Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 18, 2019 12:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 18, 2018 1:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
Hej.. håller på med en motor bromsbänk..

Köpt i delar som har byggts upp under året..

Är en gammal schenck u1-20n fr0n 1968
Dock ombyggd genom åren..
Fick med ett löst datamite 3..

Har satt ihop allt nu..
Köpt ny lastcell från ebay psd-s1 1000kg
Köpt ny lastcells förstärkare Smowo Rw-st01A

Nu till problemet har kopplat in lastcellen o allt.. men när jag försöker kalibrera så får jag ej upp volten på utsignalen till datamiten..

Med en testvikt på 25.5kg på hävarmen som är 77.25cm så visar volten 0.06 ändrar jag till 10volt i förstärksten får jag max upp signalen till 0.35v

Har jag kopplat något galet eller är lastcellen på tok för stor??
Köpte en 1 tons då de satt en sådan innan.. har dålig koll på vad som behövs.. tanken är att bromsa b230 motorer på max 270hk sug.

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 18, 2018 1:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
http://forumbilder.se/H912L/20181216-194045

http://forumbilder.se/H912L/20181017-133653

http://forumbilder.se/H912L/20181017-133629

http://forumbilder.se/H912L/20181017-133618

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 18, 2018 6:20 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Inlägg: 45
Ort: uppland
Tja!
Har du provat att belasta lastcellen åt andra hållet? Jag har sprotdevices grejor och där vad det lika för mig att jag inte fick något mätvärde när jag monterade det. Fick då förklarat att lastcellen gick åt fel håll. Skiftade några kablar så hoppade det igång då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 18, 2018 7:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
Ja den visar minus vid belastning så fick ändra 2 kablar så ökar den men bara marginellt

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2018 9:32 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9892
Ort: Sävar
Jag kan nog tycka du köpte en rätt stor lastcell, 1000 kg = 10000 Nm är ju rätt långt från det du behöver mäta när motorn du nämner kanske vrider 30-35 kg.

Enligt eBay : "Sensitivity: 2.0mV/V"

Med 10V input (bekräfta gärna med mätning) ska den ge ut 2.0 mV x 10 V = 20 mV vid max belastning.

25.5 kg x 9.81 N * 0.7725 m = 193 Nm
193/10000 * 20 = 0.39 mV

Du kommer behöva kalibrera "noll" också. Spänning in behöver inte vara 0 mV ej belastad.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2018 10:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
Funderar på att beställa en mindre lastcell.. men hur räknar man ut hur stor lastcell som behövs med hävarmen o allt??

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2018 3:34 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 867
Ort: Nordmaling
Mattias har gett dig formlerna inklusive din hävarm. Sätt in dina egna värden, och du vet ju att 1000 kg=10000 Nm är för stort.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2018 4:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 84
Har ombyggt några Schenk för lastcell. Tror att jag kan hjälpa dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 19, 2018 4:40 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9892
Ort: Sävar
Säg att du ska klara mäta minst 500 Nm med din hävarm så kommer lastcellen belastas av : 500 Nm / 0.7725 m = 647 N
Då kan det vara lämpligt för dig att ha en lastcell på 1000 N = 100 kg så du har lite marginal.
(10 N/kg räknar man för enkelhetens skull, egentligen 9.81 N/kg)

Nog skulle en lastcell på 50 kg (500 N) fungera också.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 21, 2018 9:22 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 84
Hur långt är hävarmen till lastcell? 1000 kg lastcell är ganska stort, men jag har 200 till 1000 kg lastcellar i våran dynos.

Om du efter ca 500 Nm mätområde med 1000 kg (10000 N) lastcell:

M=Fr -> M/F=r

500Nm/ 10000N = 0,05m = 5 cm.

5 cm är för kort att bygga det på bromsen, så vi väljer 20 cm

0,20 m x 10000 N = 2000 Nm full scale (signalen ut 10V)

-> 350 Nm ger ut 1,75 V
-> 500 Nm ger ut 2,50 V



Bäst skulle vara 500 Nm ger 10 V

Med 20 cm hävarm:
2500 N (250 kg) lastcell.

Eller
1000N (100 kg) lastcell
50 cm hävarm.

Men, kolla var kan du bygga hävarm, bestemma längden, räkna lastcell, och välj ett steg större.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 06, 2019 1:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 627
Ort: Eksjö
Har nu efter lång väntan fått hem en ny lastcell en 100kg..

Testade o koppla in den igår.. men den visa lika som den stora 1000kg..

Får inte upp volten på denna heller så datamiten godkänner kalibreringen... får bara upp den i 0.05v

Antar att min lastcells förstärkare är kass...

Spelar ingen roll hur jag justerar.. den visar inte mer för de.. endast marginell skillnad...

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 07, 2019 1:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20887
Ort: Tomterna/sävar
hör med jeppes tools han fixar fram rätt förstärkare och våg med färdiga kablar och kontakter bara att kalibrera våg och dyna (om du inte bränt nån ingång då du testat olika grejor?)

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010