Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
- Ort: Kristinehamn
Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Hej. Jag har en B230FT med 19t, enem V15 turbokam, lättat svänghjul med 850R koppling och ett Luhrportat topplock. I alla fall så känns det som motorn försöker vrida sig ur karossen om man gasar på. Det sitter hydrauliska kuddar från mekonomen som jag tror inte är av den hårda sorten. Vad ska jag ha som ger något sånär komfort utan att motorn rör sig så himla mycket? Den vrider ur avgassystemet ur upphängningarna till och med. Gärna något som inte kostar flera tusen eller kräver stora ombyggnationer. Men alla förslag mottages tacksamt. Med vänliga hälsningar Robert
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Flytta mjuka motorkuddar så långt ut från vevaxel som möjligt
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Köp ASS motorfästen de blir bra!
Jens Gustavsson
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
NonTraction-Racing
Audi S4 Avant -92 Såld!
Volvo 240 Turbo DCT -84
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
- Ort: Kristinehamn
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Ok, jag är inte så säker på att jag vill göra stora ingrepp i bilen om det inte är sista utvägen. Andersson motorfästen, är det någon som kan beskriva hur de är på tomgång under normalkörning och vid fullt gaspådrag? Är det någon som avråder från ASS motorfästen efter en viss effekt eller så? Jag har åkt med en bil som har valpkuddar och den skallrar duktigt på tomgång och lågt gaspådrag. Är det endast mjukt som tuggummi eller som direktskruvat i karossen man kan välja på?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
För ca 100 år sedan när jag åkte trimmad B20 så gjorde jag en stopp så att växellådan inte kunde lyfta vid gaspådrag, det hjälpte en hel del, det var bara en tjock plåt på "ovansidan" av växellådskudden fäst i växellådsbalken, nu ser det väl inte lika ut på din bil men sättet hur det funkar kanske går att överföra, noll försämring i komfort.
På motorsidan kanske en kraftig vajer från toppen och något snett nedåt på förarsidan skulle hjälpa utan vibrationer.
Jag hade stag på passagerarsidan mellan topp och innerskärm, det försämrade komforten märkbart på tomgång, men inte så störande. Alternativt hårt motorfäste på förarsidan och hydraulkudde på passagerarsidan som kompromiss?
På motorsidan kanske en kraftig vajer från toppen och något snett nedåt på förarsidan skulle hjälpa utan vibrationer.
Jag hade stag på passagerarsidan mellan topp och innerskärm, det försämrade komforten märkbart på tomgång, men inte så störande. Alternativt hårt motorfäste på förarsidan och hydraulkudde på passagerarsidan som kompromiss?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Inte så att du fått dom mjuka hydraulkuddarna?
Nu har jag ju iofs bara 195 hk, men mina kuddar är ganska stumma.
Nu har jag ju iofs bara 195 hk, men mina kuddar är ganska stumma.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
- Ort: Kristinehamn
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Tack för råd, ett stopp kanske kunde vara något. Jo Truls, de kuddarna jag köpte på mekonomen var nog av mjukaste sort då det i beskrivningen ska va samma kudde till alla volvo 940 enligt deras katalog. Men frågan är om det är värt att prova 2 nya med rätt hårdhet. *Jag tog bort frågor som redan besvarats.
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Hej!
Så här har jag gjort för att avhjälpa problemet då motorn vill röra sig mycket i sidled. Blir stumt och bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så här har jag gjort för att avhjälpa problemet då motorn vill röra sig mycket i sidled. Blir stumt och bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
- Ort: Kristinehamn
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Tack! Kul lösning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Mmmm fast stag av den typen fungerar bättre på passagerarsidan, vajer och kedja på förarsidan. Dock kan ju också platsbrist vara avgörande vart det hamnar, å är det både hård gas och motorbroms så kanske det behövs stagning åt båda sidorna.
ASS fästena verkade ju f.öv. vara riktigt stabila.
ASS fästena verkade ju f.öv. vara riktigt stabila.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 61
- Blev medlem: tor sep 05, 2013 9:28 pm
- Ort: Kristinehamn
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Ass motorfästen är beställda! Hoppas det blir bra.
Re: Något vässad B230 turbo och det här med motorfästen?
Åker med kuddar från Retroturbo.com.
Passar direkt i orginalfästen och har samma egenskaper som dom orginala.
Alternativt använd Volvo Valp kuddar med distanser från MPRE.se.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Passar direkt i orginalfästen och har samma egenskaper som dom orginala.
Alternativt använd Volvo Valp kuddar med distanser från MPRE.se.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Geir Magne Valstad
244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04
244 2,5 16V projektet
940 8V turbo M90 BC racing coiloverkit BW EFR7064 mm.
V70R AWD -04