215mm koppling M90 240

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Hej!

Går i valet och kvalet att montera M90 eller ZF-låda på 240:in till vintern.

Om valet hamnar på M90, är det då möjligt att använda mitt befintliga platta svänghjul (B21-B23) med 215mm koppling om jag byter till en lamell som passar M90:ns axel?

Åker MS och triggar på fram på veven så det spelar ingen roll.

Passar det rakt på eller måste jag göra nåt med avståndet mellan solfjäder/urtrampningslager?

/Thomas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Någon?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av Ersviken »

Har åkt med en sån kombination tidigare.

Borra lös nitarna till ett m90 lamellcentrum och nita fast i en sinterlamell. Körde Saab 900 turbo tryckplatta och plant svänghjul.
Fick förlänga utrampningslagret ca 30mm med ett rör.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Men grymt!
Såg tillochmed att det finns att köpa 215mm lamell med M90 splines nu.

Åker Saab-platta jag också så det låter ju lovande!
Tack för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av Manfred »

Jag har en ny fyrpuckad sinter till övers som är 215mm med m90 splines, intresserad? PM:a
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Manfred skrev:Jag har en ny fyrpuckad sinter till övers som är 215mm med m90 splines, intresserad? PM:a
Du har PM


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Ersviken skrev:Har åkt med en sån kombination tidigare.

Borra lös nitarna till ett m90 lamellcentrum och nita fast i en sinterlamell. Körde Saab 900 turbo tryckplatta och plant svänghjul.
Fick förlänga utrampningslagret ca 30mm med ett rör.
Snabb fråga, körde du med standard korta lagret eller det långa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: 215mm koppling M90 240

Inlägg av thomass »

Nu är M90 monterad och det blev en helt ny bil

För er som undrar och ska göra samma operation så kör jag alltså:

- Plant svänghjul typ B21/B23
- 215mm 6-puck fjädrad sinter
- Saab Turbo tryckplatta shimsad 1mm
- Korta standard urtrampningslagret förlängt till 58mm totalt mått. Förlängningen blev 23,5mm. Blev kanon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Skriv svar