Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 19, 2018 1:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Budgetbygge med 631-topp
InläggPostat: mån okt 15, 2018 1:30 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm
Inlägg: 4
Leker med tanken att bygga en budgetmotor för folkrace av en 631 topp och en "normala" kolvar. Tanken är att sänka ventilerna 3mm och forma ett litet förbränningsrum i locket och fräsa in utrymme för ventilerna i kolvarna. Låter det dom ett möjligt projekt? Hur portar man 631 locket smartast? Iden verkar vara att få snurr på inkommande luften. Lönar det sig att bara fortsätta på det och snygga till böjen eller lönar det sig att öppna upp på båda sidor av ventilen? Jag vet att det skulle vara enklare med ett 531 men jag har några 631:or och det skulle vara interssant att pröva på något nytt..Förgasarna är 40mm Keihin från nån Kawasaki och dom fungerar bra på min nuvarande B230 med 13.3 lyft och lätt portat 530.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 4:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 382
Ort: Norge
Vi gjorde det der for ca. 20 år siden. Blokken ble hövlet ca. 3 mm, stemplene ble dreiet ca. 3 mm, ventillommene i stemplene ble portet enda dypere, 631 toppen (vortec, screw, swirl) ble portet og isatt oppgraderte ventilfjärer og en GT6 kam.
2 stk Strömbergforgassere med E85 nåler ble satt på ett AQ140-style innsug og så ble det brukt en "#185" fordeler med lett kortet tenningskurve pga böyde stoppere for vektene. Gikk helt ok i bilcross i årevis. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Det är fullt möjligt frågan är hur Mkt man vågar sänka ventilerna utan att byta sätesringar det måste ju finnas gods kvar där så dom inte släpper.
Ju mer av snurren man får bort på luften ju bättre så ju mer man filar sidan som hänger in i kanalen ju bättre tills det går hål där.
Är ju lika på en 531 man gör ju en väldigt stor kanal innan man tar något på bredden i svängen på den större sidan utan ju mera symmetriska kanalens sidor blir ju bättre.
Avgas kanalen är som alla andra volvo så stor radie som går och gå ner i aria igenom hela svängen om det är möjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 17, 2018 5:50 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm
Inlägg: 4
Hur mycket kan man ta från den "täckta" sidan av insugskanalan innan man kommer in i en kylkanal? Har nån bilder på en portad 631:a?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 27, 2018 10:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Har en påbörjad 631 då jag för något år sedan hade tankar på att göra en sådan till en 2150rc motor tror jag skrev något om det på forumet.
Ksk provar göra den klar till folkrace framöver då utan att byta sätesringarna och med 44/35 b20 ventiler. (B20 ventilerna har jag för mig var lite längre än vanliga b23 ventiler så dom skulle passa bäst längdmässigt med sänkta säten av det som fanns att tillgå gratis typ)
Kan skicka bilder och ev flödesvärden isåfall men tar säkert någon månad innan den blir klar.
Det är ganska tunt har jag läst iaf vet tyvär inte hur och vart har man en skrotstomme kan man ju grovfila en kanal tills det går hål där man tror sig vilja slipa mest så ser man eller kapa isär och mäta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 27, 2018 10:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 731
Ort: lycksele, norrbyberg
jag tror b20 ventilerna har lika långa skaft som b230k. du cå, de finns nog en 631 topp liggandes du får handla av tessan sen raset :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 28, 2018 4:28 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm
Inlägg: 4
CÅ, vilka kolvar har du tänkt använda?
Om man sänker ventilsätena 2,5 mm slipper man använda lash-caps med den slipade kammen jag tänkte använda ( 13,4 lyft vid 0 spel)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 28, 2018 8:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Lyftet runt tdc är ju det som spelar roll för hur Mkt ventilfrigång man behöver.
Gör jag en folkracetopp beror det på hur stor volym jag kan få på förbränningsutrymmet om det blir sug eller turbo kolvar vilket som måste man nog fräsa för mera ventilfrigång men turbokolven klarar ju mera pga sin större grop så det avgör jag när toppen är klar i det fallet och man antingen har utförliga värden på kammen eller moterat den i toppen så det går mäta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 01, 2018 3:03 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 15, 2018 1:15 pm
Inlägg: 4
CÅ, hur stora förbränningsrum siktar du på att få till?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 01, 2018 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 531
Ort: lycksele
Det får man ju räkna på vilket komp förhållande man vill ha.
Jag gör det så stort som möjligt som jag tror är bra ur flödessynpunkt sedan får man ta resten i kolvarna.
Tex 12-1 i kompa på en b230 579/12= 48,25cc totalt med kolven i tdc packningen tar väll 7cc så ca 41cc i förbränningsutrymme+kolv (om jag nu tänkte rätt) och gissar att det inte blir mer än max 25cc i toppen med org sätesringarna kvar utan att vara rädd för att dom släpper men har inte rört den biten alls än så det får jag mäta efter man slipat/mira,t


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010