Thomas Volvo 240 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Hallå i kylan,

Har funderat på att veva ihop en tråd gällande min 244 -83 jag köpte för ca 4 år sedan om det finns något intresse för detta.

Jag var ute efter en fin 240 och ramlade över denna på blocket i Övik och blev i eld och lågor direkt.

Bilen i fråga är en 244 -83 som vid köpetillfället precis fått lite ny plåt, en ny lack och var utrustad med det tidsenliga R-sport turbokitet som monterades av Volvo-verkstäderna på 80-talet.

Sagt och gjort åkte jag för att kolla på bilen och blev positivt överraskad. Jag har själv jobbat med bilplåt sedan jag gick ut skolan och det som gjorts på Volvon var verkligen snyggt gjort!

Blev störtkär direkt och en affär kunde inte undvikas Bild Ett annat plus var att det i tilläggsinformationen endast står T31B (motor ändrad) utan annan tilläggstext så det lämnar ju lite bra möjligheter.

2 bilder då jag precis var hemkommen efter första tvätten

Bild

Bild

Åkte en sommar med bilen i stort sett som den var när jag köpte den förutom byte av fälgar, men sommaren efter kände jag att B21ET:n med förgasarturbon saknade lite knuff och att det skulle vara roligt med lite mer effekt. Då blev det som det oftast blir med sådana här bilar ”man bara ska åka” att bli lite ändrade planer.

Kom över ett MS1 v3 av en granne som åkte i tillsammans med ett extraktorgrenrör och en T3/T4 turbo ( jag vet, jag trodde också att det skulle fungera bra i mina drömmar ).

Åkte så nästa sommar och fick bilen att gå hyfsat bra, men inte så som jag hade önskat. Det fattades effekt!! Och jag hade även problem med surge som jag senare förstod att man ska akta sig för dessa aggregat.

Motorrummet så som det såg ut efter montering av sprut osv.

Bild

Åkte så sommaren därpå, men efter undanställning då säsongen var över bestämde jag mig för att bygga ny motor.

Fick tag i ett FK-block med 531-topp som renoverades med nya lager och ringar samt H-profilare och en Schwitzer S200 köptes. En KLR T3 kam monterades och toppen fick en tillputsning och mirafräsning av Krister Björk.

Bild

Bild

Bild

Pannrummet så som det ser ut idag

Bild

Bild

Även lite övrigt har hänt med bilen sedan inköp så som andra fälgar (ja jag vet att alla åker MK18 men dom sitter ju så s*tans bra på 240 ), montering av coilovers, en grupp-a vinge och lite andra småsaker

Bild

Bild

Bild

Bild

Även 3,91 utväxling och aussielocker diff monterades i somras, och vilken skillnad det blev jämfört med den ruttna 3,54 som satt där original.

Bild

Bild

Efter lite mer gatmappning började bilen gå riktigt bra vilket började märkas då M45:orna rasade på löpande band av bara ren segdragning (3ans växel som vanligt)

Bild

Då valde jag att montera en M90 jag hade liggandes vilket medförde ombyggnation till hydrauliskt koppling och lite annan justering, men oj vad trevlig den blev att köra med de växellägena och en 5:e växel att peta i Bild

Bild

Bild

Efter detta har jag även monterat en lös hastighetsmätare jag hittade i Kina med induktiv givare som sitter i vänster framhjul för att slippa gnäll vid besiktningen.

Blev även en sväng till Motor Nord i somras för effektmätning

Bild

Ja lite snabbt sammanfattat är det så här det ser ut nu och bilen börjar bli exakt så som jag vill ha den. Har kört ca 100 både hårda och mjuka problemfria mil i sommar med nya motorn så visionen är att bara åka till sommaren utan större ingrepp och ev ta något varv på Bus1 på Mittsverigebanan och diverse bilträffar.

Finns det intresse kommer jag i denna tråd uppdatera löpande vad som händer och sker med bilen i framtiden Bild

Bjuder på ett klipp innan bilen ställdes undan då aussielockern precis hade monterats. Blev genast lite annorlunda att köra, så nu måste man lära sig att köra bil också Bild

https://youtu.be/GUiD4PLnRYo

Dagens motorrecept ser ut som följer:

Block: B230FK med oljekylda kolvar
Topp: 531 portad och mirafräst med std. ventiler. WT-service hårdare fjädrar.
Kam: KLR T3
Stakar: H-profil
Kolvar: Std FK
Grenrör: Kl extraktor ombyggt för extern wastegate
Turbo: Schwitzer S200
Wastegate: Extern 47 mm
Sprut: Megasquirt 1v3
Spridare: Rc 750cc
Bränsle: 98
Bränslepump: 1st Bosch 044


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av thomass den tis dec 18, 2018 2:20 pm, redigerad totalt 2 gång.
/Thomas Sörensen
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av patrikh »

Trevlig bil :thumbright:

Vad blev det för siffror från bromsningen?
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Tackar

Landade på 275whp vilket blev en liten besvikelse. Men bromsningen gjorde jag mest för att se vad jag och kompisen lyckats med när vi mappat efter gatan.

Vi hade tyckt att motorn utvecklade mycket värme trots vettig tändmapp, och det var då vi upptäckte att tändningen flyttade sig ca 7 grader från 1000rpm - 5000rpm när vi strobbade den.

Fick till det och efter det blev det galen skillnad, har dock inte varit och bromsat nåt mer efter detta men skulle tro att jag passerat 300-strecket iallafall


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
Volvo214
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jan 17, 2013 9:55 pm
Ort: Bohuslän

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av Volvo214 »

Mycket intressant bil.
Väldigt uppfriskande med en clean körvänlig bil bland allt effektjagande som det är idag.

Och äntligen nån som inte bryr sig vad andra tycker.
Tänker mest på att du kör mk18 för att DU tycker det är snyggt och inte för att det ska va så ovanligt och speciellt.

Detta gäller sävar forumet överlag.
Allt känns så mycket seriösare här.

Skriver ytterst sällan men jag var bara tvungen till skriva några snabba rader och ge dig en eloge.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Volvo214 skrev:Mycket intressant bil.
Väldigt uppfriskande med en clean körvänlig bil bland allt effektjagande som det är idag.

Och äntligen nån som inte bryr sig vad andra tycker.
Tänker mest på att du kör mk18 för att DU tycker det är snyggt och inte för att det ska va så ovanligt och speciellt.

Detta gäller sävar forumet överlag.
Allt känns så mycket seriösare här.

Skriver ytterst sällan men jag var bara tvungen till skriva några snabba rader och ge dig en eloge.

Mvh Peter
Tack för de värmande orden! Riktigt kul att höra! :-)

Ja jag har faktiskt som mål att sträva efter en halvvass karaktär och ändå behålla driftsäkerhet och körbarhet, och samtidigt behålla bilen besiktningsbar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av robinb3rgsten »

Riktigt tjusig 240 den får du gärna fortsätta uppdatera om
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

robinb3rgsten skrev:Riktigt tjusig 240 den får du gärna fortsätta uppdatera om
Tack! Bild Ska bli Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Slänger in en bild som egentligen borde legat längst upp i tråden, men det är då bilen precis var nylackad och klar för ihopmontering Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Slänger in ett klipp från när jag och en kompis var ner med våra bilar till Junggren. Här ett klipp på kompisens. Helt standard kaross i slitet(!!) skick med ett standard B230-block med 16V topp med h-profilare. MS1v3 och i övrigt bara budgetdelar förutom aggregatet som var ett Super HX40. Detta var alltså i vårt ingångsstadie när det gäller mappning osv.

Första pullet gav 312whp med vår gatmapp med väldigt feg tändning på 98-oktan. Då vi hade problem med misständningar fick vi tipset att knacka stiften till 0,40mm. ”Bonnigt” tyckte vi och skakade på våra huvuden men sagt och gjort. Nästa pull gav 354whp utan övriga ändringar Bild Sista pullet slutade på 401whp efter lite finjustering av soppa och då fortfarande med väldigt feg tändning. Denna bil fick smaka både isåka och hård gatkörning men bara gick och gick tills han sålde den vidare.

https://youtu.be/DUhRBQI1z9I



Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Då 240:in står i dvala och väntar på sommaren så måste man ha nåt annat att göra. Jag och en kompis köpte i höstas en slut 944LTT med hål i blocket som ska gå som isbil.

Tanken var ett RIKTIGT snabbygge men det höll inte som vanligt. Blev inköp av ett MS2 och ett gammalt B230A block.

Motorn fick nya lager och ringar och toppen hårdare fjädrar och en garageportning. FK-stakar monterades och vi svarvade ner kolvarna några mm. En Schwitzer S2 ska få agera respirator. Motorn har stått redo sedan i höstas då tiden inte funnits att bygga vidare.

Men i veckan har vi fått några frikvällar från barn och sambos så nu har det hänt lite iallafall! Tanken är provstart i helgen.

Bild

Bild

Bild

Bild


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Då var motorn i 944an igång också. Haft ett jäkla stök med sprutet som vi till sist insåg var byggt för för någon helt annan konstellation.

Vi har haft klockren triggersignal in hela tiden, men ingen signal ut till spolen. Så det blev att fimpa det konstiga tändsteget som satt på D14 och lödde dit ett BIP373 så small den igång direkt Bild

En film på första provstarten

https://youtu.be/1oGGuMpOy20


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Säga vad man vill om kina-grenrören till 230, men kollektorn är jäkligt smidig att öppna upp för extern wg. Har gjort detta på ett par, tre stycken och det fungerar kanon Bild.

Bild

Bild


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

Nu har jag rotat fram bilen ur gömmorna och fått köra några svängar Bild Galen skillnad med nya utväxlingen och M90 på det.

Vid segdragning river den nu lös bakhjulen hejvilt på 3:ans växel, vilket är perfekt för säkra omkörningar. Men det är mycket syre i luften nu och kall asfalt vilket nog ger några extra ponnysar Bild

Bild


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
viking
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån jul 25, 2011 12:09 pm

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av viking »

Snyggt projekt !
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Thomas Volvo 240 Turbo

Inlägg av thomass »

viking skrev:Snyggt projekt !
Tack! Bild


/Thomas Sörensen
/Thomas Sörensen
Skriv svar