Bensintank Volvo 240

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Bensintank Volvo 240

Inlägg av JimmyB »

Admin: Vet inte om detta är rätt kategori att ställa frågan, flytta i såna fall tråden till rätt ställe //Jimmy

Jag har en 244 som byggs/är byggd med tanke att kunna åka lite bana. Vill inte åka med en fuelcell så jag har frågat några firmor i Sverige om de kan göra modifieringar på orginal bensintank för att använda en intank pump (typ GST450) där man drar returen till en typ av fälla å slippa fuelstarvation vid t.e.x banåkning då man har mindre än halv tank, men har inte riktigt hittat någon som vill göra detta.

Har ställt en fråga till Pro Alloy i England om att göra en ny tank och det kunde de fixa.

Tanken kommer att få Antisurge, göras så att man kan köra t.e.x en GST450 intern pump och den kommer att skumfyllas enligt MSA.


Dock så kommer den kosta en del att göra endast en utav, finns det intresse från fler att göra en tank?

Hade hoppats på att få ner priset till 1000£..

Skicka gärna PM med frågor/synpunkter/intresseanmälan
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av Robert Markström »

<varför inte en liten extern catchtank? måste ju bli 995£ billigare?

Går ju göra en liten som du kan ha under bilen om du inte av regler osv får ha den i, eller får du inte
ha en öht?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av JimmyB »

Robert, jag vill gärna undvika att ha en överhuvudtaget. Vill ha en tank som passar i orginalinfästningarna utan att använda någon catch med extra pumpar å kopplingar. Med extra pumpar/filter å en catch blir det ju inte helt billigt heller och med en bra gjord tank så har man bara en bränsle ut å en retur och allt ser ganska original ut.
Tänkte bara kolla om det fanns någon som var intresserad av detta.. Men ingen verkar vara intresserad utan alla verkar sätta dit fuelcells eller catchtankar eller svetsa någon halvlösning själva som jag är osäker på hur de fungerar.
Men vi får se hur jag gör om jag kör vidare å beställer en tank ändå fast den är dyr..
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av zurfer »

Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av vebotrimmarn »

men "alla" som gör de gör de väl av en anledning, typ att de funkar...
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av Robert Markström »

Det funkar superfint & det är billigt. Du behöver ju inte ha en walbro 450 för att mata catchen. Jag matar min med en huvudpump från volvo 960-95 (tankpump). Den var gratis. catchen i sig gjorde jag i formatet "telefonkatalog" av plåtbitar i 1.5mm. 4 rörstumpar & lite
extra slang. Skruvade sen fast catchen på sidan av baslådan i skuffen. Slanganslutningarna nertill bakåt. Volym runt 1.8L eller så.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av The »

Jag fyller catchen med en elektrisk förgasarpump.

Anledningen till att att folk bygger med en catchtank är ju att de flesta inte vill lägga ut närmare en halv skattad månadslön på en tank om man inte behöver.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
JimmyB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:19 pm
Ort: Hede

Re: Bensintank Volvo 240

Inlägg av JimmyB »

Zurfer, Den Aeromotive-lösningen fungerar säkert bra. Det blir dock en del pengar innan den är hemma i Sverige med tull och momsen betald, sen har man kvar allt jobb. Men som sagt ett bra kit att bygga på och värt en fundering.

Robert, yes jag vet att det går å göra enkla billiga lösningar som fungerar med en catchtank. Har en sån hemmagjord lösning på PV-n men det är bara strul, dock inte på grund av catchtanken i sig utan på grund av pumpar å den gamla bränsletanken. Så där kommer det att åka i en fuelcell som jag har liggandes. Men det ser inte riktigt rätt ut i en gammel bil med en stor skinande alu-låda bak i skuffen, men det får bli så i den..


Vebotrimmarn och The, japp jag vet att det fungerar och man kan göra det billigt med grejor från skroten eller andra bilar och skita i att sätta dit fina filter, men det kan bli dyrt också om man vill installera fina filter och ha bra pumpar och köpa en fin catchtank.. Jag är beredd att lägga en del pengar på att få till en bra och enkel lösning då det är tid att hålla på å trixa som jag saknar, det var därför som jag tänkte lägga ut en blänkare för att se om det eventuellt fanns någon fler som var intresserad, inte för att bli skrattad åt.
Om man skall dra det så långt som att man inte behöver, så behöver jag ju inte trimma bilen heller, då behöver jag ju inte lägga ut nå pengar alls.. Haha, kunde inte låta bli ;-)
Tack för alla kommentarer/synpunkter, det finns mycket kunskap och ideér på detta forum.
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Skriv svar