Dethär med rostfria ventiler?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

Hej,

Jag ser att det är väldigt poppis att byta till rostfria ventiler. Varför?

nu har jag inte sett jätte många topplock men alla jag sätt som kommit loss från en motor som går vid demonteringen har inte direkt haft nån rost på ventilerna. dock en topp som legat i en fuktig vedbo kan ventilerna va lite rostiga. men ingen renoverar väl en topp för att lägga den i en fuktig vedbo?

Rostfritt stål är ju tämligen mycket tyngre än vanligt stål. folk sätter ju titan retainers osv för att det ska bli så lätt som möjligt men ändå så sätter man i ventiler i rostfritt stål?

är det nån speciell legering som inte är särskilt mycket tyngre än vanligt stål?

och vad är det huvudsakliga anledningen till det?

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av Jonas Enderlein »

Dom håller bättre, å går att lösa för pengar.
/Jonas E
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

starkare hur? rostfritt brukar väl vara mer benäget att spricka? och vad menar du med "å går att lösa för pengar",?
mvh! Jonathan Hall
mrsrx
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 27, 2018 6:10 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av mrsrx »

jag vet ej varför du tror att rostfritt är tyngre än vanligt stål.
men det är fel rostfritt har samma densitet som vanligt stål
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

Från början baserar jag det på att jag har hört det och allmän erfarenhet. på mitt sommar/lov jobb hanterar jag stål i hyfsat stor utsträckning och det är en viss märkbar skillnad.

Nu googlade jag, jag får fram att rostfritt ståls densitet är ca 8000 kg/m^3 lite olika beroende på legering medans "vanligt stål" har 7700-7800 kg/m^3 sedan om kollar lite i tabeller så varierar det också lite beroende på kol halt osv.

om man då räknar på det så skiljer det 2-300kg/m^3 så säg 250 i skillnad(för jag vet ej vilket stål som är vanligt ventilstål och vilket stål som är vanligt rostfritt ventilstål är)

enkel matte,
delen genom det hela delen är 250 det hela är 7750 250/7750=0.0322 så säg ca 3% ökning i vikt om man byter till rostfria ventiler kan man ju tycka värkar lite procentuellt men jag är inte säker på hur lite det är om man jämför med exempelvis viktbesparingen med alu/titan retainers eftersom ventilen är så pass mycket tyngre än vad en retainer är. även om det är en liten skillnad så är det ändå en skillnad. så jag antar att det finns någon annan vinst med det som rättfärdigar det, en tidigare har ju skrivit att det är starkare dock så finns många sorters styrka jag vet inte vilken sort som är viktig för ventiler men jag vet att många rostfria stål är sprick benägna men ofta hårt.

jag vet inte vad för stål det är i vanliga ventiler och i rostfria. kanske är ovanligt lätt rostfritt stål ventiler är gjort i och vanliga är gjorda i ett ovanligt tungt rostande stål.

det är lite det frågan handlar om som jag skrev "är det en speciell rostfri legering?" hade kunnat förtydliga med eller är vanligt ventilstål ovanligt tungt?

Utdrag för att sammanfatta källan
"Stainless steels are the most dense, coming in at 8000 kg/m^3. Though the densities vary, the density of steel is about 7700 kg/m^3."

Källa:
https://hypertextbook.com/facts/2004/Ka ... land.shtml
mvh! Jonathan Hall
mrsrx
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 27, 2018 6:10 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av mrsrx »

vanligt stål har en densitet på ca 7.85-7.87
dom flesta rostfria plåtarna som tibnor säljer har samma densitet
ex EN 1.4462 är ett rostfritt syrafast duplex stål med hög hållfasthet och mycket goda korrosionsegenskaper. ... Densitet: 7,8 kg/dm3.
jag jobbar i en plåtverkstad på ssab 34 år i yrket
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

då är ju det ett av de lättare rostfria stålen (som jag skrev är det en speciell legering/stål). tillvekar man ventiler i det stålet EN 1.4462?

Det börjar bli lite absurt detta jag är inte säker på vilken sorts rostfritt stål det är jag jämnfört med "vanligt stål" kan försöka ta reda på det. men det går inte att förneka att det finns en hel del rostfria stål som har hög densitet jag generaliserade lite i mitt första inlägg skulle skrivit "många rostfria stål har högre densitet än "vanligt stål" vilken sort gör man ventiler i? jag vet inte om rostfritt "ventilstål" har högre densitet än vanligt "ventilstål"" sedan finns det ju också riktigt tunga verktygstål med volfram i som är redigt tunga också jag vet inte om ventiler är gjort i sånt stål då skulle man ju göra en stor viktbesparing med rostfritt men jag tvivlar på att det är sånt stål ventiler är gjort.

Men vet du vilka stål det är i ordinarie ventiler och rostfria ventiler?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

har kollat upp vilka rostfria som för mig var "vanligt" rostfritt stål ss2331 och ss2333 (EN1.4310 och EN1.4307) som har densitet 7900kg/m^3 och 8000kg/m^3
Då är det inte konstigt att vi har olika uppfattning



http://www.aalco.co.uk/datasheets/Stain ... on_35.ashx
https://www.alloywire.com/products/stai ... el-1-4310/
mvh! Jonathan Hall
mrsrx
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån aug 27, 2018 6:10 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av mrsrx »

vet ej vad man använder för stål till ventiler men endel rostfria ventiler tillverkas i ett material som heter 21-4N

Elements Content (%)
Chromium, Cr 21
Manganese, Mn 9
Nickel, Ni 3.88
Carbon, C 0.53
Silicon, Si 0.25 max
Physical Properties
The physical properties of super alloy 21-4N valve steel are given in the following table.

Properties Metric Imperial
Density 7.7 g/cm³ 0.278 lb/in³
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av Jonas Enderlein »

jompazx skrev:starkare hur? rostfritt brukar väl vara mer benäget att spricka? och vad menar du med "å går att lösa för pengar",?
Vad jag menar med att det går att lösa för pengar är, det är ett prisvärt alternativ.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av Kadett4wd »

Korrosionsbeständighet, högre tempraturbeständighet innan det börjar kola ur.
Två anledningar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av hauge »

Det har blivit någon slags missuppfattning eller vad man skall kalla det. Man sätter inte dit rostfria ventiler för att de är rostfria och det på något vis skulle vara någon vits med ventiler som inte rostar. Man vill ha en materialsammansättning som ger slitstyrka i styrningarna, varmhållfasthet och "värmetåliighet" hos åtminstone avgasventilen osv.
Vissa av materialkombinationerna som är lämpliga för en ventil har blivit rostfria som bieffekt (och det kanske är önskvärt med en ökad korrosionsstyrka med dagens bränslen...bara en tanke som dök upp medans jag skriver)
Jag har också kliat mig i huvudet och tänkt diskbänksstål/mejeristål när jag hört ordet rostfria ventiler och känt att det kan väl inte vara bra med de svagheter de stålen har.
Summa summarum så är det lite tokigt att kalla ventiler för rostfria eftersom det ger fel associationer, men de är ju faktiskt rostria, men inte på det vis man automatiskt lätt tänker när man hör det.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:Korrosionsbeständighet, högre tempraturbeständighet innan det börjar kola ur.
Två anledningar.
kola ur? är det att kolet i stålet försvinner och därav slutar stålet vara stål?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av jompazx »

hauge skrev:Det har blivit någon slags missuppfattning eller vad man skall kalla det. Man sätter inte dit rostfria ventiler för att de är rostfria och det på något vis skulle vara någon vits med ventiler som inte rostar. Man vill ha en materialsammansättning som ger slitstyrka i styrningarna, varmhållfasthet och "värmetåliighet" hos åtminstone avgasventilen osv.
Vissa av materialkombinationerna som är lämpliga för en ventil har blivit rostfria som bieffekt (och det kanske är önskvärt med en ökad korrosionsstyrka med dagens bränslen...bara en tanke som dök upp medans jag skriver)
Jag har också kliat mig i huvudet och tänkt diskbänksstål/mejeristål när jag hört ordet rostfria ventiler och känt att det kan väl inte vara bra med de svagheter de stålen har.
Summa summarum så är det lite tokigt att kalla ventiler för rostfria eftersom det ger fel associationer, men de är ju faktiskt rostria, men inte på det vis man automatiskt lätt tänker när man hör det.
när det gäller bränslen så måste väl rostfrihet vara att föredra på motor som går på etanol eftersom etanol får saker att rosta?
mvh! Jonathan Hall
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Dethär med rostfria ventiler?

Inlägg av erki87 »

Många byter ventiler o vet inte vad dem håller på med.

Har sett att man byter från natriumkylda originalventiler till rostfria, det i sig är i min väl ett steg tillbaka.

Till försvar kan dem nya rostfria ventilerna vara av större diameter och därav bytet. Men att byta bara för o få rostfria ventiler är ett steg i fel riktning enl mig.
Skriv svar