Varför DBW?
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Varför DBW?
Vilka är fördelarna med att konvertera till elektroniskt gasspjäll på en hårt trimmad turbomotor med eftermarknadssprut?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Re: Varför DBW?
Jag är egentligen inte alls påläst nog. Men vad jag snappat upp så får du möjlighet att reglera gasen efter varvtalet mer oberoende av pedalläget. Man kan med andra ord rampa på gasen efter varvtal och på så sätt ändra karaktären på motorn.
Typ som med en bra laddtrycksstyrning.
Typ som med en bra laddtrycksstyrning.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Varför DBW?
Lättare tomgångsreglering och kallstart.
Man kan använda mycket större spjäll utan att lida av överkänslighet i gasrespons tack vare proggressiv trottelstyrning.
Man kan använda mycket större spjäll utan att lida av överkänslighet i gasrespons tack vare proggressiv trottelstyrning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Varför DBW?
Vissa sprut har ju även möjlighet till Antispinn, ihop med elektriskt spjäll.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Varför DBW?
Om man har elektroniskt styrd automatlåda kan man låta nästa växel gå i utan belastning trots pedalen i mattan...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Varför DBW?
Hur mycket fördelar man har av DBW beror ju på hur mycket inställningar det finns i ECU:n
1: Progressiviteten på spjällrörelsen kan man ha olika beroende på ingång aktiverad eller inte.
2: Antispinn /effekt begränsning tex växelberoende 1:n max 40% på spjälläget 2:n 60%
3:n 80% fast man gasat fullt på pedalen.
3: Launch control / respons det behövs ingen throttle kicker som håller uppe gasspjällen
eller extra tillförsel av extra luft etc... sen går den att göra mycket snällare lyssna
på nya rallybilar.
1: Progressiviteten på spjällrörelsen kan man ha olika beroende på ingång aktiverad eller inte.
2: Antispinn /effekt begränsning tex växelberoende 1:n max 40% på spjälläget 2:n 60%
3:n 80% fast man gasat fullt på pedalen.
3: Launch control / respons det behövs ingen throttle kicker som håller uppe gasspjällen
eller extra tillförsel av extra luft etc... sen går den att göra mycket snällare lyssna
på nya rallybilar.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Spiidfriik
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
- Ort: Piteå
Re: Varför DBW?
Tack för svar!
Antispinn, boost by gear, flat shift och launch med "respons" kan man ju ha även med vajerspjäll, men ni menar att det funkar bättre ihop med elspjäll?
Jag kör med separata spjäll och kommer så att göra även om det blir elspjäll. Men jag antar att det (ITB) inte ändrar nåt vad gäller fördelarna med att konvertera till DBW?
Nackdelar då?
Antispinn, boost by gear, flat shift och launch med "respons" kan man ju ha även med vajerspjäll, men ni menar att det funkar bättre ihop med elspjäll?
Jag kör med separata spjäll och kommer så att göra även om det blir elspjäll. Men jag antar att det (ITB) inte ändrar nåt vad gäller fördelarna med att konvertera till DBW?
Nackdelar då?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Re: Varför DBW?
Sen så slipper man ju den där fula jävla gasvajern!
Nackdel är väl tiden det kan ta att få allt att funka perfekt jämfört med ett mekaniskt
Nackdel är väl tiden det kan ta att få allt att funka perfekt jämfört med ett mekaniskt
Re: Varför DBW?
Flera BMW S-motorer kör ju med DBW på separata spjäll, t.ex S62
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- möller
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Varför DBW?
Kör man maxxecu kan man även ha farthållare med DBW
Jimmie Arhammer
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.