsproblemet känns som att det kärvar någonstans, ska försöka komma åt att smörja där det går. Sätter ev. dit en extra hjälpfjäder på huvudcylindern så den drar tillbaka sig hela vägen!
Soppaproblemet ska jag också försöka lista ut, ska kolla loggar ikväll.
Fronten har nu sett sina bästa dagar och är svår att laga mer då den mest består av glasfiber, färg, trä, ståltråd samt träskruv :D

Bild

Inte mycket kvar av fronten som sagt. Hade dock tur att få tag i en front från en bil utan turbo samt 4 extra framlyktor som jag hämtade på söndagen!

Bild

Bild

Väldigt bra, kommer nog bara foliera denna till att börja med, ska köra tävling igen till helgen (om vädret tillåter) så har lite saker att fixa innan dess!

Nu när helgen fått smälta lite så var det ändå väldigt roligt, blir bara roligare och roligare för varje tävling :D
Strul får man räkna med, är en gammal bil :)
Vill återigen tacka alla som gör denna satsning möjlig för mig!

Skruvning under veckan så kommer försöka uppdatera tråden på hur det går!
Tills dess, på återseende! :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av super7 »

FAH skrev:Soppaproblemet ska jag också försöka lista ut, ska kolla loggar ikväll.
Jag tittade vid vägbytet vid mobförrådet, såg och hördes som det var bekymmer i svängen.

Några tips :wink: om du nu inte redan loggar bränsletrycket
sätt dit en tryckgivare :thumbright:
Vad kör du med för tank?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
FAH
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån nov 10, 2014 9:55 am
Ort: Umeå

Re: Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Inlägg av FAH »

super7 skrev:
FAH skrev:Soppaproblemet ska jag också försöka lista ut, ska kolla loggar ikväll.
Jag tittade vid vägbytet vid mobförrådet, såg och hördes som det var bekymmer i svängen.

Några tips :wink: om du nu inte redan loggar bränsletrycket
sätt dit en tryckgivare :thumbright:
Vad kör du med för tank?


//Nisse
Jag loggar det inte då jag inte har lediga ingångar för loggning i sprutet som det ser ut i dagsläget!
Är ett Link G4 PnP så finns inte så många att tillgå :) Kan bara logga 10 parametrar med 10 Hz, kan då logga ca 1 timme...
Sen är det ont om lediga fysiska ingångar också! Men har absolut det som en tanke :) Har mätare för soppatryck inne i bilen så vad jag kunde se såg jag inte att det dippade men det är inte optimalt, hade gärna loggat det! :)

Kör med originaltank som matar en catchtank på ca 1.5 liter :) Sitter en 255 l/h tank i originaltanken och en Bosch 044 som matar motorn så det ska inte vara där problemet sitter!

Dock tror jag att jag (med stor hjälp av Mattias Sandgren) hittat orsaken!
Rotade runt i mappen utan att hitta någon temperaturkorrigering på motortemp, tänkte att detta var orsaken då motorn var rätt varm vid tillfället för missarna.
Mattias hittade tillslut att varm up enrichment (kallstart) tabellen var lite lustig, över 100 grader motortemp och 50% TPS så gav den 30% extra bränsle!!!
Motortempen var som mest över 105 grader så ganska säkert släckte jag stiften i vägbytet då motorn gick så himla fett (AFR på kring 9) innan missarna :)
Förklarar varför AFR visade snålt, misständning.

Känns skönt med en trolig förklaring, nu återstår bara att få till ursprungsproblemet, att den inte riktigt vill hålla temperaturen :)

Bild

Rengjorde och provmonterade den nya fronten :) Riktade framskärmen dugligt och konstaterade att det bör gå att få till rätt bra! Ska foliera överdelen på kofångaren blå som bilen så får jag se om den lackas senare i sommar :)

Ikväll blir det fokus på kylsystemet, ska byta nedre kylarslangen då den har en slangvärmare som jag misstänker stryper kylvattenflödet!
På återseende :)
// Fredrik Anderholdt Helgesson
Skriv svar