140 framvagn + kuggstångsstyrning

Modifieringar och tips
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Menar du med långa styrstag då istället?

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av jompazx »

Nej man bygger en platta som flyttar ut inre ledpunkterna på "rätt ställe" i linje med ledpunkterna för bärarmarna. har inte börjat med den än men det är de instruktioner/tips vi fått av vår SFRO bess-man
mvh! Jonathan Hall
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Provat det men inte fått till det. Får till bump steer men inte ackermann.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av jompazx »

vi kommer modifiera styrarmarna på spindlarna sedan är inte ackerman livsviktigt häller bara det är på rätt sida om parallell styrning. jag tror lite av ackermanen "sitter" i styrarmarna i tar i styrlederna i volvo 140 original för dom ligger ju inte i linje så med original spindelstyrarm så blir det inte tillräckligt
mvh! Jonathan Hall
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Knäcker du om dom då eller?
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Ett av mina experimentBild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av jompazx »

Nej vi bygger en "adapater" som dels tar i okets fäste (tydligen vanligt att man bygger styrarmar där ifrån) och för extra stabilitet i den forna styrarmen. Dock vår situation är annorlunda för vi har bytt plats på spindlarna så styrarmarna är bakåt vi kör med kuggstången bakom framvagnen så vi flyttar fästkonan i spindeln in mot centrum. har man med styrarmarna fram så måste ju P-ändan komma runt gamla styrarms konan på nå vis för då vill du flytta ut fästet för att få mer akerman. tror Bess-män är skeptiska till att rikta om smidda original grejer går säkert att få till! vet ej om man måste värmebehandla dom efter eller något

Dock om man bygger en adapter så krävs ju lite "special verktyg" krävs ju tillgång till svarv för att kunna svarva en utvändig kona och en konisk brotsch för att brotscha den nya invändiga konan.

Men återkom gärna om du löser det jag återkommer vi löser det vi har endast en plan och den är såhär!
Senast redigerad av jompazx den ons aug 22, 2018 7:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av jompazx »

är det original volvo 140 stagen du använder där? det är ett liknande som arrangemang vi har tänkt
mvh! Jonathan Hall
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av MatsN »

Nä det är kortade stag från Audi. Har både svarv och styrd fräs i garaget. Är bara kunnandet som saknas

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: 140 framvagn + kuggstångsstyrning

Inlägg av Lillen »

Jag fick väl till min när jag höll på.
Sålde ju bilen därav stilleståndet.

Min balk breddades 10cm.
Sedan jag hade styrväxeln bakom framvagnen.
Då blev det lättare med styrarmar och ackerman.
Dock mycket tajt under växellåda och motorn.

Där stannade det som sagt pga såld bil.
Men har alla grejer kvar och nån gång i framtiden ska den ihop.
VW & Volvo.
Skriv svar