Hej, Ska turbokonventera min 318is (M42b18) och har några frågor.
Måste man kompsänka? Eller går det o köra endå men att man inte kan ladda så mycket?
Hur mycket klarar en m42b18 med org grejer? Planen är att öppna den och byta allt som är slitet osv. Och slänga i smidda grejer, Men om det inte behövs känns det ju onödigt....
Planen är att köra en hx35 som snurra och försöka få ut 400hk+ ur motorn. Så gissar även på att jag behöver ett nytt insug? Någon som vet vart man får tag i det? Eller är det bygga ett som gäller?
Turbomata en 318is.
Re: Turbomata en 318is.
Planen är e85! Men sammtidigt kan det bli bensin till att börja med...
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Turbomata en 318is.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: tis maj 21, 2013 3:28 pm
- Ort: Borås
Re: Turbomata en 318is.
Jag körde helt standard motor i två säsonger på E85.
Låg på 0,8bar i början men höjde allt eftersom.
Jag slutade på 1,6 bar men va lite feg på tändningen.
Nästa version av motor byggde jag heltsmid. Då tog jag spjäll från från s50 (m3 motorn i e36'an)
För att få dit spjällen är det inte så mycket jobb, har för mig jag fila upp dom övre hålen uppåt och sen passa dom på m42 toppen.
Låg på 0,8bar i början men höjde allt eftersom.
Jag slutade på 1,6 bar men va lite feg på tändningen.
Nästa version av motor byggde jag heltsmid. Då tog jag spjäll från från s50 (m3 motorn i e36'an)
För att få dit spjällen är det inte så mycket jobb, har för mig jag fila upp dom övre hålen uppåt och sen passa dom på m42 toppen.
Kadett C med m42b18@2bar 520whp