Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ivarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 04, 2018 12:19 pm

Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Ivarsson »

Hej.

Lägger upp en tråd här på mitt bygge. Efter att ha läst alls byggen här så var det dax för mej själv.

Bilen i frågan är min gamla ungdoms bil som jag köpte som 19 åring (nu 34) bilen importerades från Peru.
En smallblocks bil med full Rt spec vidareutvecklades med bigblock och atutomat sen med manuell låda.
En brand uppstod i verkstan av min andra jenkare och Dodge blev rökskadad och den andra in löst åren gick och bil skruvandet av tog.
Sen en dag tänkte jag nu så plockar jag ner allt och skickar den på blästring. Och det jag fick tillbaka va inte mkt.
Så rostskaddad den var bara taket å sidorna va hyfsade, tänkte va gör jag nu jag har ju aldrig hållit i en svets.
Gjorde en deal med jobbet och plockade ut en svets och började bygga en egen ram med bmw fram å bakvagn samt ls V8. Jobba på varje kväll. Men sen upptäckte jag att ramen jag gjort var sne. Nybörjare miss.

Skar väck allt förutom Dodge karossen. Tog en tur till returbilen. Tänkte på Steven järudd och hans Cornett. Att ställa min kaross på ett annat chassi. Som två barns far med fru å hus så får man tänka ekonomiskt. Så det fick bli en europeisk bil att ställa den på men vilken?
Vi hade precis köpt ny bruksbil bmw f11 535d Xdrive kul bil. Hittade en e61 och måttade.
Och den passade perfekt mot min Dodge 2 cm längre doch 8 cm bredare. Men det löste sej för det är mkt luft som gör att trolla bort så bmw blir smalare. En billig e61 hittades i Helsingborg från England. Och där är vi idag med ner skallad bmw och Dodge kaross uppe på.
Har även samlat på mej trimmad m57d30 och Xdrive framvagn och manuell låda. Mvh claes bilder inom kort tack alla
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Steve »

Fränt, blir kul att följa! Har liknande planer i huvudet med en E90-bottenplatta som skulle vara kul att genomföra nån dag
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Love »

Häftigt och udda bygge, vi väntar med spänning på bilder!
Har du kollat med SFRO hur du ska bygga för att kunna besiktiga den? Jag hörde några otrevliga rykten att Steven Järudd's bil inte gick att besiktiga så som den var byggd.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av therealpinto »

Det man ska tänka på när man inleder ett liknande projekt, är att det klassas som amatörbyggt fordon, med ny årsmodell. Det är inte alla byggare som har koll på det från början, och en del vill absolut inte ta det som amatörbygge.

Nästa sak att ha koll på är risken för höghållfasta stål i moderna konstruktioner, det förekommer oftare och oftare, och det är rätt vanligt att tillverkaren (BMW i detta fall) i sina reparationsanvisningar anger att man inte får svetsa i de bitarna. Det kan förstås ställa till konstruktionen en del.

I övrigt är det mest vanligt pyssel med bygget, och så gäller det ju att hålla sig inom de effektbegränsningar som finns.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Robban76
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Ort: Järfälla Stockholm

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Robban76 »

Ska bli roligt att följa, var tvungen att googla hur en 73a såg ut. De tidigare har man ju koll på men när jänkarna gick förbi 1970 hände det mycket med stilen på bilarna. Men det såg ut att finns potential :)

Mustang 68 HT 477BB C6
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Thunderbo1t »

Angående ny årsmodell, är det inte så att man kan få en sjukt hög skatt på bilen med de nya reglerna?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av therealpinto »

Som amatörbyggt fordon blir det ny skatt, och ja, den kommer beräknas med Bonus Malus-systemet.

Det är främst höga totalvikter tillsammans med fyrhjulsdrift, diesel och automatlåda som gör att det blir mycket pengar, så visst kan ett bygge liknande detta dra iväg. Det är ju bra att vara medveten om det i förväg.

Det går bra att kontakta SFRO för hjälp med beräkning av skattenivåerna, om man har lite ingående värden någorlunda klara (totalvikt, effekt, bränsle, drivning/växellåda).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Ivarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 04, 2018 12:19 pm

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Ivarsson »

Jag har pratat en del med sfro. Och antingen kommer den att klassas som amatörbygge eller. Bmw med utbytt kaross. Sen så är det inte höghållsfast stål i just e60 modellerna. Men doch så är motor rummet gjort i alu och limmat i torped väggen. Detta gör inget för min del då det kommer att vara orginal då jag använder en drivlina från en bmw e61 535d Xdrive med manuell låda så den passar rakt i.
Ska bara komma på hur man lägger upp bilder
Imon blir det garage meck
Ivarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 04, 2018 12:19 pm

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Ivarsson »

PS fronten är från en 1970 års modell men rumpan får behålla 73ans utseende
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av therealpinto »

Det är bra att du haft kontakt med SFRO redan. Tar du hela bottenplattan från BMW är reglerna ganska klara, det blir amatörbyggt. Om du däremot modifierar original golvplåt för BMW hjulupphängningar går det att behålla som ombyggt fordon. Det kan ju vara värt att överväga det, även om det är mer jobb.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av MatsN »

Å jag har levt mitt liv i villfarelsen att man måste utgå från en rambyggd bil när det är byte av kaross.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av therealpinto »

Å jag har levt mitt liv i villfarelsen att man måste utgå från en rambyggd bil när det är byte av kaross.
Om man med "byte av kaross" menar att byta kaross och behålla identitet från bilen som stommen kommer från så stämmer det.

Frågan om att byta "överdel" på en bil med självbärande kaross togs upp till diskussion igen runt 2010-2013, eftersom det började komma förnyat intresse för den typen av byggen. Under en period ansågs de "obesiktningsbara" men efter en del förhandlingar så accepterade besiktningsorganen och Transportstyrelsen att de skulle kunna klassas som amatörbyggt fordon.

"Lathunden" om klassningar och bedömningar försöker beskriva sådana saker;

http://sfro.com/images/stories/dok/Lath ... 150501.pdf

I spalten för "Fordon med självbärande kaross", under kategorin "Amatörbyggt fordon", finns;
Byte av så stor del av stomme/karosseri då så
omfattande förändringar av den bärande
strukturen krävs att grundkonstruktionen inte
länge känns igen (exempel; 1960-tals kaross
med ”bottenplatta” från 1990-tals bil).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av MatsN »

Tack för förklaring. Följer då bygget med stort intresse!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
Ivarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 04, 2018 12:19 pm

Re: Dodge challenger 1973 4x4 tdi

Inlägg av Ivarsson »

Hellst hade jag velat använda orginal golvet på dodgen. Och moddas dit bmw grejer men då bilen var smälld fram samt extremt rostig under till så var det inte ekonomiskt försvars bart att köpa ekonomi plåtar till hella bygget, så då va en botten platta från bmw en enklare lösning för mej. Bara bakskärmar och nya dörrar landade på ca 30 000kr med tull och moms samt frakt mvh
Skriv svar