Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)
flödes siffror är väl bara trams! lite intressant är det väl ändå?
T3 fyller
2 52
4 103
6 142
8 177
10 200
12 219
14 225
16 229
18 228
inga dippar nu har flödat på alla millimetrar.
detta är en väldigt bra turbo topp som inte behöver kosta en förmögenhet för kunden då den inte tar så extremt mycket tid att göra. räcker nog mot en 800+hk iallafall under 3 bar på E85 och en custom STS kam och turbo system!
mvh jens
T3 fyller
2 52
4 103
6 142
8 177
10 200
12 219
14 225
16 229
18 228
inga dippar nu har flödat på alla millimetrar.
detta är en väldigt bra turbo topp som inte behöver kosta en förmögenhet för kunden då den inte tar så extremt mycket tid att göra. räcker nog mot en 800+hk iallafall under 3 bar på E85 och en custom STS kam och turbo system!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)
ja jag struntar i siffrorna, bara det är förbättringar. om de visas i flödesbänk eller bromsbänk så är väl det senare bättre
Skulle tro den liknar den jag gjorde åt min brorson en hel del.
Den verkar också kunna klara 800hk ~3bar
Vi ska bara byta motorblock innan vi bromsar igen, det var lite 'folkrace' om man säger så.
Första underdelen som brorson bygger så han hade ingen aning om vikten att hena cylindrar korrekt.
Killen som borrat hade borrat till färdigt mått utan hening.
Skulle tro den liknar den jag gjorde åt min brorson en hel del.
Den verkar också kunna klara 800hk ~3bar
Vi ska bara byta motorblock innan vi bromsar igen, det var lite 'folkrace' om man säger så.
Första underdelen som brorson bygger så han hade ingen aning om vikten att hena cylindrar korrekt.
Killen som borrat hade borrat till färdigt mått utan hening.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre okt 10, 2014 10:22 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)
jag retas bara lite
hur skulle man se om man va på väg åt rätt håll utan flödesbänk? det är ett bra verktyg att ha i verktygs lådan då man utväcklar nya saker och ideer sen ska det fungera i dynon och i bilen den ska gå i också med allt vad det innerbär men det är skönt att bryta ned hela forskningen lite och sikta in sig lite i toppen först bara sen jobba vidare därifrån för en bättre slut resultat.
jag ser nu också i hastighets mätaren att kanalen börjar få rätt höga hastigheter inte bara på lokala ställen utan stort sätt överallt med några undantag. kommer bli svårt att öka flödet mycket mer nu utan att börja porta ute i kanalen. minsta aria är rätt liten nu samma som på en standard topp tror jag man kan säga
mvh jens
hur skulle man se om man va på väg åt rätt håll utan flödesbänk? det är ett bra verktyg att ha i verktygs lådan då man utväcklar nya saker och ideer sen ska det fungera i dynon och i bilen den ska gå i också med allt vad det innerbär men det är skönt att bryta ned hela forskningen lite och sikta in sig lite i toppen först bara sen jobba vidare därifrån för en bättre slut resultat.
jag ser nu också i hastighets mätaren att kanalen börjar få rätt höga hastigheter inte bara på lokala ställen utan stort sätt överallt med några undantag. kommer bli svårt att öka flödet mycket mer nu utan att börja porta ute i kanalen. minsta aria är rätt liten nu samma som på en standard topp tror jag man kan säga
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Flödestest och experiment med Volvo (261cfm med 405)
tja,, man får helt enkelt chansa lite, hittils verkar jag chansat rätt.
tur eller skicklighet får nån annan bedöma.
tur eller skicklighet får nån annan bedöma.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
Du kan köra den raka delen i inloppet liten utan att direkt tappa flöde men du tappar massor av effekt när du kommer upp på varv.
Ju mer toppen ska varva desto lägre ska gashastigheten vara och definitivt inte över 260 fps i kanalen innan svängen.
Här är en 46-38 topp jag gjort från 2 till 20mm, 41,5mm under ventil in och 33,5mm under ventil ut flödad med insug och rör på avgas.
In: 48-95-137-178-210-220-232-238-239-240-bottnad styrning innan 20mm.
Ut: 42-82-109-137-157-168-171-172-bottnad styrning.
Erland
Ju mer toppen ska varva desto lägre ska gashastigheten vara och definitivt inte över 260 fps i kanalen innan svängen.
Här är en 46-38 topp jag gjort från 2 till 20mm, 41,5mm under ventil in och 33,5mm under ventil ut flödad med insug och rör på avgas.
In: 48-95-137-178-210-220-232-238-239-240-bottnad styrning innan 20mm.
Ut: 42-82-109-137-157-168-171-172-bottnad styrning.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
Är det någon som har flödat en std 531 topp på alla kanaler, skiljer det något mellan kanalerna på samma topp och skiljer det mycket mellan två olika std 531 toppar?
/Jonas Enderlein
/Jonas Enderlein
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
Det skiljer lite på olika toppar dom som gör voctoppar brukar ju provflöda flera för att hitta den bästa annars skulle jag valt den med minsta bearbetningen på innerradiesidan.
Har sett större skillnader på 405er på hur kanalen är centrerad under ventilsätena vissa är mera bearbetade på olika sidor innan det övergår till jutet det är ju dock inga jätteskillnader.
tror skillnaderna blir av hur allt ligger när dom juts och ev var dom juts så skillnaden är mindre mellan olika kanaler på samma topp än på olika toppar.
Har inga data på 531er men på 530 som haft olika bearbetning i innerradien (tror även texten mm på dom varit lite olika och att jens skrivit något om det i tråden om CNC 530in) iaf flödade sämre toppen 151 och bättre 158 och stallade vid ett högre lyft
Har sett större skillnader på 405er på hur kanalen är centrerad under ventilsätena vissa är mera bearbetade på olika sidor innan det övergår till jutet det är ju dock inga jätteskillnader.
tror skillnaderna blir av hur allt ligger när dom juts och ev var dom juts så skillnaden är mindre mellan olika kanaler på samma topp än på olika toppar.
Har inga data på 531er men på 530 som haft olika bearbetning i innerradien (tror även texten mm på dom varit lite olika och att jens skrivit något om det i tråden om CNC 530in) iaf flödade sämre toppen 151 och bättre 158 och stallade vid ett högre lyft
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
531 topparna har ganska så spritt flöde från början beroende på gjutning.
Dom flödar mellan 165 cfm-195cfm beroende på gjutning.
Det står en bokstav med en siffra på avgassidan längst upp till vänster.
Topparna som heter H1 och H4 är dom dom jag alltid får aningens bättre resultat med varje gång.
Men när man verkligen bygger om dom så spelar detta heller ingen roll visserligen!
Dom flödar mellan 165 cfm-195cfm beroende på gjutning.
Det står en bokstav med en siffra på avgassidan längst upp till vänster.
Topparna som heter H1 och H4 är dom dom jag alltid får aningens bättre resultat med varje gång.
Men när man verkligen bygger om dom så spelar detta heller ingen roll visserligen!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
Är det toppar tillverkade i olika länder?
Det finns väl dom som är gjutna i Norge?
Erland
Det finns väl dom som är gjutna i Norge?
Erland
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
Har laget ett par skjema basert på opplysninger i denne tråden.
Re: Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)
jens du har pm