Volvo 945 16v Turbo busbil.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Volvo 945 16v Turbo busbil.
Försöker fullfölja detta projekt med bilder osv. Går väl inte i något jätte tempo men jag har inte bråttom.
Tänkt att bli en rolig busbil. Och så är de ju roligt att ha något att pilla med.
Har hållit på med volvo många år, så de är liksom där man hamnar jämt.
Är väl inget obeprövad projekt jag håller på med precis, men är rätt skönt de med. Då hittar man ju hjälp fort
Mitt mål är runt 500hk, vore roligt att nå det målet
Funderar på ett Maxxecu street när det börjar bli aktuellt med sprut. Och tänkt att köra på 98oktan. finns ju fan inge e85 längre i denna by
Motor: (än sålänge)
B230fk
12.9 insex topplocksbult
Nya lager (NE)
ACM stakar
Svarvade b234 kolvar, orginal borr.
Hastings kolvringar (0.50 gap)
B234 topp (blir genomgången med nya tätningar inslipade ventiler)
orginalkammar
H1e med #16 hus från super hx40 (blir nog en super hx40 ist med samma hus)
50mm wastegate
pulssplit grenrör (under uppbyggnad)
Fyller på när jag skaffat mer grejer, ge gärna tips på bra grejer som jag kan behöva.
här är lite bilder. vart ganska många i den första uppdateringen.
hoppas ni gillar det, kom gärna med sypunkter o idéer till mitt mål.
Svarvade kolvar, 1mm rakt över, 1mm i grytan nån mm breddad gryta.
AN12 oljeretur i knackad i blocket.
Är beggade ACM stålstakar. hade nya bult från Verdi som jag satt i så de vart nya bult iaf.
En styck typ färdig bottendel för 16v topp, även svarvad remskiva till 2 spårig och för 16v bredd drev.
Var lite rabatt så slog till på en fräsig fuelrail.
Gamla #19 vs nya #16 avgashus. vart lite mer plats under huven med detta hus
Hade ner axeln o målade upp den + lite till. byggde även ett ställbart panhardstag.
Sitta still stolar, tänkt att sätta i en bur och riktiga bälten med så man sitter lite säkrare.
Ganska rensat motorrum med en dummie motor och låda moterat för att kunna bygga allt runtikring grenrör m.m innan riktiga motorn åker i.
ska väl hålla de så rensat jag kan med massa onödigt skit som inte behövs.
Lite dammig bild på karossen. ska försöka hålla den åt den mörka färgen tänkte jag.
Var väl allt för stunden.
Tänkt att bli en rolig busbil. Och så är de ju roligt att ha något att pilla med.
Har hållit på med volvo många år, så de är liksom där man hamnar jämt.
Är väl inget obeprövad projekt jag håller på med precis, men är rätt skönt de med. Då hittar man ju hjälp fort
Mitt mål är runt 500hk, vore roligt att nå det målet
Funderar på ett Maxxecu street när det börjar bli aktuellt med sprut. Och tänkt att köra på 98oktan. finns ju fan inge e85 längre i denna by
Motor: (än sålänge)
B230fk
12.9 insex topplocksbult
Nya lager (NE)
ACM stakar
Svarvade b234 kolvar, orginal borr.
Hastings kolvringar (0.50 gap)
B234 topp (blir genomgången med nya tätningar inslipade ventiler)
orginalkammar
H1e med #16 hus från super hx40 (blir nog en super hx40 ist med samma hus)
50mm wastegate
pulssplit grenrör (under uppbyggnad)
Fyller på när jag skaffat mer grejer, ge gärna tips på bra grejer som jag kan behöva.
här är lite bilder. vart ganska många i den första uppdateringen.
hoppas ni gillar det, kom gärna med sypunkter o idéer till mitt mål.
Svarvade kolvar, 1mm rakt över, 1mm i grytan nån mm breddad gryta.
AN12 oljeretur i knackad i blocket.
Är beggade ACM stålstakar. hade nya bult från Verdi som jag satt i så de vart nya bult iaf.
En styck typ färdig bottendel för 16v topp, även svarvad remskiva till 2 spårig och för 16v bredd drev.
Var lite rabatt så slog till på en fräsig fuelrail.
Gamla #19 vs nya #16 avgashus. vart lite mer plats under huven med detta hus
Hade ner axeln o målade upp den + lite till. byggde även ett ställbart panhardstag.
Sitta still stolar, tänkt att sätta i en bur och riktiga bälten med så man sitter lite säkrare.
Ganska rensat motorrum med en dummie motor och låda moterat för att kunna bygga allt runtikring grenrör m.m innan riktiga motorn åker i.
ska väl hålla de så rensat jag kan med massa onödigt skit som inte behövs.
Lite dammig bild på karossen. ska försöka hålla den åt den mörka färgen tänkte jag.
Var väl allt för stunden.
Senast redigerad av Joakim Borg den tor okt 18, 2018 5:20 am, redigerad totalt 4 gång.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
behöver lite tips.
hur ska jag nå 500hk?
behöver spridare tex, vad ska jag ha?
nån som vet om man kan använda triggern från svänghjulet och orginal vr givare till maxxecu?
Funderar på koppling till bmw låda, tänkte använda volvo lh pottsvänghjul. (de från b230f m47) vilken tryckplatta och lamel behövs?
hur ska jag nå 500hk?
behöver spridare tex, vad ska jag ha?
nån som vet om man kan använda triggern från svänghjulet och orginal vr givare till maxxecu?
Funderar på koppling till bmw låda, tänkte använda volvo lh pottsvänghjul. (de från b230f m47) vilken tryckplatta och lamel behövs?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Trevligt bygge!
Hade i stort sett identisk setup på min isbil för några år sen och tipsar gärna om att köpa dit ett bättre svänghjul.
Hade 4 potthjul och satte dit det bästa av dem med en förstärkt platta och sinter (inmätt o shimsad).
Skiten exploderade när det greppade och tog med sig block, topp, styrstång, bromsrör mm. .
Hade i stort sett identisk setup på min isbil för några år sen och tipsar gärna om att köpa dit ett bättre svänghjul.
Hade 4 potthjul och satte dit det bästa av dem med en förstärkt platta och sinter (inmätt o shimsad).
Skiten exploderade när det greppade och tog med sig block, topp, styrstång, bromsrör mm. .
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Fyfan de lät inge trevligt
Ja då kanske man skulle satsat på annat svänghjul med då så man slipper nå explosioner, tack för tipset.
De gör ingen skillnad om man svarvar om svänghjulet? du menar att jag skulle haft ett i stål ist va?
Ja då kanske man skulle satsat på annat svänghjul med då så man slipper nå explosioner, tack för tipset.
De gör ingen skillnad om man svarvar om svänghjulet? du menar att jag skulle haft ett i stål ist va?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Jo ett i stål med sprängskydd runt svepet är det jag föreslår.
Då de jag hade så fanns det små sprickor kring anliggningsytan på 2 av dem, tog ett av de andra utan synbara sprickor men vad hjälpte det med mer än dubblad effekt och slir
Svarva hjälper nog inte då grundproblemet är att svänghjulen är gjutna.
Då de jag hade så fanns det små sprickor kring anliggningsytan på 2 av dem, tog ett av de andra utan synbara sprickor men vad hjälpte det med mer än dubblad effekt och slir
Svarva hjälper nog inte då grundproblemet är att svänghjulen är gjutna.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Får bli ett i stål ist då
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Byggde fästen till intercoolern ikväll. så vart den placerad. får kapa ur lite plåt för tryckrören sen.
3" anslutning & 450x350 tror jag måtten på cellpaketet var.
Ska borra lite sportiga hål där regskylten sitter för lite mer flås sen med.
3" anslutning & 450x350 tror jag måtten på cellpaketet var.
Ska borra lite sportiga hål där regskylten sitter för lite mer flås sen med.
Senast redigerad av Joakim Borg den tis okt 16, 2018 7:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Kapade bort lite plåt på fästet för servobehållaren lite och sprayade den svart. spraya under huven med som de saknas färg jämt på 940.
monterade dit btren där med. blir AN8 slang till bränsle fram & tillbaka.
monterade dit btren där med. blir AN8 slang till bränsle fram & tillbaka.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil.
Fick hem ett litet paket från KL racing.
Ett oljefilter (lilla modellen typ MANN w77)
an4 m14x1.5 adapter till olja ut från blocket.
var även bort till lokala lastvagns verkstan och köpte en ny o-ring till termostathuset.
Blev rätt tight med vattenröret
jäklar vilken skillnad på storlek orginal b230 vs MANN w77. är inget MANN filter med samma storlek.
lite bättre plats mot motorfästet
Hjälp
Funderar lite på slangstorlek till oljekylaren.
av plats skäl funderade jag på an8? men blir de för klent? lär man upp på an10 tro? har ni några tips? så jag vet vad jag ska beställa.
Ett oljefilter (lilla modellen typ MANN w77)
an4 m14x1.5 adapter till olja ut från blocket.
var även bort till lokala lastvagns verkstan och köpte en ny o-ring till termostathuset.
Blev rätt tight med vattenröret
jäklar vilken skillnad på storlek orginal b230 vs MANN w77. är inget MANN filter med samma storlek.
lite bättre plats mot motorfästet
Hjälp
Funderar lite på slangstorlek till oljekylaren.
av plats skäl funderade jag på an8? men blir de för klent? lär man upp på an10 tro? har ni några tips? så jag vet vad jag ska beställa.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil. slang storlek hjälp sökes.
Ingen som kan säga nåt om slangstorlek till oljekylaren?
nåja, snickrade ihop en vevhusburk med skiljevägg inuti och avtappning under på förmiddagen.
ska ha den där kranen som ligger vid lyset under batterihyllan, så går de givetvis en slang från burken ner till den. (svårt att skriva ner tankarna ifrån huvudet så de låter bra)
biltema 40mm filter och lite svart färg jäkla skitigt o rostigt överallt, de ska givetvis fixas till senare.
nåja, snickrade ihop en vevhusburk med skiljevägg inuti och avtappning under på förmiddagen.
ska ha den där kranen som ligger vid lyset under batterihyllan, så går de givetvis en slang från burken ner till den. (svårt att skriva ner tankarna ifrån huvudet så de låter bra)
biltema 40mm filter och lite svart färg jäkla skitigt o rostigt överallt, de ska givetvis fixas till senare.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil. AN8 eller AN10??
Ska du köra AN-slang eller hydraulslang med JIC-kopplingar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil. AN8 eller AN10??
Jag tänkte köra AN slang
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil. AN8 eller AN10??
Nog lär AN8 räcka, det är ju 1/2" (8/16")
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Volvo 945 16v Turbo busbil. AN8 eller AN10??
Tack för svar! då kör jag på de. blir de lite mindre kopplingar vid termostaten
förresten har du kolla på vad de är för gäng i termostaten?
förresten har du kolla på vad de är för gäng i termostaten?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing