Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Erland Cox »

272 hästar är en enorm effekt med 48 Dellorto.
240 är max som jag har hört innan.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Jarmo Y »

Jag är en enorm trimmare :hihi: om jag tar bilen till en annan bänk här i närheten blir det 272 x 1.1 = 299hk.
50 webers, 46 halsringar (46 är 25% större än 42) har gett samma effekt på 2.8-2.9 531 volvos i samma bänk. Därför vill jag prova hur skulle det bli med 50,s. De andra motorer har haft 50/40 ventiler, jag hadde 48/38. 50 grad sätena in och ut, Serdi tool. 15mm ventillyft. Vid högsta kolvhastighet toppen flöder med insug och förgasare över 250 cfm/28" med bra fps. Visst det blir hästar.
En 2.8 sweden två valve evo motor har varit inte lika bra som dethär, de första evo motorerna. Nyare version är bättre förstås tror jag.

Om man räknar säteshastighet med 50mm ventil på dethär hk nivå, jag tycker att 48mm är bättre val, jag räknade till 280hk innan motorbygget men det blev det inte.
Grenrör har gjort till en mindre motor, en vanlig folkrace headders, 4-1 44.5mm utdia på primär, 57mm kollektor, hittade inte större primär, en evo grenrör finns men orkade inte byta flänsen. Det här motor går till en folkracebil, ska köras första maj, är redan för dyrt till en folkracebil.
Om någon klagar att folkrace är för dyrt i Sverige, ni kunde inte ana..

2.7 16 valve kan ha mer hästar om det bara bromsas på riktigt. Ca. 10 år sen jag gjorde en 16v topp till en 2.8 och det blev 314hk i min bänk, 324hk i en annan bänk. Flöde 334cfm/28", fortfarande i bruk, sist igår på israce tävling.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av super7 »

Jarmo Y skrev:2.7 16 valve kan ha mer hästar om det bara bromsas på riktigt. Ca. 10 år sen jag gjorde en 16v topp till en 2.8 och det blev 314hk i min bänk
Jag har ca 1 km till stället där den här motorn är bromsad, så man har ju sett en och annan motor bromsas :whistle:
vissa häftigare än ni kan ana :hihi:

Och Gunnars bromsbänk är ju ett hemma bygge som tillverkades för X-antal år sedan....och funktionen
är enkel. Det sitter en rätt så stor vridmoments mätare som han tittar på när han håller fast motorn på
bestämda varvtal sen så skriver han upp vilket vrid motorn har vid det varvtalet, effekten räknar han ut
sen via en formel.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av * * * NXJ * * * »

* * * NXJ * * * skrev:Är detta fräna objekt sålt, Nicke?

Det var några år sen vi stötte ihop med varandra på "Ume skrattar och ler" "RixFM festival" eller vad det nu var :lol:

Trist att du säljer för övrigt.

:arrow: NXJ
Det blev ett riktigt trådlyft på min fråga men inget svar från trådskaparen ännu

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Nicke Lindgren »

Hej.

En har visat intresse för 2.5L underdelen men i övrigt finns allt kvar.

Nyseparerad (igen) och blir arbetslös i sommar så projektet bör avyttras.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Nicke Lindgren »

Projektet står fortfarande kvar i min ägo.

Hör av er om ni är intresserade. :hihi:

/Nicke
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Nicke Lindgren »

Har nu lagt upp några bilder på lite av det som finns på photobucket.

Klicka på bilden.


nlindgren3@gmail.com

070-6350876

Bild
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Nicke Lindgren »

Motorn finns till salu.

Annons på blocket:

http://www.blocket.se/vi/68986277.htm
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av whilliam »

Nickes topplock sitter numera i en "sugmotorturbobil" med en helt enorm körbarhet, turbon i skuffen, vid strax före 4000rpm börjar laddet synas med 0.1bar övertryck för att sakta öka till 0.36bar vid maxvarv. Den låter som vilken sugis som helst när man torrgasar och för övrigt också. Blå kurva är med bortkopplad tryckslang för att se i fall turbon sitter i vägen på de lägsta varvtalen, grön kurva är utan "strypande" luftfilter (gick för magert då, 98 oktan soppa) röd kurva är så som bilen körs, med ett luftfilter som hindar effekten.
Bild
Rimbo Martin skrev så här när bilen blev bänkad:
Jag har mappat denna på gata för ett par år sedan, det är en B230 16V med 2.9 liters volym, eftersom jag endast mappar Marelli, så satte jag i ett sådant fastän det är BMW 52mm spjällhus på motorn. "Råkade" mappa den UTAN mapsensor (han körde alltså med runt 300Hp och även vinterkörning med kallstart o så, med endast motortempgivare och vevaxelgivare, ingen spjällpot, ingen mapsensor, ingen lufttemp) självklart kan man inte göra så på en riktig gatbil men på denna "lekbil" funkar det hur bra som helst (numera, när det sitter en specialbyggd turbo i skuffen så är det även mapsensor inkopplad)


När jag mappade den så resonerade jag som så: ska ju konkurrera med ett par gamla Webrar, hur svårt kan det va (och det va det inte, trots att alla säger hur svårt det är att mappa vassa sugisar, särskilt med ett Marellisprut)


Turbon är byggd för att inte ge något motstånd på avgas (jag vill behålla hans dyra sugmotoregenskaper) den har en turbin som är god för över 1000Hp med 72mm exducer samt en kompressor med liten inducer för att ge en laddkurva som stämmer på denna bil, jag skulle vilja se nån annan turbobyggare prestera något motsvarande? Allt är gjort med enkla beräkningar och min egen intuition på hur man dimensionerar turbos. Målsättning var att nå 430Hp i motorn åtminstone över 400 men absolut inte mer än 450 eftersom en så här stor Volvomotor inte skulle tåla mer än så....


Grenröret har Aulis Poutanen gjort och det sitter kvar, samt 3" avgas och 3" alu-rör från skuffen och fram till plenum.


Från början hade avgashuset ett utlopp på 74mm (ska egentligen vara 73.2 med 72mm turbin) jag hade räknat med att svarva upp utloppet under mappningen och jag gissade att den skulle behöva tas upp till 76mm för att inte bygga laddtryck för tidigt (eller för mycket ladd, då den körs helt utan W/G) om du tänker efter lite så förstår du vilka enorma krav det ställs på att turbon är rätt dimensionerad.


Eftersom han hade 440cc spridare så visste jag att de skulle sätta stopp innan vi nått några 430Hp men med ett luftfilter som ströp lite så räckte de till så vi blev nöjda tills vidare.
(bänken är en Bosch dubbelrulle, så den ger kraftiga förluster. Effekt i motorn torde vara runt 380Hp)

Tändningen är ställd jättesent, du ser en liten puckel vid 6500rpm och där la jag på ett par graders tändning och den svarar direkt, är nog inga problem alls att få 400+ med en lite "mindre försiktig" tändning (och större spridare)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Steve »

En stor fråga är när herr Rimbo ska börja våga skriva under en egen användare?

Två olika personer kan inte skriva så lika :lol: :lol:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Kadett4wd »

Tror pastor palm är en mycket bra duperare, han verkar kunna lura folk att kunna gå genom eld för honom.
Eller så har du rätt Steve ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Steve »

Hur många förkortar t.ex. ordet wastegate till W/G? Både whilliam och Rimbo iaf..

Och det är bara ett av många exempel :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av whilliam »

Jag lade in effektkurvan för att ge Nicke lite cred. Tycker att hans projekt var superhäftigt och synd att han blev tvungen att sälja av. Nu får ni se att toppen iaf. har kommit till användning :lol: sitter i en Amazon med underbar körbarhet, vad tycker ni om kurvan? När den gick som sugis så saknades lite pulver på de allra högsta varvtalen och detta var det billigaste sättet att få den o dra fint på varv, samtidigt som lågvarvsegenskaperna behölls.

Självklart "vågar" Rimbomartin skriva, men han kanske inte har lust att ta sig tid....... Mycket av det jag postar är klippt direkt ur text från hans mail och därför blir det självklart lika :wink:

W/G kommer däremot från all kontakt med leverantörer, vi har förkortningar för allt möjligt, liten gissningslek, vad tror ni följande står för: (engelska)
S/W, C/W, B/H, T/H, T/B
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av Steve »

Nu var W/G bara ett av många exempel, ska jag verkligen måsta lägga ner tid och visa dom?

Om nu det inte är alla inlägg som skrivs av Martin så är det bra många, och då menar jag inte bara dom där det skrivs att det är citat från honom
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.

Inlägg av whilliam »

Vad tyckte du om effektkurvan?
Lägga ner tid o visa, begriper inte vad du menar (känns överflödigt att "slå in vidöppna dörrar")
I förra posten står det så här: "Mycket av det jag postar är klippt direkt ur text från hans mail och därför blir det självklart lika" om du nu läser det igen, så kanske polletten trillar ner?
Vill du tvunget fråga Martin något direkt så föreslår jag att du ringer på 0729332356, du kan fråga mig också för vi har supertät kontakt både natt o dag
Skriv svar