guldiga säten
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
guldiga säten
Ser ganska ofta toppar som har guldiga säten. vad är det för material? mässing?
varför har man det materialet?
https://www.youtube.com/watch?v=EsFq8N4Me7E
mvh!
varför har man det materialet?
https://www.youtube.com/watch?v=EsFq8N4Me7E
mvh!
mvh! Jonathan Hall
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: guldiga säten
Man använder lite olika matrial, men det är inte mässing.
Det är ofta nån modell av lagerbrons.
Hursom, högvarviga motorer trivs med detta pga ventilens landning på sätet är lite mjukare.
Det stressar ventilen mindre.
Det är ofta nån modell av lagerbrons.
Hursom, högvarviga motorer trivs med detta pga ventilens landning på sätet är lite mjukare.
Det stressar ventilen mindre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: guldiga säten
stellite 3 används ibland till ventilsäten
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: guldiga säten
Det finns bland annat kopparberyllium men här hemma användes ofta aluminiumbrons JM7-20 förr.
Jag reparerade en trasig Pro Extreme topp i lördags kväll och bytte kopparberyllium sätet mot JM7 eftersom det var allt jag hade.
Han vann i söndags i Malmö så det funkade en tävling men det ska bli kul att se hur JM7 klarade 55 graders säten.
Det finns tydligen Ampco 45 aluminiumbrons som används som säten idag.
http://www.enginebuildermag.com/2016/03 ... and-seats/
Erland
Jag reparerade en trasig Pro Extreme topp i lördags kväll och bytte kopparberyllium sätet mot JM7 eftersom det var allt jag hade.
Han vann i söndags i Malmö så det funkade en tävling men det ska bli kul att se hur JM7 klarade 55 graders säten.
Det finns tydligen Ampco 45 aluminiumbrons som används som säten idag.
http://www.enginebuildermag.com/2016/03 ... and-seats/
Erland
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: guldiga säten
Tack för alla svar
här verkar det finnas lite att läsa på om! jag trodde man ville ha hårt material i ventilsäten brons är inte särskilt hårt är det nån skillnad på vanligt brons och lager brons?
kopparberyllium, jag har hört om berylliumbrons(kanske liknande?) jag har för mig att det kan blir ganska hårt om man härdar det men är mjukt och lätt bearbetat innan härdningen.
här verkar det finnas lite att läsa på om! jag trodde man ville ha hårt material i ventilsäten brons är inte särskilt hårt är det nån skillnad på vanligt brons och lager brons?
kopparberyllium, jag har hört om berylliumbrons(kanske liknande?) jag har för mig att det kan blir ganska hårt om man härdar det men är mjukt och lätt bearbetat innan härdningen.
mvh! Jonathan Hall
Re: guldiga säten
Sen får man ju tänka på livslängden också. Mjuka säten i bruksbilen är väl inte så bra antar jag men på en åka fort bil som servas och rivs mest hela tiden så spelar det mindre roll.
Re: guldiga säten
Che säljer bra säten om du behöver. Används för sin hårdhet ihop med värmeledningsförmåga.
Egentligen är det onödigt med bronssäten till annat än titanventiler.
Egentligen är det onödigt med bronssäten till annat än titanventiler.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960