lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Just det, det var en Sierra. han körde nån flygande kilometer med den samtidigt som jag skruvade med Roos Viper.
Måste ha varit på 90 talet?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Det är historia, DÅ funkade den ;)

Nu är det ny setup:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Helvete vad rörigt.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Tore Bjerke skrev:Svar til William: Veldig fin effektkurve du viser til men jeg vil heller at effekten skal komme oppover som på en sugmotor. Høgt moment i bunn av register er vanskelig å kjøre på bane. Husk at du kjører med høg kurvehastighet og skal ha kreften ned i asfalten ut av kurven. Og høgt ladetrykk er skit da det blir mye varme.
Man önskar ju att motorn går att dra långt på växlarna, men tyvärr så är det inte så många motorer som har bottendelar vilka tål höga varvtal.

Lite komiskt är ju också att man ibland hör rallyåkare som säger precis tvärtom mot dig, de vill ha massor av vrid så att de får fäste i kurvorna genom att åka på hög växel.

Det är ju faktiskt vridet på hjulen som avgör hur det går att köra.

På tal om lågt laddtryck, lägre än såhär får du aldrig :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =60#p691305
Senast redigerad av whilliam den fre feb 01, 2019 11:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Super 7 skrev: "Jag har en känsla av att Per vill se en motor som sitter i en bil och visar va den går för.... inte en massa text!!!"

Kan jag säkert tänka mig. Per Ohlsson frågade dock efter källhänvisning och jag misstänker att hans intresse är rallycross och det faktum att Kadett 4wd lade ut ett sorts "recept" (på Loves begäran)
Någon möjlighet att servera ett rallycrossbygge har jag inte, men väl kunskap i hur turbon ska vara gjord. Det är inte många som känner till att en restriktorturbo jobbar på ett helt annorlunda sätt än normala installationer, så jag tror nog visst att han kan vilja tillgodogöra sig kunskap om skillnaderna.

Allt beroende av hur mycket tid han vill lägga på att få förståelse och det kanske inte passar alls just nu?

Love frågade ju hur pass bra fart vi skulle få på en Rallycrossbil om alla hjälptes åt, den enda som kommit med ett konkret förslag är Kadett 4wd och jag har försökt ge lite kommentarer kring turboval och föreslagit en Mitsubishi 4G63 motor som grund.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

nkro skrev:Problemet med alla teorier i tråden är att det bör verifieras i verkligheten. Då antar jag att det finns dokumenterat vad som är gjort och vad resultatet blir.
Då menar jag inte ngt stopp ur mellan 2 skyltar på vägen.
Det måste tagit sjukt mkt tid och kostat mkt pengar att göra alla dom här turbo testerna.

Vi verkar inte ha samma uppfattning om vad en sådan här tråd ska användas till. Mina tankar är att människor sitter och läser på forum för att hitta idéer/kunskap/inspiration och då är det inte så bra om allting är ensidigt.
Jag säger det återigen, Rimbomartin har en gedigen kunskap kring turbos, alla andra företag som jag vänt mig till ligger definitivt i lä, han har också mycket annorlunda tankar och de är inte så enkla att "svälja" för var och en men sätter man sig in i hur han resonerar så får man förståelse för att det finns "fler än ett sätt att flå en katt"
Men, ett stort men, jag har inte tagit upp något konstigt i denna tråden (åtminstone som jag förstår det) skulle det vara så att det verkar konstigt och måste "bevisas" så peka då på de sakerna så skall jag göra mitt bästa.

Jag anser alltså inte att denna plats är någonstans man ska "bevisa" hur bra något fungerar utan snarare ha en diskussion kring olika sätt att trimma, det är ju självklart att olika "ekipage" behöver olika sorts register på motorn och även olika effektnivåer. det jag mest av allt försöker få mitt resonemang att leda till är tankar kring ett brett arbetsområde för turbon. (brett körbart register)

Här är en bil jag hade förr, inte jättehög effekt (dryga 500Hp i motorn, som mest) men en fantastisk körbarhet och därav gick det att "åka ifrån" betydligt mer effektstarka bilar. https://www.youtube.com/watch?v=_YilOOvbOlM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Men i en diskussion med många inblandade så måste man välja vem man ska tro på.
Och då hjälper det ju att visa att man inte bara är en mun som kan prata.
Det gör man genom att visa något som man genomfört i verkligheten fullt ut och inte bara drömt om.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Per Ohlsson »

Precis som Super7 skrev så är jag mest intresserad av att veta om du whilliam (eller Martin) byggt någon rallycrossmotor som gått något. Då menar jag alltså något som vunnit SM eller andra stora serier. "Bara för att jag själv målat taket är jag ju inte målare!"
Beträffande källhänvisning så kan man säga att om man är erkänt duktig (som Erland bl a) så behöver man bara säga att så här brukar jag göra. Om man däremot inte ens kan skriva ut sitt namn så får man kallt räkna med att ens teorier blir ifrågasatta.
Ibland ringer Jehovas vittnen på min dörr. De brukar svamla om ett liv efter detta och annat. Då jag brukar fråga efter saklig fakta annat än det som står i bibeln brukar de snabbt tacka för sig...
I mitt enskilda fall är jag inte ett dugg intresserad av att lära mig en massa teorier kring turboaggregat till min tävlingsbil. Jag inser att jag inte kan hålla på med allt, både av tidsbrist och av kostnadsskäl. Har genom åren lärt mig att inte lyssna på såna som predikar sin lära, då det som levererats inte hållit måttet. Detta har varit dyrköpt kunskap. Tycker att det är förbaskat tråkigt om en massa "kvacksalvare" lurar av andra pengar på något som inte håller måttet. Nu syftar jag inte på någon enskild person här, utan rent generellt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

För att klargöra lite, Whilliam heter Joachim Whilliam Brandin, delägare i Palmturbo.
Men,,, med stor sannolikhet är det Martin som dikterar inläggen, kanske till och med lånar Whilliam ut sitt konto.

Vad vi ser är en snedseglad marknadsföring då ytterst få faktiskt har fått sina woweffekter av dessa turbos.
Eller ja,, en slags woweffekt har det ju ryktats om, hur snabbt en turbo kan rasa :(

Jag skriver detta då jag faktiskt inte behöver vara vän med alla i Sverige ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av nkro »

Om vi tar Qvarnis cosworth. Det är möjligt att installationen fungerar. Om Martin är europas bästa cosworth byggare borde bilen varit på Emmaboda och presterat. En topplockspackning är inget problem för ngn som är bäst.

Angående rallycross. Det finns en annledning till att man köper ett beprövar aggregat. Kunden vet vad det klarar och vilka service intervaller som behövs. Får du 10 nm mer vid ett varvtal är inte det värt ngt om du rasar turbon efter varannan tävling.

En film på en cosworth har jag sett många gånger och effekten är samma som på 80 talet. Har man den effekten i en sierra är det annat än turbon som behöver klara effekten.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Nu är ju Joachim rullstolsbunden, och är det han som skruvar så kan man ju enkelt göra en vision om hur bökigt det är att skruva i ett motorrum.
Kanske måste han hela tiden rodda med kompisar som behöver hjälpa till etc etc.

Så en blåst topplockspackning kan bli ett stort bekymmer, vilket man kanske ska grunna lite på hur man gör ute på ett rejs, för qvarnis skruvar inte mycket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Per Ohlsson »

Patrick!

Med ditt inlägg blåste du liv i ett gammalt talesätt: -Tomma tunnor skramlar mest!

nkro!

Dina argument går så klart inte att säga emot. Utöver det lyckas ingen i hela världen åka fort med hopkok från diverse lastbilar och annat junk. Inte i Rallycross i alla fall...

Patrick!

Ja, det är kanske inte så lätt att hålla på ensam. Jag vet då jag är ensam i garaget...
Där du har seglat, där har jag rott!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Men i en diskussion med många inblandade så måste man välja vem man ska tro på.
Och då hjälper det ju att visa att man inte bara är en mun som kan prata.
Det gör man genom att visa något som man genomfört i verkligheten fullt ut och inte bara drömt om.

Erland
Det har du ju rätt i, men det är också så att de flesta påståenden kan man föra ett resonemang kring via ren logik. Detta blir mycket svårt när man inte är intresserad av att lära sig utan hellre vill tjafsa.

Jag skriver i tråden för att de som läser ska kunna lära sig något, tycker inte att du gör det samma. (jo, förresten, det passar dig när alla håller med)

En mycket stor faktor till att det blir tjafs är att du inte läser och försöker förstå det som skrivs, man kan ju undra om du förstått böckerna du hänvisar till på ett motsvarande sätt som du förstår vad jag skriver? Här kommer ett av flera exempel på hur du inte förstår(eller hellre "vägrar" att förstå)
på sid 7 skrev jag:
"Erland, det är perfekt att ta en fråga i taget. Jag kan inte säga exakt varför wastegate inte fungerade men jag kan säga att en bidragande orsak är den väldigt sena tändningen (som ger så pass lågt Nm/Bar) Detta ger alldeles för mycket överskottsenergi ut till turbon, på ett liknande sätt som anti-lag system gör.
(hela den här diskussionen började ju med att jag skrev "minsta möjliga W/G" men då skrev jag även att det gällde färdigmappad motor, det problem du upplevt verkar i hög grad bero på att )det handlar om "halvmappat läge" Utöver detta så tycker jag inte det var nån större fara eftersom det laddades 3.5 Bar och då är det väl inte hela världen om "minimum" är 3Bar?"

På sid 8 svarade du:
"Det fattas något för att ett överskott av bränsle tillsammans med låg tändning ska fungera som ALS.
Varför skulle förlorad effekt vid förbränning kunna tillgodogöras turbinen?
Think McFly, think."

På sid 9 skrev du igen:
"Men Whilliam, om du kör motorn för fett, hur mycket syre finns det då kvar till en förbränning i avgasröret som kan driva turbinen?
En ALS alternerar tändpulser så oförbrända gaser går ut i grenröret och det är något helt annat.
Då finns det syre i grenröret och syre krävs för all förbränning som du kanske vet?"

Kadett 4wd går in och försöker hjälpa dig med läsförståelsen:
"En dålig(fet) bränsleblandning brinner saktare, varav du faktiskt får en förbränning senare i arbetstakten än vad som är optimalt.
Detta gör att du har mer värme kvar pga expansionen är 'mindre på given tid' på gaserna, denna värme bygger tryck i grenröret, varav det kan hjälpa turbon spoola.
Den kan även bränna sönder grejer som är ivägen vilket är ett vanligt fenomen och varför man vill ha inconelventiler på avgas."

Kadett 4wd tillägger (kanske för att du fortfarande inte förstått)
"Erland, lås inte fast vid ordet ALS, Utan försök vara lite objektiv och grunna på om skribenten kanske bara använde fel ord för att beskriva processen.
Just ALS funkar som du skriver, men att mappa maskin fel så motorn spiller ut energi i grenröret ger också en extra knuff åt turbon vilket kan göra att laddtrycket trycket blir svårt att reglera."

Det vi hade på tapeten var en mycket grundläggande funktion i hur en motor arbetar och att du inte förstod detta på en gång tyder ju på att du inte besitter särskilt hög förståelse för hur förbränningen går till, jag tror att du har gedigen kunskap och jag tror att det blir så många inlägg om en enkel sak (som jag visar ovan) bara för att du inte klarar att göra en "pudel" och erkänna att du missförstod eller hade fel. Jag tror också att du fortfarande sitter o tycker att du hade rätt och jag hade fel om det jag tagit upp ovan.

Var och en får bedöma vem de ska tro på men det blir svårt att tro på dig i fall man koncentrerar sig och läser hela denna denna tråd. Är det något som jag har påstått som är felaktigt så vill jag gärna att du tar upp det med en sakfråga i taget.

Jag är mycket fascinerad av hur du kan sitta o spotta på folk (i denna tråd på mig och Kadett 4wd) trots att du har fel, fel har du på grund av att du inte förstått eller av att du "låtsas" ha fel och bara fortsätter tjafsa eller kanske "svamla" som du skriver.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Jag är mycket fascinerad av hur du kan sitta o spotta på folk (i denna tråd på mig och Kadett 4wd) trots att du har fel, fel har du på grund av att du inte förstått eller av att du "låtsas" ha fel och bara fortsätter tjafsa eller kanske "svamla" som du skriver.
Word!

Tror det beror på att han är väldigt svart/vit och inte har egenskap att tänka dynamiskt, det går då inte att förklara, då det blir enormt svårt att skriva exempelvis varför en sak händer då det händer sjuttioelva saker samtidigt.
Det återspeglas väldigt i hur läsförstelsen verkar ske.
Väldigt kategoriskt och fyrkantigt.

Skriver du ALS men råkade mena 'slowburn' och hela texten tyder på det senare så kommer inte poletten trilla ned.
Det är fastlåst vid ordet ALS, och därmed börjar kölhalningen för din förklaring funkar inte med ALS.

Ps,,, jag är väldigt neutral och tar inte nåns sida i den här tråden.
Lite transparens kan jag ju bjuda på iaf.
Jag har portat en väldig massa topplock utan hjälp av flödesbänk, och ofta till ganska vassa turbobilar.
De är ofta också väldigt lågt beroende av laddtryck.
1002 navhk audi på 2.9bar med spricka i insuget.
619navhk volvo på 1.8bar, ej färdigmappad, finns mer.
759hjul hk 2 liters 16v på under 2bar.
Jag kan fortsätta länge,, ;)

Nu senast gjorde jag en Rallytopp till en Grupp.H Opel 16v
Den bromsade 274hk i motorn, stigande kurva fortfarande då pullet avbröts vid 8800rpm, då med väldigt tam duration på ventiltiderna gentemot andra, men däremot mycket lyft ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar