Rakställd B230FK problem!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Rakställd B230FK problem!

Inlägg av Jimmy »

Ska ha ner min B230FK-95 i amazonen, ska köra med B20ins oljepump och tråg! Trodde jag! Köpte en pump ifrån kg trimmning någon fullflödes till B20, Denna tog emot i veven!, så vi slipade lite på kanten(På oljepumpen) men det gick ändå inte!....Sen idag fick jag hem en original pump till B20 och den gick i också :cry: Ja då känns det tungt!
Hur har ni gjort som kör med Rakställda B230 Motorer?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ska ju funka, hur tog den emot veven? det går inte lägga nån slags distans?
det ska iaf inte vara några problem att sätta B20 pump/tråg på B21/23 motorerna, men det är ju kanske lite annorlunda gjutet block till b230, ärligt talat har jag inte hört nån med B20 tråg på 230 motorn, en gammal jobbarpolare hade en 230 motor i sin 140 men han körde me orginaltråg & kapade ur balken under motorn istället, trist när det klöddar hoppas det löser sig! :wink:
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

larsat skrev:hmm ska ju funka, hur tog den emot veven? det går inte lägga nån slags distans?
det ska iaf inte vara några problem att sätta B20 pump/tråg på B21/23 motorerna, men det är ju kanske lite annorlunda gjutet block till b230, ärligt talat har jag inte hört nån med B20 tråg på 230 motorn, en gammal jobbarpolare hade en 230 motor i sin 140 men han körde me orginaltråg & kapade ur balken under motorn istället, trist när det klöddar hoppas det löser sig! :wink:
Testade att göra distansbrickor under oljepumpen men den går i ändå! fan så surt säger jag bara... :cry: Nån som har nån ide?
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

Kollade i Bilsport nr 23, Han med Pv turbon kör ju rakställd B230 16V turbo!! Hur löste han detta problem? , någon som känner han?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vet ej vilken du menar men erssa här på forumet, me grön 142a håller på att bygga amazon me 16V turbo, vet inte om det är 230 block eller 23 men kolla me honom, måste ju gå att lösa!
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Jimmy »

larsat skrev:vet ej vilken du menar men erssa här på forumet, me grön 142a håller på att bygga amazon me 16V turbo, vet inte om det är 230 block eller 23 men kolla me honom, måste ju gå att lösa!
Har kanske fått ordning på det med hjälp av Jonas Töreskog!! :D Återkommer med svar!
pickis
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: sön mar 15, 2015 5:45 pm
Ort: södre skåne duett. capri mk1. ferrari. hundkoja. HD. o 1 katt

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av pickis »

det tar lite tid, men den som väntar .................
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av mauser240 »

:D Det där måste nog vara årtiondets! Men usch vad gammal man börjar bli...
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du skrollar ned tilbaka i tiden nått år här så hittar du bilder och text https://www.facebook.com/swedishracingmotors/

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av Jens Gustavsson »

klipper ut från facebook


så här kan ett fungerande tråg ut till en rakställd B230 med ombyggt B20 tråg och pump. röret är ett 8mm förlängt B230 med ett rör (12.6mm inv dim) som pressats och epoxy limats fast. pumpen är slipad lite närmast vevaxel motvikten. kom ihåg att olje stickans längd inte stämmer längre (korta den ca 20mm då blir max på stickan ungefär samma som på en B20 och ca 30mm under trågpackningen . extra skvalp plåtar har svetsas fast. bygg tid ca 7timmar. pris ca 2800kr+moms. mvh jens


Bild

Bild

Bild

Bild
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av DreRacing@ »

testade själv med b20 pump (med spm stroker vev och stödgördel)
tog i veven som du säger.
slängde skiten och svetsade om en FK pump i stället
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Rakställd B230FK problem!

Inlägg av MatsN »

Slipade ner pumpen lite och vred den så mycket som bultarna tillät och då går den fri med några mm.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
Skriv svar