Kadett4wd skrev:Ni glömmer ju motorn,, hur mår motorn med singelentry jämför mot twinentry, på olika varvtal?
Det är ju i slutänden vevaxelns rörelse vi använder, ni verkar nästan koncentrera er på att bygga en pulsjet *lol*
som jag sagt flera ggr, 'ska vi trimma motorn eller turbon?'
En sak man måste ha klart för sig, och jag har nämnt det tidigare är att bara för att det är twinscroll betyder inte det att två turbo från två tillverkare beter sig likadant. Man kan få helt drastiskt skilda egenskaper beroende på vad man gör för designval.
Men twinscrolls påverkan på motorn är ju en av dom viktigaste punkterna faktiskt. Iom att man drastiskt minskar överhörningen mellan bankerna (på tex en 4a eller rak 6a) så kommer vi få mycket mindre restgashalt i cylindrarna och klart bättre pumparbete för cylindern. Och det möjliggör ett annat val av kamaxel och minskar knackkänsligheten en hel del, vilket man såklart kan utnyttja på flera sätt. Framföralllt om man vill köra med kompakt grenrör. Kör man väldigt långa pipor så kan man få hyffsad separering på så sätt, men det kommer kosta mycket på lägre motorvarvtal istället. Trycket propagerar oerhört fort genom grenröret när pulsen kommer, kör man single scroll så dubblerar man i praktiken volymen i grenröret vilket gör att pulsen tappar mycket av sin tillgängliga energi. , men som sagt så kan det kosta lite pumparbete på högsta motorvarvtalen, hur mycket beror mycket på hur din twinscroll är designad. Ska man göra en bra motor så räcker det inte med att trimma motorn, och ibland får man kompromissa med motorn för att maximera turbosystemets verkningsgrad.
/mvh